اهمیت دو سال اول ازدواج در زندگی مشترک

سبک زندگیازدواج

- 97/10/05
اهمیت دو سال اول ازدواج در زندگی مشترکازدواج تازه عروس و دامادها و تغییرات ایجاد شده در پیوند آنها در طول دو سال اول می تواند حاکی از سرنوشت زناشویی آنها در طولانی مدت پس از 13 سال باشد. سرخوردگی که در فروکش کردن عشق، کاهش علاقه شدید اولیه، و افزایش دمدمی مزاجی منعکس می شود، زوج هایی که به سمت طلاق می روند و آنهایی که پایه ای محکم برای پیوند زناشوییشان ایجاد می کنند را از هم متمایز می کند.آنهایی که ازدواج کرده‌اند می‌دانند که زندگی مشترک ممکن است در هر زمانی دچار چالش شود. اگر این اتفاق‌ها در اوایل زندگی مشترک روی بدهند می‌توانند تا حدودی هشدار دهنده باشند و در واقع باید هم چنین باشد.

احساس اندوه بعد از جشن عروسی و ماه عسل


اگر دیدید بعد از جشن عروسی و ... کمی افسرده‌اید این طبیعی است. هر دوی شما مدتها مشغول تدارکات جشن و مراسم و ماه عسل بوده‌اید و طبیعی است حالا که از آن همه استرس و هیجان رها شده‌اید، حس خفیفی از «از دست دادن» را تجربه کنید؛ چیزی شبیه حس افسردگی بعد از تعطیلات که خیلی از افراد تجربه می‌کنند.
اما این دوره‌ی افسردگی را نباید نادیده بگیرید. آماده بودن برای این دوره از زندگی مشترک ِ تازه آغاز شده می‌تواند کمک‌تان کند راحت‌تر آن را پشت سر بگذارید. حالا وقت آن است که با هم، مراحل باثبات‌تری از زندگی مشترک خود را پایه ریزی کنید. الویت شما دو نفر باید زنده نگه نداشتن شور و هیجان‌تان نسبت به هم باشد.
اما الویت‌های دیگری هم وجود دارد که باید آنها را مدنظر داشته باشید. هدف‌های مهمی که باید در اولین سال زندگی مشترک‌تان تعیین کنید و درموردشان به تصمیمی قاطع برسید این است که مسائل مالی و هزینه‌ها را چگونه قرار است پیش ببرید، چه کسی قرار است چه کارهایی را انجام بدهد، وقت آزادتان را چگونه قرار است بگذرانید، برای روابط جنسی‌تان چگونه وقت خواهید گذاشت، با خانواده‌های‌تان چگونه ارتباط خواهید داشت، با اختلاف نظرها‌ی‌تان چگونه قرار است کنار بیایید، وقتی جروبحثی بین‌تان درگرفت چه باید بکنید، توقعات‌تان هم از هم چیست و...
البته بیشتر این موضوعات در دوران نامزدی و آشنایی مطرح شده‌اند اما حالا که زیر یک سقف قرار گرفته‌اید بسیاری از آنها پُررنگ‌تر و با جزئیاتی بیشتر مطرح خواهند شد. به هر حال، مشخص کردن بسیاری از مسیرهای پیش رو باعث می‌شود رابطه‌ای محکم‌تر و آرام‌تر انتظارتان را بکشد.

این پرچم قرمزها را در اوایل زندگی مشترک جدی بگیرید:
1_نبودن صمیمیت و عشق ورزی
2_با هم خوش نگذراندن
3_خودخواهی
4_ترس از اختلاف نظر
5_نبودن احترام متقابل
6_بیش از حد درگیر کار و مشغله‌های کاری بودن
7_وابستگی بیش از حد به والدین
8_وابستگی بیش از اندازه به هم
9_مشکلات جنسی
10_اعتیاد به مواد مخدر یا هر چیز دیگری
11_خشونت‌های کلامی یا رفتاری
12_توقعات غیرمعقول
13_ازدواج به دلایل اشتباهی

چه کنید اگر دچار مشکل هستید


بهترین کاری که می‌توانید بکنید این است که گفتگوی باز و صادقانه‌ای با همسرتان داشته باشید، بدون اینکه همدیگر را سرزنش کنید. می‌توانید با چنین جملاتی شروع کنید: «من فکر می‌کنم هر دوی ما برای وفق دادن خودمان با شرایط زندگی مشترکی که تازه شروعش کرده‌ایم مشکل داریم». با گفتن چنین چیزی می‌توانید بفهمید چه راه حل و انتخابی برای هر دوی شما مناسب خواهد بود. البته بسیار خوب است که از یک مشاور یا زوج درمانگر کمک بگیرید.

اساس یک زندگی زناشویی موفق را بسازید


هرچند گفته می‌شود که اولین سالهای زندگی مشترک همسران، سخت‌ترین سالها هستند اما همین سالها معمولا لذتبخش‌ترین نیز هستند. یکی دو سال اول زندگی مشترک می‌تواند زمان شگفت انگیزی برای کشف همدیگر و برقراری صمیمیت و دوستی از جنسی خاص باشد. هنوز چیزهای زیادی درمورد هم می‌توانید کشف کنید و یاد بگیرید و طی مراحل اولیه‌ی زندگی زناشویی‌تان هر دوی شما باید در پایه ریزی این زندگی نقش فعال داشته باشید و مسیر را برای یک زندگی و رابطه‌ی معنادار و بادوام و عاشقانه هموار کنید.
advertising