تاتوره گیاهی سمی اما با خواص بی نظیر

پزشکی و سلامتطب سنتی

- 97/09/15
تاتوره گیاهی سمی اما با خواص بی نظیرتاتوره گیاهی علفی از خانواده سیب‌زمینی است که در کتب طب گیاهان ایران تاتوله، بقم، طلانور، جوز ماثم و جوز ماثا نامیده شده است. تاتوره از جمله گیاهان سمی است که استفاده از آن به صورت فرآوری در صنایع داروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

1.برگ و گل گیاه و دانه گیاه حاوی الکالوئیدهای هیوسیامین، آتروپین و اسکوپولامین است این مواد اسپاسمولیتیک یا آرام کننده تشنج هستند.

2.فرآورده‌های دارویی این گیاه ضد درد، مسکن و مخدر است و ماده آتروپین موجود در آن باعث گشاد شدن مردمک چشم شده و بزاق دهان را کاهش می‌دهد.

3. این گیاه دفع ادرار را کنترل کرده و نفخ معده را نیز می‌کاهد، تاتوره برای قطع عرق زیاد بدن و تسکین حملات آسم مفید است.

4.عصاره دانه و میوه آن برای رفع شوره سر و جلوگیری از ریزش مو بسیار مفید و جوشانده آن برای بدن برای تحلیل ورم‌های استسقاء و قطع عرق بدن نافع و ضماد آن برای زخم‌ها و سوختگی‌ها موثر است.

5.اگر برگهای آنرا خشک کرده و کوبیده و مانند توتون و تنباکو دودکنند برای تسکین بیماری آسم بسیار موثراست و درچین گلهای بازشده تاتوره درختی را صبحها به محض اینکه شبنم صبحگاهی خشک شود جمع‌آوری کرده درآفتاب و یاباحرارت کم خشک میکنند، این دارو تند، سمی ، گرم، بی‌حس‌کننده، ضدآسم و ضد سرفه است دراستعمال خارجی جوشانده گردگلها برای انواع بیماری‌های جلدی نافع است. اگرگرد گلها را دود کنند برای رفع سرفه و تنگی‌نفس نافع است. همچنین تخم تاتوره درختی و گلهایش برای سرماخوردگی و اختلالات اعصاب مفید است.

عوارض تاتوره


مصرف 20عدد دانه تاتوره در کودکان باعث مرگ می‌شود، باید توجه داشت که مصرف این گیاه به دلیل سمی بودن و به صورت معمول جایز نیست و فرآورده‌های دارویی آن در طب گیاهی مورد استفاده دارد.
advertising