سندرم سیندرلا اختلالی که هر زنی باید بداند

پزشکی و سلامتروانشناسی

- 97/09/03
سندرم سیندرلا اختلالی که هر زنی باید بداندسن ازدواج این روزها خیلی بالا رفته و جوانان به این راحتی تن به ازدواج و مشکلاتش نمی دهند. علاوه بر آن ملاک ها و معیار های انتخاب همسر نیز بسیار مشکل شده است.
یک استاد دانشگاه و متخصص علوم رفتاری گفت: پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد بیش از 60 درصد از دختران در سن ازدواج دچار سندرم سیندرلا هستند.
دکتر مجید ابهری افزود: با توجه به رضایت بخش نبودن آمار ازدواج، مواردی که دختران جوان بین 18 تا 30 سال، دلیل اصلی عدم تمایلشان به ازدواج می‌دانند مربوط به سندرم سیندرلا یا منتظر شاهزاده سوار بر اسب سفید است.
وی به پژوهش انجام شده توسط بنیاد علوم رفتاری گروه مطالعات استراتژی آریا اشاره کرد و گفت: در پژوهش‌های میدانی که در 4 شهر تهران، رشت، اصفهان و ابهر انجام شد از هر 100 دختر 60 نفر در هر شهر مناسب بودن همسر مورد نظر را شرط ازدواج اعلام کردند که در عبارت مناسب بودن مدرک تحصیلی، وضعیت مالی، خانه شخصی و جذابیت ظاهری نهفته بود.
این استاد دانشگاه عنوان کرد: 15 درصد این افراد نظری نداشتند یعنی درباره اش فکر نکرده بودند و بقیه ازدواج را مشروط به رضایت والدین و تایید آن‌ها و موجود بودن شرایط اولیه اعلام کردند.
ابهری گفت: سندرم سیندرلا درمورد دخترانی صدق می‌کند که منتظر دکتر یا مهندس با ماشین لاکچری و زندگی آنچنانی هستند که همین عده بعد از عبور از سن ازدواج به حداقل شرایط رضایت می‌دهند.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه به علت مشکلاتی مانند مسکن، بیکاری و گرانی کمتر پسری جرات قدم گذاشتن به عرصه زندگی و ازدواج پیدا می‌کند، افزود: یعنی توقعات غیرمتعارف دختران آن‌ها را مستعد پذیرش و رشد سندرم سیندرلا می‌کند مخصوصا اگر دختران دارای تحصیلات عالی یا خانواده متمکن باشند دیگر در داشتن این سندرم نباید تاکید داشت.
این آسیب شناس اجتماعی گفت: برای مقابله با این سندروم باید آموزش‌های اولیه به خانواده‌ها و دختران جوان برای عدم توجه به ظواهر مادی و بی توجهی به عشق آهنی (نوع و مدل خودرو) داده شود و همچنین پشتکار، پاکدامنی، سلامت و تربیت خانوادگی را ملاک انتخاب خود قرار دهند تا بتوانند با این سندورم مقابله کرد.

درباره معیارهای انتخاب همسر از نظر دختران بیشتر بدانید


عده ای از دختران هستند که نتوانسته اند برای خود جایگاه اجتماعی مناسبی فراهم کنند و یا تحصیلات عالی داشته باشند، در نتیجه از لحاظ اعتماد به نفس هم درموقعیت مناسبی قرار ندارند. این دختران معمولا ملاک های سطحی تری مانند وضعیت مالی و خصوصیات ظاهری را به عنوان ملاک ازدواج خود در نظر می گیرند.
وی افزود: این دختران معمولا راحت تر از دختران دسته اول انتخاب و ازدواج می کنند بنابراین این درست نیست که بگوییم ملاک همه دختران پول و وضعیت مالی شده است بلکه تنها دختران دسته دوم هستند که به این ملاک اهمیت می دهند .اما منظور ما این نیست که دختران دسته اول به وضعیت مالی اهمیتی نمی دهند بلکه این معیار برای دختران دسته اول در الویت اول قرار ندارد.

ملاک های اصلی ازدواج جوانان


ملاک وضعیت مالی اخیرا جزو ملاک های اصلی ازداوج شده و از اهمیت بالایی برخوردار است اما این بدین معنی نیست که در گذشته ملاک نبوده است بلکه در زمان گذشته الویت اول نبوده است.برای دختران دسته دوم که ملاک های ظاهری و سطحی برای ازدواج دارند ، ملاک دوم وضعیت ظاهری ، تیپ و قیافه شخص است که اغلب اوقات این ملاک می تواند از لحاظ اهمیت جای ملاک اول که وضیت مالی است را بگیرد.
وی خاطر نشان کرد: ملاک مالی برای دختران دسته اول که در موقعیت اجتماعی خوبی قرار دارند چندان اهمیتی ندارد و این دسته از دختران، به بلوغ فکری و اجتماعی فرد بیشتر اهمیت می دهند و اینکه فرد از لحاظ شخصیتی در وضعیت روحی پایداری قرار داشته باشد و عواطف و احساسات خود را کنترل کند تا بتوان در زندگی به او تکیه کرد.
advertising