نشانه و علائم بیماری میکروسفالی در کودکان

پزشکی و سلامتبارداری و کودک

- 97/10/01
نشانه  و علائم بیماری میکروسفالی در کودکانمیکروسفالی اکثر اوقات با درجاتی از عقب ماندگی ذهنی همراه است ولی در 15 درصد موارد کودک هوش طبیعی دارد. این بیماری نادر است و در 1 مورد از 6200تا 8500 تولد اتفاق می‌افتد.

علل میکروسفالی


رشد جمجمه نشان دهنده رشد مغز می باشد. اکثر مواقع میکروسفالی به دلیل عدم رشد مغز با سرعت طبیعی اتفاق می افتد و علت آن شرایط مختلف و یا تماس با مواد مضر در دوران جنینی می باشد. بعضی از این موارد شامل:
عفونت های ویروسی مادر مانند سرخجه، توکسوپلاسموزیس و سیتومگالو ویروس
وابستگی به الکل یا مواد مخدر در مادر
دیابت مادر
مسمومیت با جیوه
فنیل کتونیوری کنترل نشده مادر
سوتغذیه مادر
نوع اکتسابی که پس از تولد به دلیل صدمات مغزی مانند کمبود اکسیژن ویا عفونت اتفاق می افتد.

علایم میکروسفالی


گریه با صدای بلند،تغذیه ضعیف، تشنج، افزایش حرکت دستها وپاها (اسپاستیسیتی)، فعالیت بیش از حد، تاخیر تکاملی و عقب ماندگی ذهنی می باشد.
با افزایش سن کودک صورت وی رشد کرده ولی جمجمه او رشد نمی کند و منجر به صورت بزرگ نامتناسب، پیشانی عقب رفته و جمجمه کوچک می شود. همینطور سایر قسمت های بدن نیز اکثرا کوچکتر از معمول می باشند.

تشخیص میکروسفالی


گاهی بیماری دور سر کوچک قبل از تولد با سونوگرافی تشخیص داده می شود. البته اکثر مواقع این مشکل زودتر از سونوگرافی سه ماهه سوم مشخص نمی شود.
اغلب این تشخیص پس از تولد و یا بعد از آن داده می شود. علاوه بر اندازه گیری دور سر که کوچک می باشد پزشک معاینه فیزیکی کامل، شرح حال کامل دوران بارداری و تولد نیز را اخذ می کند. در موارد بروز دیرتر این بیماری در مورد تکامل کودک مانند زمان غلط زدن، راه رفتن نیز به دلیل همراهی میکروسفالی با عقب ماندگی ذهنی پرسش می شود.

درمان میکروسفالی


در کل درمان خاصی برای میکروسفالی موجود نمی باشد. به دلیل اینکه میکروسفالی تشخیصی مادام العمر می باشد که قابل اصلاح نمی باشد. لذا مدیریت شرایطی که باعث افزایش توانایی های کودک در خانه و جامعه می شود بسیار مهم است. تقویت های مثبت منجر به افزایش اعتماد به نفس و استقلال کودک می‌شود.
میکروسفالی پیش آگهی متغیری بسته به حضور سایر شرایط پزشکی دارد. در کل امید به زندگی کودکان با میکروسفالی کمتر از نرمال جامعه است و احتمال به دست آوردن عملکرد نرمال مغزی ضعیف است.
advertising