از خواص شوید چه می دانید

پزشکی و سلامتطب سنتی

- 97/08/21
از خواص شوید چه می دانید

شوید چیست؟


شوید، که با نام علمی Anethum Graveolens شناخته می‌شود، به مدت صدها سال برای اهداف آشپزی و دارویی مورد استفاده قرار گرفته‌است. هم تخم و هم برگ این گیاه را می‌توان مورد استفاده قرار داد. شوید به غیر از این‌که عطر و طعمی قوی، اشتهاآور و تند به غذاها می‌دهد، خواص دارویی بسیاری دارد که عمدتا حاصل از ترکیبات معینی به نام مونوترپن، و همچنین فلاونوئیدها، مواد معدنی و برخی اسیدهای آمینه‌ هستند.

شوید فرآیند هضم را بهبود می‌دهد:


شوید به خودی خود یک اشتهاآور است و به همین دلیل در پخت و پز به میزان فراوانی کاربرد دارد. روغن‌های ضروری موجود در شوید تحریک‌کننده هستند و ترشح صفرا و شیره‌های گوارشی را فعال می‌کنند. این روغن‌ها همچنین حرکات لوله‌ی گوارش را تحریک می‌کنند، و به این ترتیب باعث می‌شوند که عبور مواد زائد از روده راحت‌تر صورت بگیرد و مشکل یبوست کاهش بیابد.

شوید از بی‌خوابی جلوگیری می‌کند:


روغن‌های معطر موجود در گیاهان دارویی خواص خارق‌العاده و قدرتمندی دارند. آن‌ها به طور همزمان تحریک‌کننده، آرام‌بخش و خواب‌آور هستند، به این معنی که در حین این‌که تحریک می‌کنند، آرامش‌بخش هم هستند. روغن‌های ضروری موجود در شوید نیز از این قاعده مستثنی نیستند. فلاونوئیدها و ویتامین B کمپلکس موجود در روغن‌های ضروری این گیاه، طبیعتی تحریک‌کننده دارند، ترشح آنزیم‌ها را تحریک می‌کنند و هورمون‌های خاصی که اثرات آرام بخش و خواب‌آور دارند را نیز فعال می‌کنند، در نتیجه به آدم‌ها کمک می‌کنند تا خواب خوبی داشته باشند.

شوید سلامت استخوان‌ها را حفظ می‌کند.


شوید دارای کلسیم است و این ماده‌ی معدنی یک عنصر مهم در محافظت از شما در برابر تحلیل رفتن استخوان و از دست دادن تراکم معدنی استخوان است. پوکی استخوان هر ساله میلیون‌ها نفر را مبتلا می‌کند و کلسیم، همراه با سایر مواد معدنی ضروری، یکی از مولفه‌های اصلی رشد و توسعه‌ی مناسب استخوان‌ها و همچنین ترمیم استخوان‌های آسیب‌دیده است.

دیابت را کنترل می‌کند:


مدت زیادی است که ثابت شده شوید با دیابت و مدیریت سطح انسولین بدن ارتباط دارد. علی‌رغم این واقعیت که تحقیق در این زمینه تا حدودی محدود است، به ویژه روی سوژه‌های انسانی، مطالعاتی نیز وجود دارند که نشان داده‌اند شوید می‌تواند به کاهش نوسانات سرم لیپید و سطح انسولین در دیابت ناشی از کورتیکواستروئید کمک کنند.

سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند:


مدت‌ها است که ارتباط شوید با فعالیت ضد میکروبی اثبات شده‌است و معلوم شده که این گیاه از بروز تعدادی از عفونت‌های میکروبی در سراسر بدن جلوگیری می‌کند، هم عفونت‌هایی که در اندام‌های مختلف هستند و هم عفونت‌های بالقوه‌ای که در زخم‌ها یا بریدگی‌های کوچک روی پوست مستقر می‌شوند.

اسهال را درمان می‌کند:


اسهال عمدتا بواسطه دو چیز رخ می‌دهد، سوء هاضمه و فعالیت میکروبی. در مورد سوء هاضمه باید بگوییم که شوید می‌تواند برای حل این مشکل بسیار مفید باشد، زیرا خواص بسیار خوبی برای ارتقاء فرایند هضم دارد. در مورد دومی هم شوید به لطف مونوترپن‌ها و فلاونوئیدهای موجود در روغن‌های معطری که دارد و به صورت طبیعی باکتری‌کش یا میکروب‌کش هستند، می‌تواند برای حل مشکل موثر باشد. آن‌ها می‌توانند از طریق مهار عفونت‌های میکروبی که سعی دارند به بدن حمله کنند، به درمان اسهال کمک کنند.

درد آرتریت (التهاب مفاصل) را کاهش می‌دهد:


مدت‌های زیادی است که شوید به عنوان یک گیاه ضد التهابی شناخته شده‌است، به این معنی که به کاهش التهاب و درد مرتبط با بیماری‌هایی مانند آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی)، نقرس و آرتریت کمک می‌کند. شوید از دیرباز به خاطر همین تاثیرش استفاده شده‌است.

از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند:


پوکی استخوان، مشکلی است که افراد مسن به آن مبتلا می‌شوند اما می‌توانید با مصرف خوراکی‌های سرشار از کلسیم در دوران جوانی، از آن جلوگیری کنید.

چرخه متعادل سندرم پیش از قاعدگی (PMS) را حفظ می‌کند:


فلاونوئیدهای موجود در شوید تازه می‌توانند به حفظ چرخه متعادل سندرم پیش از قاعدگی، به ویژه در زنانی که در طی این چرخه دچار مشکل می‌شوند، کمک ‌کنند.

علائم سندرم پیش از قاعدگی را کاهش می‌دهد:


در طول سندرم پیش از قاعدگی، معمولا دردهایی به وجود می‌آید. برخی از آن‌ها خفیفند اما برخی دیگر می‌توانند شدید باشند. مصرف شوید تازه می‌تواند به کاهش برخی علائم سندرم پیش از قاعدگی، مانند درد، کمک کند

شوید می‌تواند صرع را درمان کند:


صرع، یکی از اختلالات عصبی شایع محسوب می‌شود و درمان آن، نیازمند تجویز دارو است و این کار به منظور جلوگیری از تشنج مکرر انجام می‌شود. برخی مطالعات نشان می‌دهند شوید تازه، تاثیراتی شبیه به داروهای تجویزی دارد.

شوید مانند یک سم‌زدا عمل می‌کند:


شوید تازه می‌تواند ادرار را افزایش دهد یا به عبارت دیگر می‌تواند به دفع سموم از طریق ادرار کمک کند.

شوید درمانی برای کم خونی است:


تنها راه موثر برای درمان کم خونی، مصرف خوراکی‌های سرشار از آهن است که به افزایش تولید سلول‌های قرمز خونی کمک می‌کند. با توجه به جدول بالا، هر ۱۰۰ گرم شوید تازه می‌تواند ۵۱٪ نیاز روزانه بدن به آهن را تامین کند.

شوید خواص کاهنده کلسترول دارد:


مطالعات زیادی برای اثبات تاثیر شوید تازه در پایین آوردن سطح کلسترول انجام شده است.
advertising