عوارض خطرناک استفاده بیش از حد دارچین

پزشکی و سلامتطب سنتی

- 98/02/23
عوارض خطرناک استفاده بیش از حد دارچین

مضرات استفاده بیش از حد از دارچین


هرچند که ممکن است دارچین دارای خواص بسیار زیادی باشد، اما نباید از مضرات دارچین هم غافل شد و باید در مصرف آن احتیاط کرد.
از جمله مضرات استفاده بیش از حد دارچین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-تجمع سموم
همان‌طور که در مورد بسیاری از مواد خوراکی صدق می‌کند، مصرف دارچین در طول دوره‌های طولانی-مدت سبب جمع شدن سطح معینی از سم در بدن شما می‌شود. دوز توصیه‌شده‌ی دارچین با توجه به وزارت بهداشت ایالات متحده، روزانه ۶ گرم به مدت ۶ هفته یا کم‌تر است. به نظر می‌رسد که مصرف این سطح از دارچین برای بیشتر مردم خطری ندارد. توصیه می‌کنیم این دستورالعمل‌ها را همراه با یک هفته عدم مصرف دارچین در میان هر شش هفته (به عنوان استراحت) دنبال کنید. این کار اجازه می‌دهد تا هر گونه سمی از سیستم بدن شما پاک شود. روش دیگر این است که می‌توانید ۵ روز از هفته را دارچین مصرف کنید و ۲ روز تعطیلات آخر هفته را روزهای استراحت در نظر بگیرید.

-وضع حمل زود هنگام
زنان باردار نباید دارچین مصرف کنند، به این که دارچین (به خصوص روغن آن) می‌تواند سبب وضع حمل زودرس شود یا انقباض رحم ایجاد کند. در حالی که دارچین به درمان درد معده و گاز ناشی از سوء هاضمه کمک می‌کند، زمانی که حامله هستید، نباید دارچین را برای این مقاصد درمانی مصرف کنید. کار از محکم‌کاری عیب نمی‌کند. شاید گاه‌گاهی نوشیدن یک فنجان دمنوش دارچین خطری نداشته باشد، اما چرا باید ریسک کنیم؟ مصرف قرص دارچین یا به خصوص بوییدن روغن دارچین نباید به هیچ وجه صورت بگیرد

-وجود کومارین و دیگر مواد سمی
کسانی که دارچین را به طور روزانه برای رژیم غذایی یا سایر اهداف سلامتی مصرف می‌کنند، باید به دارچین سیلان روی بیاورند که تنها ۰.۰۳ تا ۰.۰۴٪ کومارین دارد. همه‌ی انواع دیگر دارچین دارای سطوح بالایی (حدود ۰.۴ تا ۰.۸٪) از کومارین هستند که در صورت مصرف روزانه در دوزهای بالا می‌توانند باعث نارسایی کبدی شوند. اروپایی‌ها حتی دارچین چینی را به خاطر اثراتی که بر کبد دارد، ممنوع کرده‌اند. دارچین چینی حاوی استایرن، بنزن، اسید پالمیتیک، اسید استئاریک، فنیل‌بوتیل کلوراید و متیل فنیل سولفوکساید است که در دارچین سیلان در مقادیر ناچیز موجود است.

-کاهش قند خون
دارچین همچنین ممکن است میزان قند خون شما را بسته به میزانی که مصرف می‌کنید، کاهش دهد. هرچند مصرف ۲ قاشق چایخوری از پودر دارچین سیلان یا انداختن چوب دارچین در چای ممکن است تاثیر زیادی بر میزان قند خون نداشته باشد، اما روغن پوست دارچین سیلان ممکن است منجر به کاهش چشمگیری در میزان قند خون شما شود و سبب شود که دچار حالت گیجی شوید. به ویژه اگر در حال مصرف دارو هستید. بنابراین مراقب باشید. اگر بیش از ۲ تا ۳ قطره روغن پوست سیلان دارچین را به چای یا قهوه اضافه کنید، ممکن است احساس سرگیجه کنید. اما عطر و طعمی که از این ماده‌ی خوراکی متصاعد می‌شود باور نکردنی است، هنگامی که در حد اعتدال استفاده شود. احتمالا یکی از دلایلی که کوکا کولا از پوست دارچین سیلان در نوشابه استفاده می‌کند همین است، گرچه این نوشیدنی دارای مقدار زیادی قند است.

- رقیق کننده ی خون
دارچین ظاهرا خون شما را رقیق می‌کند. این خواص رقیق‌کنندگی خون در دارچین چینی بسیار زیاد است، در حالی که به نظر نمی‌رسد دارچین سیلان خون را رقیق کند. این ویژگی رقیق کردن خون که دارچین چینی دارد، سبب می‌شود که این ماده به عنوان یک عامل ضد لخته شدن خون عمل کند، به ویژه برای کسانی که مبتلا به بیماری‌های قلبی هستند. بنابراین لازم است مراقب باشید که دارچین با سایر داروهای رقیق کننده‌ی خون به طور همزمان مصرف نشود. به همین دلیل است که پزشکان مصرف دارچین را در زمانی که دارو به ویژه داروهای رقیق‌کننده‌ی خون مصرف می‌کنید، توصیه نمی‌کنند.

-بروز آلرژی
درصد بسیار پایینی از مردم ممکن است به دارچین آلرژی داشته باشند، حتی اگر آنها این ماده را قبلا مصرف کرده باشند و دچار هیچ گونه عارضه‌ی جانبی نشده باشند. علائم آلرژی به دارچین معمولا عبارتند از: آبریزش بینی، آبریزش از چشم یا درد چشم، نفس کم آوردن (معمولا در اثر بوی روغن دارچین)، ناراحتی معده، تورم صورت یا دست، آنافیلاکسی (ضربان قلب غیرعادی، سرگیجه، سردرگمی، افت ناگهانی در فشار خون) و تهوع.
در اغلب مواقع آلرژی به دارچین تهدیدکننده‌ی زندگی فرد نیست. در حالی که بزرگسالان بیشتر دچار آلرژی دارچین می‌شوند، اما کودکان کم سن و سال، به خصوص نوزادان و کودکان نوپا ممکن است گاهی اوقات واکنش نشان دهند، در صورتی که مادر دارچین مصرف کرده باشد. اگر مشکوک به آلرژی دارچین بودید، مصرف آن را قطع کنید و هرگونه اثری از آن را به طور کامل از خانه حذف کنید. دارچین در بسیاری از مواد غذایی وجود دارد، بنابراین مطمئن شوید هر چیزی که مصرف می‌کنید حاوی دارچین، به ویژه دارچین چینی نیست. هر آزمایش آلرژی‌ای می‌تواند نوع دارچینی را که نسبت به آن حساسیت دارید نشان دهد، به این ترتیب درمان مناسب می‌تواند تاثیر مثبت داشته باشد.

- تحریک پوست
اگر روغن دارچین را بدون رقیق کردن لمس کنید، پوست‌تان تحریک می‌شود و حس سوزش ایجاد می‌شود. تقریبا مانند پودر فلفل قرمز. این امر به ویژه هنگامی‌ که پس از حمل روغن دارچین خالص اندام تناسلی را لمس کنید، بسیار حاد است. بنابراین بهتر است دستکش دست‌تان کنید یا مراقب باشید که چیزی از روغن به دستان‌تان نخورد.

- افزایش ضربان قلب
دوز بالای دارچین ممکن است برای افرادی مبتلا به بیماری قلبی خطرناک باشد زیرا دارچین ضربان قلب شما را افزایش می‌دهد. به همین ترتیب، روغن دارچین رقیق نشده می‌تواند باعث افزایش ضربان قلب به ویژه در کودکان شود. به یاد داشته باشید که این روغن به طور خاصی قدرتمند است و باید قبل از مصرف، آن را به کم‌تر از ۲٪ رقیق کنید. استفاده از آن در این سطح از غلظت برای بیشتر مردم بدون خطر است.
advertising