برای رفع خستگی در محیط کار چه کار کنیم

سبک زندگیکار و تجارت

- 97/09/17
برای رفع خستگی در محیط کار چه کار کنیم

آشنایی با دلایل اصلی خستگی هنگام کار



عدم هماهنگی بین علاقه و کار شما باعث خستگی هنگام کار می شود


در واقع عدم منطبق بودن علاقه با موضوع کاری که انجام میدهید، تقریبا اتفاقی رایج و معمولی در میان بسیاری از افراد است، اما خیلی اوقات قادر به تشخیص این مشکل نیستید. پیشنهاد میشود، همان اول که برای کارتان رزومه میدهید، با خود فکر کنید که اصلا چرا آن کار را انتخاب کرده اید.

داشتن زمان بیکاری زیاد باعث خستگی هنگام کار می شود


داشتن استراحت در زمان کار امری بسیار مهم است. اما قطعا اگر خیلی آزاد و بیکار باشید هم خوب نیست. زمانی که تایم بیکاری زیادی داشته باشید، ذهنتان به جاهای دیگر میرود. چیزهایی از قبیل فکر کردن درباره این که کجا غذا بخورید، مشکلات روابطتان، یا اینکه صحبت هایی که امروز از همسایه تان شنیده اید. اگرچه ذهنتان اشغال شده است، اما این افکار بدین دلیل به ذهن شما آمده اند که شما، احساس بی حوصلگی و خستگی داشته اید.

عدم به کار گیری تمام قابلیت ها و توانای های شما باعث خستگی هنگام کار می شود


هر کس نقاط قوت و استعدادهای مخصوص به خود را داد. هنگامی که در محل کارتان، توانایی های شما به طور کامل مورد استفاده قرار نگیرد، ممکن است که وظایف تعیین شده برایتان را به اندازه کافی چالش برانگیز و مهیج نبینید. بدتر از آن، ممکن است که شروع به پرسیدن سوالاتی در مورد ارزش واقعیتان از خودتان بکنید و به تدریج انگیزه تان در کار کردن را از دست بدهید.

روشن نبودن هدفی مشخص باعث خستگی هنگام کار می شود


افرادی که به مدتی طولانی در یک موقعیت و وضعیت میمانند، به راحتی احساس گم شدن و سردرگمی میکنند و افکاری از قبیل این که اصلا چه چیزی از آن شغل میخواهند به دست آورند، به ذهنشان می آید. تصور کنید که همیشه روال روزانه و روتینتان را دنبال میکنید و به تدریج اشتیاق و علاقه تان به شغلتان را از دست میدهید.

احساس خستگی و درماندگی زیاد باعث خستگی هنگام کار می شود


قطعا شما هم در زندگیان اهداف بسیار زیادی برای رسیدن دارید و یا چیزهایی فراتر از کارتان وجود دارند که باید آنها را مدیریت کنید. قطعا بسیار آسان است که به دلیل مشغله زیاد درباره سایر قسمت های زندگیتان (جز کار)، توجه و انرژیتان را از کارتان سلب کنید. در حالی که شما تلاش کمتری در کار انجام می دهید، انگیزه و انگیزه شما در کار شما کم است، که به نوبه خود شما را حتی بیشتر می کند.در حالی که تلاش کمتری برای انجام کارهایتان میکنید، انگیزه و علاقه شما نیز نسبت به کارتان کمتر میشود و این به نوبه خود باعث خستگی بیشتر شما میشود.

برای رفع خستگی در محیط کار باید کارهای زیر را انجام دهید:



برای رفع خستگی در محیط کار کارهای روزانه خود را یادداشت کنید


همه ی کارهایی را که تا قبل از اتمام زمان کاری می بایست انجام دهید یادداشت کنید. و با انجام هر کار کنارش تیک بزنید. با این کار زمان برایتان سریعتر می گذرد و شما از کارهایی که انجام داده اید به خوبی اطلاع می یابید. این کار در مواقعی هم که اطرافیان می گویند شما سریعتر از سایر کارمندان کار نمی کنید بسیار کمک کننده است زیرا نشان می دهد که کارهایتان را کامل و به سرعت انجام داده اید.

برای رفع خستگی در محل کار خستگی خود را نادیده نگیرید


ممکن است که فکر کنید بهتر است فعلا خستگی خود را نادیده بگیرید، اما هر چه قدر درمان این مشکل را بیشتر به حالت تعلیق درآورید، عواقب بیشتری را تجربه خواهید کرد. خستگی خود را نادیده نگیرید، زیرا ممکن است این کار به تدریج برایتان مضر باشد و به شما آسیب بزند. تعداد زیادی از افراد بر این باورند که: شغل های کسل کننده واقع استرس زا هستند. احساس اینکه در شغل فعلیتان، استعدادهایتان در حال تلف شدن هستند، واقعا میتواند استرس زا باشد. کارشناسان معتقدند که مردم برای رفع احساس خستگی به نوشیدن الکل، خوردن غذاهای ناسالم و یا انجام اقدامات خطرناک در محل کار خود روی میآورند.

برای رفع خستگی در محیط کار به کارهای خود ارزش دهید


به رئیس خود نشان دهید که چه توانایی هایی دارید. برای این منظور، کارهای اضافه بر سازمان انجام دهید. اما نه طوری که رئیس فکر کند قصد خودنمایی دارید. این کارها را بدون اینکه کسی از همکارانتان متوجه شود انجام دهید، فقط رئیس از این کار اطلاع داشته باشد. بعد که رئیس با پیشنهادتان موافقت کرد، چند روز بعد کار را به او تحویل دهید. با این کارها می توانید توانایی ها و علاقه خود را بالاتر برده و خستگی و بیحوصلگی را از خود دور کنید.

برای رفع خستگی در محیط کار در مورد وضعیت کاری خود با رئیس یا سرپرست خود صحبت کنید


اگر این افراد بازخورد دوستانه ای با کارمندان خود داشته باشند، صحبت کردن با آن ها قطعا کار خوبیست. توجه داشته باشید که افرادی که با آنها صحبت میکنید، باید دقیقا همان شخص درست باشند تا بتوانند شما را درک کرده و به شما کمک کنند. میتوانید از آنها درخواست وظایف چالش برانگیز بیشتر یا کارهایی که با علاقه شما متناسب باشند را بکنید. نتیجه این کار نه تنها میتواند خستگی هنگام کار شما را رفع کند، بلکه حتی ممکن است تا رییستان به دلیل تمایلتان به آموختن و بهبود یافتن، از شما قدردانی کند.

برای رفع خستگی در محیط کار دیدگاه خود را در مورد کار خود تغییر دهید


در هر پستی که کار می کنید، سعی کنید نگاه خوبی به کارتان داشته باشید. کار خود را دست کم نگیرید. اگر در قسمت اینترنت شرکت هستید، خود را رابط حیاتی به زنجیره ی ارتباطات بدانید. اگر در قسمت جوابگویی به تلفن ها هستید، خود را یکی از موثرترین افراد اداره بدانید که رضایت مشتریان را جلب می کند. در هر پستی، نقش خود را در پیشبرد اهداف شرکت موثر بدانید. با این طرز تفکر کار خود را بهتر انجام خواهید داد و به سرعت ترفیع پیدا می کنید.

برای رفع خستگی در محیط کار در صورت آزاد بودن زمان ، مهارت های جدیدی یاد بگیرید


اگر زمان بیکاری و آزاد زیادی دارید، دانشتان را گسترش دهید و چیز جدیدی یاد بگیرید. یک فرد توانا، همیشه در چشم رییس خود مانند یک گوهر دیده میشود. به عنوان مثال اگر در گروه طراحی و نقشه کشی فعالیت میکنید و با نرم افزارهای طراحی آشنایی ندارید، فرصت خوبیست که کمی از زمانتان را به یادگیری نرم افزارهای مربوطه اختصاص دهید و خودتان آنها را یاد بگیرید.

برای رفع خستگی در محیط کار تعیین کنید که چه چیزی از شغل خود می خواهید


این بخش بسیار مهم است! زمانی که هدفتنان را میدانید، انگیزه رسیدن به آن میتواند شما را برای کار کردن تحریک کند. قطعا پیشنهاد خوبیسیت که اندکی از وقت و تلاشتان را صرف یافتن هدف و اشتیاقتان کنید. اما لطفا به یاد داشته باشید که حتما هدفتان را روی یک کاغذ نوشته و به عنوان یک یادآوری آن را روی میز خود قرار دهید.

برای رفع خستگی در محیط کار ابتکار به خرج دهید و کار جدیدی را شروع کنید


همیشه شروع کننده شما باشید. پیشنهاد کارها و پروژه های جدید بدهید. این مطالب را با دست اندرکاران مربوطه در میان بگذارید.هدفتان این باشد که علاقه ی خود را به کار کردن نشان دهید، اما نگذارید دیگران بد به شما نگاه کنند و فکر کنند با این کارها قصد خودنمایی دارید.

برای رفع خستگی در محیط کار استراحت کنید


در واقع استراحت کردن یک مرحله آغازین و بسیار مه برای پا گذاشتن به یک سفر طولانیست. هیچ وقت استراحت کردن را از خود دریغ نکنید. شما بدان احتیاج دارید.اگر میخواهید پیشرفت کنید و به چیزهای بیشتری برسید، استراحت کردن برایتان امری ضروری و جدی است. زمانی که احساس آماده بودن کردید، به کارتان برگردید. هیچ وقت قدرت یک استراحت کوچک را نادیده نگیرید. اگر می بینید که کار باعث خستگیتان شده است، کمی استراحت کنید. همراه چند تن از دوستان به کافه تریای شرکت رفته و چای یا قهوه ای بنوشید. از ساعات استراحت خود نهایت استفاده را ببرید تا خستگیتان را کاملاً از تنتان بیرون کند و بتوانید دوباره با انرژی کارتان را دنبال کنید.

برای رفع خستگی در محیط کار هشیار باشید و مثبت فکر کنید


هر کس باید در جایی شروع کند. ممکن است از خود انتظار داشته باشید که کاری مهمتر و چالش برانگیزتر داشته باشید اما شکایت نکنید. از منفی بافی در مورد کارتان دوری کنید، و سعی کنید که بهترین استفاده را از موقعیت فعلیتان ببرید. آگاهی هایتان را افزایش دهید و مهارت هایتان را توسعه دهید. در حد توانایی هایتان کار کنید و به زودی خواهید دید که خستگی و ملالت ناپدید می شود.
advertising