ازدواج تمرین محبت

سبک زندگیازدواج

- 97/10/20
ازدواج تمرین محبتازدواج و تمایل مرد و زن به یك دیگر، واقعیتی درونی است و در پرتو ازدواج، آثار و فوایدی برای آن دو فراهم می‏شود كه این آثار و فواید ضرورت ازدواج را ایجاب می كند
در این مقاله قصد داریم کمی دقیق تر به ازدواج نگاه کنیم و به چند بعد آن به صورت جزئی تر بپردازیم و از فواید و ضرورتهای آن سخن بگوئیم . در این قسمت به بحث " تغذیه نیاز عاطفی" ، " بزرگ شدن روح " و " تمرین محبّت یردن " می پردازیم

تغذیه نیاز عاطفی


نیازی در وجود انسان هست که جایگزینی دیگر برای پاسخ دادن به آن نیاز جز ازدواج وجود ندارد و آن نیاز ، نیاز عاطفی است .
انسان را از این رو نام انسان نهاده اند که نیاز به انس دارد و ریشه لغوی انسان از انس گرفته شده است ، انسان با مؤانست با دیگران آرام تر می شود ، هر چند که انس حقیقی در انس با محبوب ازلی و ابدی است .

نیاز عاطفی ، نیازی است که انسان پس از پشت سر گذاشتن دوران کودکی و نوجوانی ، وجود آن را ملموس تر احساس می کند و تفاوتی نمی کند که انسان تا قبل از جوانی در فضای محبت آمیزی بزرگ شده باشد یا خیر ، و هر چقدر انسان والدین مهربان و دلسوزی داشته باشد و هر چقدر برادران و خواهران مهربان و هر چقدر دوستان خونگرم و صمیمی داشته باشد ، باز هم احساس می کند هنوز تشنه ی یه نفر دیگر است ، تشنه محبت ورزیدن و مورد محبت قرار گرفتن .

نیاز عاطفی نیازی است یه حتی انسان وقتی در میان انسانهای مهربان هم قرار دارد وجود آن را حس می کند ، احساس می کند یکی دیگر باید باشد تا با او راحت تر حرفهای دلش را بزند ،محبتش را عرضه کند و سنگ صبورش باشد. جالب اینجاست که این عطش و نیاز را نسبت به جنس مخالف خود هم می بیند و در این میان ، هیچ چیزی نمی تواند به این نیاز حقیقی و مهم ، به طیبی و طاهری و گوارایی ازدواج ، پاسخ دهد و بواسطه وجود این نیاز است یه وقتی انسان در کنار همسر قرارمی گیرد ، به انس و آرامش می رسد و این سکونت و آرامش نه یه امر مجازی و قرار دادی است ، بلکه امری حقیقی و فطری است یه بر حسب خلقت ما طرح ریزی شده است .

(( و من ایاته ان خلق لیم من انفسیم ازواجا لتسینوا الیها و جعل بینیم موده و رحمه انّ فی ذلی لایات لقّوم یتّفیّرون ( روم / 21 )
(( و از نشانه های او این است یه برای شما از جنس خودتان جفتی آفرید تا در کنار او آرامش یابید و میان شما مودت و رحمت قرار داد و در این یار نشانه هایی است برای کسانی یه تفکر می کنند ))

همسر ، کسی است که وجود ما را از یکی بودن و تنها بودن ، به یک وجود مجموعه دار و کامل تر تبدیل می کند و به واسطه همین تکمیل شدن و ارضاء شدن چند بعدی است یه وجود ما آرام تر و تسکین یافته تر می شود .

تحقیقات علمی نیز نشان داده است که متأهلین از لحاظ روحی و روانی دارای ضریب سلامتی بالاتری از افراد مجرد می باشند و میزان مفاسد و جنایتها و همچنین خودکشی ها در میان مجرد ها بیشتر از متأهلین است و این ناشی از این حقیقت است یک تأهل وجود روانی انسان را سالم تر و آرام تر می یند و جلوی خیلی از مفاسد ـ که ناشی از ناآرامی و اضطراب روحی و روانی است ـ را می گیرد .

بزرگ شدن روح


یکی از مهمترین نتایجی که در اثر ازدواج حاصل می شود بیرون رفتن فرد از مدار فردیت خود و شکسته شدن نسبی اما قابل توجه حصار نفسانیت انسان است .
ازدواج توأم با توجه به یک فرد دیگر ـ که تا بحال غریبه بوده و یا حکم نامحرم داشته است ـ می باشد و این امری است مهم ، چرا یه تا بحال جوان ما به جز وجود خود و آمال و آرزوهای خود فکری دیگر نداشته است ، اما بواسطه ی ازدواج ، یک نفر دیگر نیز در مدار برنامه ریزی و توجه او قرار می گیرد و حاضر است از وجود خود و داشته های خود به دیگری نیز عطا کند و به واسطه ی محبت و دوستی یک ایجاد می شود (( من )) وجودی فرد گسترش یافته و از مدار صرف خودبینی خارج می گردد و تلاش برای آسودگی ، رفاه و آسایش یک نفر دیگر حکایت از بزرگ شدن روح فرد می کند ، چرا که وی ، یک نفر دیگر را تحت لطف قرار می دهد و بواسطه ی وی یک نفر دیگر زندگی راحت تری را تجربه می کند .

تمرین محبّت کردن


در ازدواج یک اتفاق مهم دیگر می افتد و یا بایستی بیفتد و آن صمیمیت و دوستی بین دو نفر است و این یکی از اهداف مهم دین اسلام است که افراد با هم دوست و صمیمی شوند .
خداوند در ازدواج چاشنی یک ارتباط محبت آمیز را با قرار دادن مودت و رحمت بین زوجین قرار داده است ، بنابرین ازدواج یکی از بهترین زمینه ها برای تمرین محبت کردن ـ آن هم یک محبت حلال ، طیب و مهم تر از همه واقعی ـ را فراهم می کند و همین تمرین محبت کردنها کم کم انسان و روحش را بزرگ تر و رئوف تر می کند.
advertising