معرفی گل زیبای کاکتوس کریسمس

سبک زندگیباغچه

- 97/11/14
معرفی گل زیبای کاکتوس کریسمساین کاکتوس از گونه های درختچه ای گرفته تا گونه های سنگ زی و دارزی و تا ارتفاع 1.2 متر .جود دارند.سیستم فتوسنتزی دقیقا به همون صورته و ساقه ها بدون برگ و به صورت تیکه تیکه و بدون تیغ هستش.مثل اپونتیا یا برگ راکتی. گلها از کنار ارئول ها ظاهر میشن.ظاهرا گونه ی تجاری و موجود در بازار ها هیبرید یا دورگ دو گونه ی وحشی این گل هستش و در طبیعت یافت نمیشه.نکته ی جالب اینه که این گل توی ماههای ژانویه یا موقع کریسمس به گل میره برای همین به کاکتوس کریسمس معروف شده نزدیک کریسمس نوک برگها شورع به رشد میکنه و تیره تر میشه تا اینکه گل کامل بشه.کاکتوس کریسمس در طبیعت وجود ندارد و از ترکیب Schlumbergera truncata and Schlumbergera russelliana که در جنگل‌های بارانی آمریکای جنوبی بر روی گیاهان دیگر می‌روید، به وجود آمده است. این گیاه ساقه‌هایی نازک به رنگ سبز تیره دارد. بر نوک این ساقه‌ها گل‌هایی به رنگ صورتی، قرمز، بنفش، زرد و سفید می‌روید. بیش از 200 گونه از این گیاه وجود دارد، Christmas Flame با گل‌های به رنگ زرد طلایی، Lavender Beauty بنفش و سفید و White Christmas با گل‌های برفی رنگش، تنها چند مورد از گونه‌های بی شمار این گیاه هستند. گونه‌های جدیدتر معمولاً دو رنگ بوده و ترکیب‌های رنگی بسیار زیبایی ایجاد می‌کنند.بعد از تمام شدن فصل شکوفایی، کاکتوس شما به یک ماه استراحت نیاز دارد. در این مدت آبیاری را کم کرده و کوددهی را نیز تا فصل شکوفایی بعدی متوقف کنید.

آشنایی با روش نگهداری کاکتوس کریسمس



نور مناسب کاکتوس کریسمس


نور زیاد فیلتر شده. از قرار دادن کاکتوس کریسمس در مقابل تابش مستقیم آفتاب خودداری کنید.معمولا این گل رو در جایی با حداکثر نور ممکن ولی بدون اشعه مستقیم آفتاب نگهداری میکنند.مثلا پنجره جنوبی روبه قبله مناسب هستش یا مثلا تابستونا بزارید گلدونتونو بیرون سمت بالکن یا تراس شمالی داخل خونه نور مصنوعی هم میتونه در تابستون کمک کنه اما نور کم مانع گلدهی میشه و رنگ گیاه جالب نیست. توی پاییز و زمستون اگه اشعه مستقیم خورشید رو بخوره طوریش نمیشه!! در صورت وجود نور شدید برگ ها زرد و سفید شده و گلها قرمز تر از حالت عادی میشن که این خودش علامت خوبیه برای سنجش میزان نور.

دمای مناسب کاکتوس کریسمس


گیاه برای جوانه زدن به روزهای خنک (18-16درجه‌ی سانتی‌گراد) و همچنین شب‌های خنک (13-7 درجه‌ی سانتی‌گراد) نیاز دارد. بعد از پدیدار شدن جوانه‌ها دمای 24-21درجه در روز و 21-16 درجه در شب مناسب خواهد بود.

آبیاری مناسب کاکتوس کریسمس


در هنگام رشد گیاه خاک را نسبتاً مرطوب نگاه دارید اما مواظب باشید بیش از حد خیس نشود. بعد از گل دادن گیاه و تا قبل از رشد دوباره‌ی گیاه در بهار، با مضایقه آبیاری کنید.

رطوبت مناسب کاکتوس کریسمس


سعی کنید تا رطوبتی به اندازه‌ی 50 درصد برای گیاه فراهم کنید. گلدان را بر روی ظرفی پر از سنگ ریزه‌های خیس، قرار دهید.

خاک مناسب کاکتوس کریسمس


خاک مناسب برای گیاه کریسمس بهتر است دارای تخلخل بالایی باشد. ترکیبی از ماسه و پیت ماس یا کوکپیت برای این گیاه مناسب می‌باشد.بهترین بستر برای این گل برخلاف بقیه کاکتوس ها که به ماسه و خاک کاکتوس با واکنش قلیایی نیاز دارند به خاکی اسیدی ،و پیت ماس و پرلیت به نسبت 3 به 2 استفاده بشه یا خاک کمپوست با پرلیت یا خاک برگ به هر حال خاکتون باید آب رو خوب رد کنه و اسیدی باشه.

کود مناسب کاکتوس کریسمس


برای گلدهی نیاز به خاک مغذی دارد که می‌توان هر دو هفته در فصل رشد می‌توان با کودهای پتاس بالا گیاه را آبیاری کرد.به خاطر گل دار بودن نیاز به مواد غذایی بالایی داره باید بهش هر دو هفته یکبار با نصف مقدار توصیه شده کود بنفشه آفریقایی یا خاک ورمی کمپوست داده بشه کودهایی با مقدار پتاسیم یا فسفر بالا پیشنهاد میشه.هر از گاهی هم با آبیاری سنگین توی سینک ظرف شویی خاک رو بشورید تا املاح و نمک ها روی سطح خاک جمع نشن.

تکثیر کاکتوس کریسمس


با بریدن قطعات برگ و زدنشون به صورت ایستاده تو ماسه به راحتی تکثیر کنید و مثل بقیه کاکتوس ها با دیدن اولین جوونه روی برگ عملیاتتون با موقیت انجام شده. برگ های پایین سمت خاک رو نباید استفاده کنید چون باعث پوسیدگی و قارچ زدگی میشه پس از برگ های بالایی برای تکثیر استفاده کنید.ولی حرفه ایها و اصلاح گرها میان این گل رو با بذر تکثیر میکنند .دوستان گلهای این گل ناسازگاری داره و خودش نمیتونه خودشو بارور کنه بنابراین نیاز داره ۲ تا کاکتوس کریسمس داشته باشید و همزمان گل بدن بعد از دو روز با قلمو گرده های زرد رنگ یکیو بمالید روی کلاله یا اندام مادگی اونیکی . خب این گلها باید باید تا آخر روی گل بمونن پس شرایط رو مهیا کنید.گلها تبدیل به میوه میشن و میوه میرسه و توش تخماش میرسن بعدا شما تخماشو جدا میکنید میریزید توی کاغذ تا خشک بشن و بعد تو هوای گرم و مرطوب میکارید.

گیاه شما برای مدت 10-8 هفته به روز و شب‌های خنک‌تری نیاز دارد تا بتواند جوانه بزند. بهتر است در فصل پاییز آن را به فضای بیرون انتقال دهید، اما دقت داشته باشید تا در معرض نور مستقیم قرار نگیرد. حتماً قبل از یخبندان گیاه را دوباره به داخل منتقل کنید.خاک گیاه نباید رطوبت زیادی داشته باشد، اما دقت کنید خیلی خشک هم نشود. ساقه‌های خشک و شل نشانه‌ی خشکی بیش از حد خاک هستند. در زمان جوانه زدن گیاه، جای آن را تغییر ندهید. تغییر در نور، دما و مکان ممکن است منجر به از بین رفتن جوانه‌ها و گل‌ها شود.همچنین از قرار دادن گیاه خود در فضاهای بادگیر مانند راهروها و دریچه‌های هوای گرم خودداری کنید.

تعویض گلدان کاکتوس کریسمس


هر 2 یا 3 سال یکبار می‌توانید گلدان گیاه را تعویض کنید. این گیاه تقریباً به گلدان خود وابسته بوده و در این حالت بهتر از دیگر حالت‌ها گل می‌دهد. برای تعویض گلدان تا بهار و یا اوایل تابستان صبر کنید. اما به هیچ وجه در زمان شکوفه دهی به تعویض گلدان اقدام نکنید.

هرس کردن کاکتوس کریسمس


هرس کردن به صورت منظم، روییدن شاخ و برگ جدید را تشویق کرده و ظاهری پرتر به گیاه شما می‌دهد. فصل بهار بهترین فصل برای هرس است چون در این زمان گیاه بیشترین رشد خود را دارد.

علت ریزش گل های کاکتوس کریسمس


ریزش گل‌های گیاه کریسمس می‌تواند چند علت داشته باشد. یکی از دلایل کمبود نور می‌باشد، اگر نور اندازه کافی به گیاه نرسد گل‌های آن ریزش می‌کند. دلیل دوم ریزش گل‌ها دمای بالا می‌باشد اگر دما به حدود 30 درجه سانتی‌گراد برسد گل‌ها می‌ریزد. یکی دیگر از عوامل ریزش گل‌ها جابه‌جایی گیاه و تغییرات دمایی می‌باشد که برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است گیاه را قبل از گل دادن خرید کنید. عوامل دیگری مانند آبیاری زیاد و کمبود مواد غذایی هم می‌تواند دلیل ریزش گل‌ها باشد.

آفت و بیماری کاکتوس کریسمس


بیشترین مشکلی که این گیاه باهاش روبرو هست بحث قارچ و پوسیدگی ریشه ناشی از آبیاری زیاد و یا آسیب دیدگی هستش همینطور بیماریهای ویروسی که توسط شته ها تو هوای خنک منتقل میشن و هم ویروس هم باکتری و قارچ گل را نابود می کند که با یک سمپاشی به موقع میشه از بین رفتن کاکتوس جلوگیری کرد.
advertising