بعد سقط جنین چقدر طول می کشد که خون ریزی قطع شود

پزشکی و سلامتبارداری و کودک

- 97/09/27
بعد سقط جنین چقدر طول می کشد که خون ریزی قطع شوداز دست دادن جنین به دلیل سقط جنین همیشه ناراحت کننده است، به خصوص اگر بارداری ناخواسته نباشد. در این حالت هیچ نسخه واحدی برای التیام زخم مادری که فرزند خود را از دست داده وجود ندارد و معلوم نیست دقیقا چقدر طول می‌کشد او به زندگی عادی برگردد. اما وقتی که در مورد مهترین علائم سقط جنین یعنی خونریزی و ناراحتی و درد صحبت می‌شود تا حدودی اطمینان وجود دارد. مدت زمانی که انتظار می‌رود خونریزی بعد از سقط ادامه داشته باشد به سن بارداری و اینکه فرد می‌خواهد بدن به طور طبیعی قوای خود را بازیابد یا تحت مداوا قرار گیرد، بستگی دارد. معمولا بین چند روز تا 2 هفته زمان لازم است.

دانستن اینکه بعد از سقط چه اتفاقی برای بدن خیلی مفید است. از نظر عملی، می‌توانید متوجه شوید چه زمانی به زندگی عادی باز خواهید گشت و از نظر وقتی که بدانید مسائل بیولوژیکی بارداری، سرانجام به آخر خواهد رسید، به فرد آرامش می‌دهد.

مدت زمان خونریزی پس از سقط جنین


خونریزی شما حدود یک تا سه هفته بعد از سقط جنین، از زیاد به متوسط و سبک و هیچ تبدیل می شود. برخی خانم ها تا چند روز بعد از سقط جنین، خونریزی ندارند. برای برخی دیگر خونریزی قطع می شود و سپس دوباره شروع می شود. برخی دیگر نیز چند روز گرفتگی شدید عضلات دارند. اگر چهار تا پنج روز بعد از سقط جنین خونریزی و گرفتگی عضله داشته باشید، طبیعی است. زیرا خونریزی ناشی از سقط جنین است.خونریزی بعد از سقط جنین با جراحی خیلی کمتر از خونریزی پریودی است. البته این خونریزی به صورت نامنظم است. ددر برخی موارد دیگرر خونریزی سقط جنین جراحی از خونریزی روز اول پریودی بیشتر است. معمولا خون هنگامی که به واژن می رسد لخته می شود و سپس خارج می شود. موارد خروجی از واژن خون است و بافتی همراه آن نیست.

خونریزی بعد از سقط با میزوپروستول


معمولا حدود سه ساعت بعد از شروع قرص، خونریزی شدید اتفاق می افتد. در برخی موارد تا سه هفته خونریزی کم و خفیف مشاهده می شود. طبیعی است که بدن رحم را خالی می کند و پریودی طبیعی حدود چهار تا پنج هفته دیگر نمایان می شود.

علائم فیزیکی سقط جنین چیست؟


زنانی که سقط جنین داشته‌اند معمولا خونریزی خواهند داشت که ممکن است خفیف یا قوی باشد. خونریزی بعد از سقط به مرور افزایش پیدا می‌کند. در شدیدترین حالت، خونریزی می‌تواند یک نوار بهداشتی بزرگ را در 1 ساعت مرطوب نموده و انقباض سقط خیلی دردناک است. وقتی که میزان خونریزی رو به کاهش می‌گذارد نهایتا تا 2 هفته بعد قطع خواهد شد. اگر سقط خیلی زودهنگام باشد خونریزی فقط چند ساعت ادامه خواهد داشت.

برای مشکل خون ریزی چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟


هر زمان که باردار هستید و خونریزی دارید حتما باید با پزشک خود در خصوص کل علائمی که مشاهده می‌نمایید صحبت کنید. تجویز پزشک ممکن است آزمایش خون، معاینه لگن، یا سونوگرافی باشد. اگر در سه ماهه اول بارداری قرار داشته باشید و سقط شروع شود نمی‌توان جلوی آنرا گفت اما به دلایل زیر باید به پزشک اطلاع دهید:
همیشه خونریزی به معنای سقط نیست. ممکن است با وجود خونریزی، روند بارداری به خوبی پیش برود. بعضی از خانم‌ها، در طول دوران بارداری خونریزی دارند و بچه آنها در زمان مناسب زایمان به دنیا می‌آید.

ممکن است پزشک تشخیص داهد که سقط باید به سرعت انجام شده و از طریق دیلاتاسیون و کورتاژ تمامی بافت از رحم خارح شود. پس از آن باید مجددا معاینه صورت پذیرد تا پزشک مطمئن شود تمامی بافت از رحم خارج شده است. اگر فرایند سقط به طور طبیعی کامل نشود ممکن است خطرات جدی به وجود بیابد.
اگر خونریزی خیلی شدید داشته باشید که بیش از چند ساعت ادامه پیدا کند، یا اگر تب و ضعف دارید، بلافاصله با پزشک تماس بگیرید. اینها ممکن است نشانه هموروئید یا عفونت باشد که هر دو نیازمند توجه فوری است.

بعد از سقط جنین باید چه کار کنیم


بعد از مشورت با پزشک،‌ اگر بخواهید سقط به طور خود بخود انجام شود، تقریبا همه کاری که باید انجام دهید آن است که صبر نمایید.
اگر خونریزی شما شدید است بهتر است در خانه مانده و نزدیک حمام قرار بگیرید؛
از نوار بهداشتی بزرگ (و نه تامپون) استفاده کرده و در رختخواب خود یک عدد حوله قرار دهید؛
از داروهای مسکن بدون نسخه برای تسکین درد استفاده نمایید. اگر موثر نبود از پزشک کمک بگیرید؛
استراحت کنید، آب و مایعات زیاد بنوشید و از همسر یا کسی که دست دارید بخواهید کنار شما بماند.
advertising