آموزش ساخت کود خانگی در منزل

سبک زندگیباغچه

- 97/08/04
آموزش ساخت کود خانگی در منزلداشتن باغچه ‌ای سرحال با گل‌های رنگارنگ یا گلدان‌هایی که گوشه و کنار اتاق، راهرو و فضاهای مختلف خانه را زینت می‌ بخشند ایده ای خارق العاده برای محل زندگی شما است ،برای نگهداری هر چه بهتر از گلها باید از کود مناسب و مقوی استفاده کرد . برای ساخت کود خانگی فقط کافی است سراغ پسماندهای میوه، سبزیجات و برخی از پسماندهای خانه بروید تا کود گیاهی و به عبارتی خانگی تهیه کنید.
آموزش ساخت کود خانگی در منزل

از پسماندهای میوه و سبزیجات استفاده بهتری داشته باشید


به سراغ باقیمانده‌های میوه، سبزیجات یا غذاهای گیاهی دیگر بروید که تصمیم دارید بخشی از آنها را که به نظرتان قابل مصرف نیست، دور بریزید؛ به جز پسماندهای گوشتی ، بی‌خیال آنها برای تهیه کود شوید. باقیمانده سبزیجات و میوه‌ها را درون سطل بزرگی بریزید و با خود به حیاط خانه ببرید.محدوده‌ای از باغچه را علامت‌گذاری کرده و چاله کم‌عمقی در آن حفر کنید. سنگ‌های درشت، شاخه‌ها و برگ‌های آفت ‌زده را از اطراف چاله دور کنید. محتویات سطلی را که با خود همراه آورده‌اید، درون فضایی بریزید که آماده کرده‌اید. حالا روی آن را با لایه نازکی از خاک بپوشانید. شما به یک ماه زمان نیاز دارید تا بتوانید از کود خانگی‌ ای که آماده کرده‌اید، استفاده کنید. در نظر داشته باشید مدتی طول می‌کشد تا قطعات میوه و سبزی تجزیه و تبدیل به کود شود؛ البته هر پنج یا شش روز یک‌ بار خاک روی چاله را کنار زده و با بیلچه کوچکی محتویات داخل آن را هم بزنید. بعد از ۳۰ روز می‌توانید گل‌های باغچه یا گلدان‌های‌ تان را با این کود خانگی تغذیه کنید.

تهیه کود خانگی با سطل فلزی دردار برای کسانی که باغچه در اختیار ندارند


اگر از آن دسته افرادی هستید که باغچه در دسترس ندارید اما علاقه دارید خودتان برای گیاهان آپارتمانی‌ خود کود تهیه کنید، فقط یک نکته را باید بدانید؛ اینکه در باغبانی به مواردی مانند برگ، نی و چوب خشک، مواد قهوه‌ای و به مواد طبیعی با رنگ سبز و تازه از جمله علف تازه و برخی پسماندهای آشپزخانه‌ها مواد سبز گفته می‌شود. مهم این است که مخلوط کردن مواد مختلف از این دست می‌تواند کودهای کمپوستی با درصدهای متفاوتی از مواد مغذی تولید کند. حال که این مهارت را کسب کردید، سطل‌ فلزی درداری تهیه کنید و آن را در محلی دنج مانند بالکن خانه‌ خود بگذارید. در روزهای مختلف زباله‌های خانگی یا همان مواد سبز را درون آن بریزید و روی آنها را با حدود ۱۵سانتی‌ متر مواد قهوه‌ای مانند برگ‌های خشک بپوشانید. یادتان باشد هرچه قطعات پسماند شما کوچک ‌تر باشد، فاصله زمانی تولید کود کوتاه‌ تر خواهد بود.
نکته خیلی مهم استفاده از برگ‌های سوزنی کاج در اسیدی کردن خاک به شما کمک زیادی می‌کند. پس اگر خاکی که در باغچه یا گلدان‌ها به کار ‌برده‌اید، قلیایی است، با این ترفند قادر خواهید بود جنس خاک را ارتقا دهید.
برای ساکنان مناطق سردسیر باید سطل بازیافت خود را در معرض تابش نور خورشید قرار دهند تا موادشان زودتر تجزیه شود. اهالی مناطق گرمسیر و خشک هم نباید از کارکرد سایه غافل شوند؛ زیرا سرعت تبخیر آب موجود در مواد کاهش می‌یابد. اما پوست تخم‌مرغ هم ماده اولیه خوبی برای کود کمپوست است اما به کندی تجزیه خواهد شد و اگر کمی عجول هستید، بهتر است بی‌خیال این ماده اولیه تهیه کود خانگی شوید.

نکات تخصصی در تهیه کود خانگی


تهیه کود خانگی برای گیاهان ، بهتر است در فصل بهار و اوایل تابستان انجام شود. یک راه تخصصی‌ تر اینکه با تیرک‌ های چوبی محدوده مشخصی را در باغچه تعیین کرده و سپس دست به بیل شوید و با پشت آن به خوبی خاک را بکوبید تا سفت شود. بعد با توری مرغی دور این محدوده را بپوشانید. اینگونه هوا هم به خوبی در لابه‌لای مواد شما جریان پیدا خواهد کرد. تکه‌های برگ و چوب درختان را در کف سطل بچینید. با چند قطره آب مواد خشکی را که به این سطل توری ‌دار اضافه می‌کنید، مرطوب نگه دارید.
هر روز پسماندهای خانگی را با توجه به مواردی که قبلا گفتیم به آن اضافه کنید تا به‌ تدریج محتویات موجود شروع به تجزیه شدن ‌کنند. حدود دو تا سه هفته بعد آنها را با کمک چنگال باغبانی به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید. گرمای هوا و این زیر و رو کردن‌ها کمک خواهد کرد کود شما زودتر آماده شود. دراین روش شما به سه تا پنج‌ ماه زمان نیاز دارید. اگر به نظرشما زمان طولانی است، ترفند استفاده از مواد نیتروژنی بیشتر به عبارتی علف‌های کنده شده، برگ و شاخه‌های هرس شده حتی ضایعات چای را به کار بگیرید؛ البته مخلوط و مرطوب کردن این مواد به صورت مستمر را نیز فراموش نکنید.
advertising