بی اشتهایی عصبی یا روانی چیست؟

پزشکی و سلامتروانشناسی

- 97/08/25
بی اشتهایی عصبی یا روانی چیست؟بی اشتهایی به غذا می تواند دلایل مختلف داشته باشد. از جمله وجود بعضی از انگل ها، بعضی بیماری های کبدی، سوء تغذیه، کم خونی، ناراحتی هورمونی و بالاخره بی اشتهایی عصبی و روانی که شایع ترین نوع بی اشتهایی است. مرکز غذا خوردن و اشتهای بدن انسان، هیپوتالاموس مغز است که ترشحات خود را از طریق هیپوفیز به داخل خون می فرستد. اگر این غده از لحاظ هورمون های تغذیه ای نارسایی داشته باشد یک نوع بی اشتهایی خاصی عارض انسان می شود که با درمان های دارویی قابل درمان نیست.

بی اشتهایی عصبی چیست ؟


بی اشتهایی عصبی در بانوان جوان بیشتر مشاهده می گردد و به خصوص در مواقعی که گرفتاری های فکری آنان زیاد باشد و از همه بیشتر گرفتاری جنسی آنان سبب اختلال در امر تغذیه می گردد. با اشتها و کم کردن آن با ماده خوراکی اشنا شوید .
بی اشتهایی عصبی یا روانی چیست؟

درباره بی اشتهایی عصبی


گاهی افرادی مشاهده می شوند که از چاقی و پی آمد های آن سخت هراس دارند و برای جلوگیری از ابتلاء به چاقی از خوردن غذا وحشت دارند و همین امر به تدریج آنان را به یک حالت بی اشتهایی عصبی و روانی مبتلا می سازد و در این حالت غذای کافی به سلول های بدنشان نرسیده و عواقب آن خطرناک تر از عوامل چاقی خواهد بود . عده ای نیز با یک هوس بیهوده برای لاغری و ظرافت اندام اقدام به امساک در غذا می کنند و آنقدر این عمل را ادامه می دهند تا به بی اشتهایی عصبی و روانی مبتلا می گردند . گاهی بی اشتهایی عصبی و روانی به صورت یک حالت عصبی و وسواس جلوه گری می کند به طوری که بیمار را به سر حد مرگ می رساند و زندگی او را به خطر می اندازد .
برای مداوای بی اشتهایی عصبی و روانی که به سرعت فرد را لاغر می کند توسل به دارو نتیجه ای ندارد بلکه لازم است برنامه ی زندگی اینگونه افراد را طوری تنظیم نمود و روی روان آنها کار کرد یعنی برنامه آنها طورب باشد که زندگی آنها پر از حرکات جسمی و تفریحی و خنده و شادی و نشاط بوده و از غم و اندوه جدا مانده و در جمع رفقای بشاش و شادی آفرین قرار گیرند. و ابتدا از غذاهایی که بیشتر نسبت به آنها اظهار تمایل می کنند شروع نموده تا به تدریج مراکز عصبی تغذیه نیز تحریک و دستگاه گوارش نیز تقویت و ترشح آنزیم های گوارشی و هورمون های مربوط نیز زیاد و شخص بیمار به حالت طبیعی عودت یابد .

تفاوت بی اشتهایی عصبی و پرخوری عصبی


در بی اشتهایی عصبی شخص وقتی عصبی هست نمیتواند چیزی بخورد و حتی گاهی اگر بخورد استفراغ می کند.
و پرخوری عصبی هم به گونه ای هست که اگر شخص عصبی باشد زیاد میخورد در حدی که شاید دل درد شود و همچنین اضافه وزن پیدا خواهد کرد.
advertising