آسیب های روابط قبل از ازدواج

سبک زندگیازدواج

- 97/10/28
آسیب های روابط قبل از ازدواجروابط آزاد و بدون مجوز شرعی بین دو جنس مخالف در هیچ یک از ادیان آسمانی پذیرفته نیست و دین اسلام هم به وجهی دقیق و آسیب شناسانه این نوع روابط را منع کرده است.ارتباط و دوستی های دختر و پسر معمولا با هدف ازدواج صورت می گیرد و معمولا دختران در بین آسیب پذیرترند ، چرا که با هزاران احساس و آرزو و امید با پسری دوست می شوند و با خود می اندیشند که این جوان عاشق مرا خوشبخت خواهد کرد ؛ غافل از این که در بیشتر پسران انگیزه دوستی و ارتباط، حس کنجکاوی، رقابت جویی، فخرفروشی در میان دوستان، ارضای شهوات و خوش گذرانی است.

آمارها همگی از فرجام بد دوستی های میان دختر و پسر خبر می دهند؛ این دوستی ها چه به ازدواج ختم شوند و یا نشوند ، مشکلات و آسیب های زیادی را برای دختر و پسر به همراه دارد.

ایجاد مشکلات روحی


اگر دوستی های دختر و پسر به دلیل تغییر شرایط طرفین یا مخالفت خانواده ها به ازدواج ختم نشود آثار روحی منفی بسیاری مانند احساس سرخوردگی و شکست روحی، افسردگی، نفرت از جنس مخالف و ازدواج گریزی بر دخترو در برخی موارد به پسر تحمیل خواهد داشت و گاهی نیزدختران بسیاری از خواستگاران خود را از دست می دهند.

وابستگی


در دوران جوانی نیاز به محبت ورزیدن و مورد محبت واقع شدن به اوج خود می رسد و به همین دلیل افراد به سرعت عاشق می شوند. پس از گذشت مدتی از دوستی کم کم دو طرف به یکدیگر وابسته می شوندو این وابستگی در بسیاری از موارد، آفت بزرگی برای زندگی آن هاست.

افت تحصیلی یا رکود علمی


لازمه تحصیل دانش ، داشتن تمرکز فکری و روحی است. اما وقتی دختر و پسر با یکدیگر دوست می شوند مدام در فکر هم بوده وفقط به دیدارها و ملاقات های حضوری و تلفنی شان توجه می کنند و دیگر به تحصیل و کسب دانش بی توجهند که این خود بزرگ ترین مانع در راه رشد و ترقی علمی آن هاست.

اضطراب، تشویش و احساس نگرانی


در دوستی های بین دختر و پسر وجود افکاری مانند احساس گناه، ترس از والدین و تلاش برای پنهان داشتن این رابطه، خیال ازدواج، نگرانی از تهدید به فاش کردن رابطه توسط یکی از طرفین، ترس از دست دادن فرد مقابل و...سبب ایجاد اضطراب، تشویش و احساس نگرانی در فرد می شود.

فقدان شناخت درست و واقع بینانه


در این روابط دختر و پسر برای خوب جلوه کردن در نظر دیگری به رفتارهای تصنعی روی می آورند و به گونه ای رفتار می کنند که از نظر دیگری قابل تحسین باشند. اگر این روابط به ازدواج بیانجامد، افراد بدون هیچ شناخت دقیق و درستی از یکدیگر وارد زندگی مشترک می شوند و به دلیل وابستگی بیش از حد به یکدیگر او را فردی سرشار از نیکی ها، خوبی ها، زیبایی ها و ... تصور می کنند که هیچ عیبی ندارد . امام علی (علیه السلام) می‏فرمایند:«حبّ الشّیء یعمی و یصمّ، دوست داشتن چیزی، انسان را کور و کر می کند.»

تصمیم گیری نادرست برای ازدواج


در دوستی های بین دختر و پسر زمانی که افراد به شناخت درستی از یکدیگر نرسیده اند، تصمیم به ازدواج می گیرند. در حالی که این نوع انتخاب‏ که در فضایی آکنده از احساسات و عواطف و به دلیل نبود شناخت عمیق و واقع‏بینانه صورت می گیرد، زندگی مشترک را تلخ و آینده را تیره و تار ‏سازد.

آسیب های اقتصادی


روابط دختر و پسر در برخی از موارد موجب ایجاد زیان های مالی برای آنها یا خانواده هایشان می شود. در این نوع دوستی ها اغلب افراد برای یکدیگرهدایای گران قیمت می خرند و یا یکی از طرفین از دیگری اخاذی می کند.

ایجاد جو بدبینی در زندگی مشترک


اگر رابطه ای که دختر و پسر با یکدیگر برقرار کرده اند به ازدواج ختم شود ، نوعی شک و تردید برای طرفین بعد از ازدواج ایجاد می شود که اگر فرد مقابل به راحتی با من رابطه برقرار کرده، از کجا معلوم با اینکه همسر من هست با دیگری نیز ارتباط برقرار نکند.برای همین این ازدواج ها بسیار متزلزل هستند چون هر دو طرف ازدواج به یکدیگر بدبین هستند.

در خطر بودن آبرو


دوستی های بین پسر و دختر به علت رفت و آمد پسر و دختر، تعرض به حریم شخصی او و...سبب از بین رفتن آبروی آنها و گاهی خانواده هایشان می شود و در برخی موارد اگر این رابطه به ازدواج ختم نشود ، ممکن است خانواده دختر تغییر مکان دهند ومحل سکونتشان را عوض کنند.

شکست در عشق و سرنوشت های وحشتناک


روابط قبل از ازدواج باعث می شود که بین دو طرف وابستگی یا عشق شدید ایجاد گردد که اگر این رابطه به دلایلی مانند مخالفت والدین و... به شکست عشقی منجر شود . برخی از جوانان تحمل شکست عشقی را ندارند و دست به اقدامات عجیبی برای تلافی و انتقام مانند اسید پاشی و آسیب زدن به طرف مقابل می زنند .

مشکلات و اشتباهات او را انکار می کنیم


معمولا در زمان دوستی و آشنایی های قبل از ازدواج مشکلات قابل مشاهده هستند. اما بسیاری از اوقات افراد چشمشان را روی این مشکلات می بندند. معمولا در رابطه هایی که به یک ویرانه تبدیل می شوند، می توانیم به راحتی نشانه های هشدار دهنده را در آغاز رابطه ببینیم اما به دلیل چشم پوشی و انکار کردن نمی توانیم به درک درستی از این مشکلات برسیم و در صورت شکل گیری ازدواج با مشکلات زیادی روبرو می شویم.

تنوع طلبی


دوستی با افراد متعدد قبل از ازدواج سبب می شود که بعد از تشکیل خانواده ، زن و مرد نتوانند به یکدیگر متعهد بمانند و در برخی از موارد به سمت افراد دیگر سوق یابند و مانند قبل از ازدواج علاقه مند به برقراری رابطه با افراد مختلف باشند و تنها بودن با یک فرد آنها را ارضا نکند .

باور به این که او را تغییر خواهم داد


یکی از اشتباهات آشنایی قبل از ازدواج بسیار رایج و غلط در اکثر فرهنگ ها این است که ما می توانیم با عشق، توجه و تلاش در مرور زمان همسر خود را تغییر دهیم. در زمان آشنایی و دوستی های قبل از ازدواج بیشتر زنان مستعد پذیرش این این باور غلط هستندو به امید آن که بتوانند بعد از ازدواج همسر خود را تغییر دهند وارد یک زندگی مشترک می شوند ولی شما نمی توانید هیچ کس را به غیر از خودتان تغییر دهید.
advertising