نحوه برخورد با نوجوان سیگاری

سبک زندگیفرزندان

- 98/01/14
نحوه برخورد با نوجوان سیگاریتا بحال سر زده به خانه آمده اید و متوجه این قضیه شده اید که دختر و یا پسرتان سیگار کشیده است؟ میخواهید تصمیم بگیرید کاری بکنید اما آیا می دانید درست ترین برخوردها در برابر سیگار کشیدن فرزندتان چیست؟ آیا می خواهید او را تنبیه کنید چون موجب سرافکندگی شما شده است یا اعتبار و شهرت شما را با این کارش تحت تاثیر قرار داده است؟ آیا تصمیم گرفتید که صبر پیشه کنید و به روی فرزندتان نیاورید که مبادا بحثی بینتان به وجود بیاید و از دست شما ناراحت شود؟ واقعا نحوه برخورد درست با نوجوانان سیگاری چیست؟

بسیاری از والدین همیشه در ذهن خود آینده ای درخشان را روبه روی فرزندانشان می بینند و همیشه تلاش میکنند بهترین ها را برای فرزند خود محیا کنند تا بتوانند رویاهای آنها تحقق پیدا کند ولی بعضی مواقع رفتاری از فرزندانشان سر میزند که آن چنان ترسی به جانشان می افتد و آنقدر حالشان گرفته می شود که بدترین عاقبت ها جلوی چشمنشان جان می گیرند. مثل هنگامی که سیگار در جیب فرزندشان پیدا می کند و یا متوجه بوی سیگار از دهان او می شوند، در این مواقع نمیدانند واقعا چگونه رفتار کنند و شاید هم خودشان را سرزنش کنند در این مقاله ما به شما نحوه برخورد با نوجوانان سیگاری را آموزش میدهیم با ما همراه باشید.

برای برخورد مناسب با فرزندی که سیگاری شده، طبق موارد زیر عمل کنید.


۱- با نوجوان خود از کودکی چنان رفیق باشید. که اولین تکیه گاه عاطفی او، شما و خانواده باشد.
۲- با نوجوان به مسافرت و تفریح (باشگاه، پارک، پیاده روی و..) بروید.
۳- دوستان فرزند نوجوان خود را بشناسید و سعی کنید با والدین آن ها نیز آشنا شوید.
۴- در قدم اول سعی کنید همیشه آرامش خود را حفظ کنید تا بتوانید در مقابل ناسازگاری نوجوان تان عکس العمل مناسبی داشته باشید.
۵- اگر به خاطر اشتباهات نوجوان تان دچار تنش روانی شدید، ابتدا خودتان را آرام کنید. سپس پیش فرزندتان بروید. در غیر این صورت ممکن است بر خلاف میل باطنی تان برخورد نامناسبی داشته باشید.
۶- کتک نزنید، تنبیه بدنی باعث ناسازگاری بیشتر نوجوان و فرار او از خانه می شود.
۷- از درگیری لفظی و تنبیه لفظی (استفاده از کلماتی که بار منفی دارند یا ناسزا گفتن) به شدت بپرهیزید.
۸- امر و نهی شما به طور مستقیم بی فایده است. متوجه کردن نوجوان تان در مورد اشتباهاتش قلق خاصی دارد.
۹- ببینید نوجوان تان با چه کسی رابطه ی صمیمی تری دارد (از اعضای خانواده، فامیل، اعضای هیئت محل، مشاور مدرسه و…). از فرد مورد نظر نیز برای صحبت با نوجوان تان کمک بگیرید.
۱۰- با لحن و گفتار نرم با نوجوان تان صحبت کنید(حتی هنگامی که ناسازگاری می کند)، جملات خود را با کلماتی که بار مثبت دارند (مثل عزیزم و..) آغاز کنید.
۱۱- از نوجوان برای کارها و تصمیمات خودتان نظرخواهی کنید. با این کار اعتماد او را جلب کنید تا او نیز به حرف های شما گوش دهد.
۱۲ – هنگامی که اشتباهی کرده به جای این که او را سرزنش کنید، سرش داد بزنید یا برای مثال به او بگویید: از دست تو خسته شدم و درگیری لفظی ایجاد کنید، ابتدا به او بگویید که “عزیزم ما شما را دوست داریم و نگران سلامتی شما هستیم” و بعد تلاش کنید که موضوع را با خودش در میان بگذارید و نظر خودش را در مورد مضرات دخانیات برای جسم و روان بپرسید. از خودش هم بخواهید در این مورد فکر کند .
۱۳- اگر هم در توجه دادن او به خطایش موفق نشدید، اصرار نورزید و دنبال راه دیگری مثل همان کمک گرفتن از یک فرد دیگر مورد اعتمادش باشید.
۱۴- سعی کنید با موافقت نوجوان تان جلسه ی هفتگی بگذارید. در جلسه خواسته ها و انتظارات خود را از نوجوان تان بنویسید، از نوجوان تان نیز بخواهید خواسته های خودش را از شما بنویسد. طبق نوشته های شما و فرزندتان در مورد تفریح رفتن با خانواده یا دوستان، رفت و آمد با دوستان، ساعت برگشت به خانه و بقیه موارد به یک توافق برسید و آنها را به صورت قوانینی که همه ملزم به رعایت آن هستند، بنویسید.
۱۵- اگر نوجوان تان بیش از اندازه ناسازگار است و با رعایت این موارد نتوانستید با او رابطه برقرار کنید. حتما به مشاور یا روان شناس مورد اعتماد مراجعه کنید تا با توضیح جزئیات بیشتر شما، کارشناس راهنمایی تان کند.
advertising