نقش بلوغ عاطفی در زندگی افراد و نشانه های آن

پزشکی و سلامتروانشناسی

- 98/02/21
نقش بلوغ عاطفی در زندگی افراد و نشانه های آن

بلوغ عاطفی چیست


عواطف یکی از جنبه های زیستی-روانی بلوغ است و نقش پر رنگی در زندگی انسان ها دارد. عواطف و هیجانات در انجام فعالیت ها، انسان را به سوی هدف به پیش می برد و انسان را وادار به کارهایی می کند که برای او مفید است و او را از انجام کارهایی که برایش مضر است آگاه می سازد.
در واقع بلوغ عاطفی باعث پیش رفتن شما در مسیر رسیدن به هدفهایی که دارید در زندگی می شود و روابط شما با دیگران را بهبود می بخشد. بلوغ عاطفی به شما کمک می کند تا در زمان های ضروری زندگی تان تصمیمات عاقلانه تری بگیرید و نگذارید که احساساتتان بر شما غلبه کند. این توانمندی عاطفی به قدری اهمیت دارد که آن را به عنوان یکی از عوامل تعیین کننده موفقیت در زندگی مشترک و روابط اجتماعی افراد می دانند.
بلوغ عاطفی به معنای خود کنترلی هست که در گام اول در نتیجه تحول شناختی افراد و به دنبال آن، بر حسب تلاش و یادگیری افراد بدست می آید.
مطالعات نشان داده اند که این بلوغ یا توانمندی عاطفی (در واقع هوش عاطفی) یکی از عوامل تعیین کننده موفقیت در زندگی اشتراکی و اجتماعی افراد است.فردی که به بلوغ رسیده است، فردی است که به خوبی توانایی کنترل زندگی عاطفی خود را دارد. همچنین می تواند روابط جنسی و عاطفی پایدارتری برقرار کند و در روابط بین دختر و پسر نیز تاثیر می گذارد.

متوسط سن بلوغ عاطفی


متوسط سن بلوغ عاطفی و هيجانی در هر جامعه‌ای از ديدگاه اين روانپزشك بستگی به فرهنگ‌ها و باورهای آن دارد برای مثال بلوغ عاطفی در جوامعی كه ميانگين سن ازدواج در آنها پايين است به دليل مواجهه ناگهانی افراد با انواع مسووليت‌های اجتماعی در زندگی مشترك، زودتر رخ می دهد اما در مجموع، دستيابی به بلوغ عاطفی زودهنگام، تا حد زيادی به تلاش خانواده‌ها برای آموزش مهارت‌های زندگی به فرزندان‌شان بستگی دارد.

نشانه های بلوغ عاطفی


فرد با بلوغ عاطفی دارای بیشتر ویژگی های زیر می باشد :
– از احساسات و عواطف خود و چرایی و چگونگی آنها آگاه است.
– بر احساسات و عواطف خود تقریبا در تمامی موارد کنترل داشته و به راحتی آرامش خود را از دست نمی دهد.
– در کل خنده رو، خوش مشرب و شوخ طبع است و خود را چندان جدی نمی گیرد (فکر نمی کند از دماغ فیل افتاده است).
– از انتقاد آشفته و ناراحت نمی شود (حتی در صورت صحت خوشحال هم می شود و سپاس گذاری می کند).
– شکست را با آغوش باز می پذیرد و در اصلاح آن و توانمندتر کردن خود می کوشد.
– به حال ( و بخت ) خود افسوس نمی خورد، زیرا بر اساس واقعیت، دانش، آگاهی و نیز اطلاع از توانمندیهای خود تصمیم گرفته و عمل می کند و مسئولیت و نتیجه ی کارش را می پذیرد.
– حسود، انتقام گیر و کینه توز نیست.
– بندرت دچار انزجار و نفرت می شود.
– مهربان و دلسوز بوده و توان همدلی و همدردی با دیگران را دارد.
– قادر به کنترل هوی و هوس خود بوده و سختی موقت و کوتاه مدت حاضر را تحمل می کند و تا به یک لذت و خوشی پایدار در آینده برسد (یعنی معمولا تحصیلات خود را به پایان می رساند).
– تمایل و آمادگی دادن و گرفتن عشق و محبت را دارد.
– زندگی معنی دار و هدفمندی داشته و آنچه را که خودش است می پذیرد و در جهت بهتر شدن و رشد خود گام بر میدارد.
advertising