افراد سیگاری بیشتر در معرض ابتلا به آنفولانزا هستند

پزشکی و سلامتپزشکی

- 97/11/03
افراد سیگاری بیشتر در معرض ابتلا به آنفولانزا هستند

سیگاری های 7 برابر بیشتر آنفلوانزا می گیرند


ویروس انفلوآنزا در افراد دارای زمینه بیماریهای خاص، افراد دارای سطح ایمنی پایین و همچنین سیگاری‌ها سریعتر تکثیر می شود و عوارض آن نیز بیشتر خواهد بود.
ویروس تنها در صورت دسترسی به سلول زنده تکثیر شده و باعث بروز عفونت‌های تنفسی، گوارشی، مغزی و یا سایر عفونت‌ها می شود، ولی اگر در محیطی غیر از سلول بماند به طور متوسط تنها از چند ساعت تا چند روز دوام می آورد.
وی با بیان اینکه آلودگی با ویروس هپاتیت A با نوشیدن آب یا بلعیدن غذای آلوده ایجاد می شود، ادامه داد: ضعف و خستگی، بی حالی، تب و در نهایت زردی یا یرقان و التهاب کبد از نشانه های این بیماریست که در بزرگسالان با شدت بیشتری بروز پیدا می کند.

مواد شیمیایی موجود در دود سیگار نظیر نیکوتین و سیانید می توانند منجربه مرگ شوند لذا توصیه به عدم مصرف سیگار به دیگران امری ضروری و منطقی بنظر می رسد.
احتمال بروز عفونت هایی نظیر برونشیت، ذات الریه، آنفولانزا و سرماخوردگی در افراد سیگاری بیشتر از افراد غیرسیگاری می باشد لذا به افراد سیگاری توصیه می شود در اولین فرصت ممکن نسبت به کاهش و قطع مصرف سیگار اقدام نمایند.
با توجه به اینکه سیگار کشیدن بر قدرت ریه ها تاثیر می گذارد لذا به افراد سیگاری توصیه می شود فعالیت بدنی خود را تا حد ممکن افزایش دهند.
با توجه به تاثیر کشیدن سیگار بر سلامت باروری، لذا به زنان و مردان توصیه می شود به منظور حفظ سلامت باروري خود، از مصرف سیگار دوری نمایند.
افرادی که به بیماری آسم مبتلا هستند چنانچه سیگار بکشند و یا حتی اگر اطرافیان آنها سیگاری باشند بیشتر دچار حملات بیماری می شوند.
با توجه به اینکه سیگارهای برقی حاوی مواد شیمیایی سرطان زا و برخی مواد سمی هستند و ترکیبی از آنها در ضد یخ موجود می باشدلذا استفاده از این نوع سیگارها بسیار زیان آور می باشد.
با توجه به اینکه هیچیک از محصولات دارای نیکوتین بی خطری نیستند لذا مصرف مواد دخانی اعم از سیگار،پیپ، سیگاربرگ، قلیان و حتی تنباکوهای بدون دود ، می توانند برای سلامتی افراد مخاطره آمیز باشند.
عدم مصرف سیگار، مزیت های زیادی منجمله انرژی بیشتر، عملکرد بهتر، ظاهر آراسته تر، حفظ سرمایه و از همه مهمتر طول عمر بیشتر را برای افراد به ارمغان می آورد.
شروع مصرف سیگار در سنين نوجواني وجواني موجب می گردد تا افراد به هنگام ترک آن با مشکلات بیشتری مواجه گردند لذا توصیه به سیگار نکشیدن بویژه در سنین یاد شده امری ضروری می باشد.
دود سیگار به بدن افراد و لباس های آنها می چسبد لذا به هنگام ورود به منزل می بایست دست ها شستشوو لباس ها را تعویض نمایند بویژه قبل از آنکه کودک خود را در آغوش گیرند و یا از آنها مراقبت نمایند.
شروع کردن سیگار هیچ دلیل جسمی ندارد. بدن آن گونه که به غذا، آب، خواب و تحرک احتیاج دارد، به تنباکو نیاز ندارد. و بسیاری از مواد شیمیایی موجود در سیگار، مثل نیکوتین و سیانید، در حقیقت سمومی هستند که اگر به مقدار معینی وارد بدن شوند، می‌تواند باعث مرگ شوند.

سیگار کشیدن در طولانی مدت باعث ایجاد مشکلات بهداشتی مانند بیماری قلبی، سکته، آمفیزم (تخریب بافت ریه) و انواع سرطان‌ها مانند سرطان ریه، حلق، معده و مثانه می‌شود. به علاوه کسانی که سیگار می‌کشند با احتمال بیشتری به عفونت‌هایی مانند برونشیت و ذات الریه مبتلا می‌شوند.
advertising