غلتیدن نوزاد در چند ماهگی طبیعی است

پزشکی و سلامتبارداری و کودک

- 97/09/07
غلتیدن نوزاد در چند ماهگی طبیعی استمهارتها و توانایی ها در کودکان مختلف، به طور متفاوت رشد می کند و برخی مهارتها در برخی کودکان سریعتر از سایر کودکان ظاهر شده و پیشرفت می کند. اما اگر کودک شما بعد از یک سال زندگی، هیچ علاقه ای به حرکت کردن از خود نشان نداد (به صورت خزیدن، چهار دست و پا راه رفتن، غلت خوردن یا خود را به جلو و عقب کشیدن)، تلاش نکرد که دستها و پاهای خود را هماهنگ با یکدیگر حرکت دهد، یا یاد نگرفت که چگونه از هر دو دست و دو پای خود به طور متعادل استفاده کند، این موضوع را حتما با پزشک وی در میان بگذارید.

معمولا سن ۵ ماهگی، زمان غلتیدن بر روی شکم است و باید توجه کنید که غلت نزدن نوزاد، به تنهایی نشانه نقص سیستم عصبی نیست. اما در صورتی که مجموعه ای از نشانه های رفلاکس نوزاد با اختلال مواجه باشد باید معاینه و بررسی شود.

نوزادان چه زمان باید بچرخند؟


به طور کلی نوزادان حدود 4 ماهگی یاد میگیرند که بچرخند. اما بعد از آن هر نوزادی در مراحل رشد متفاوت از دیگری است و این مرحله در نوزادان میتواند زودتر یا دیرتر از زمانی که ذکر شد اتفاق بیفتد.

مراحل چرخیدن نوزاد


زمانی که فرزندتان بتواند کنترل سر را بهتر انجام دهد و یاد بگیرد به آرامی با کمک دیگران بنشیند، میتواند یاد بگیرد که بچرخد. وقتی گفته میشود چرخش، منظور چرخش کامل است. نوزادان در دو مرحله این چرخش کامل را می آموزند.
1-شکم به پشت
2- پشت به شکم
در حالی که چرخش اولی ممکن است در اوایل 4 ماهگی اتفاق بیفتد، مرحله دوم کمی بعدتر انجام میشود. وقتی فرزند شما شروع به انجام هر دو نوع به صورت مداوم کند یک رول کامل انجام شده است.

بیشتر نوزادان چرخیدن از پشت به شکم را تا5 -6 ماهگی یاد میگیرند. چرخیدن از پشت به شکم نیاز به بازوها و عضلات گردن قوی دارد. این عضلات نیاز به زمان بیشتری برای رشد و قوی شدن دارند. زمانی که نوزاد به 3 ماهگی میرسد میتواند در حالی که به شکم دراز کشیده، سرش را بالا ببرد. این به رشد و تقویت عضله ها کمک میکند. تا 5 ماهگی او میتواند قفسه سینه اش را از زمین بلند کند.

نشستن بدون کمک کودک


زمانی که کودک کمی سرش را بلند میکند میتواند بازوهایش را تقویت کند. به این ترتیب او خیلی زود یاد میگیرد قفسه سینه اش را بلند کند. او میتواند پاهایش را هم تکان بدهد. این به فرزند شما کمک خواهد کرد بچرخد.وقتی نوزاد میتواند به هر دو طرف بچرخد کم کم یاد میگیرد که بدون کمک بنشیند. این اتفاق در 6-8 ماهگی می افتد.

کمک به نوزادان برای چرخیدن و غلتیدن


1- او به طور طبیعی چرخیدن را یاد خواهد گرفت اما شما میتوانید به اوکمک کنید راحت تر این عمل را بیاموزد.
2- او را تشویق کنید از شکم به پشت و از پشت به شکم بچرخد.
3- اسباب بازیها را در دسترس کودک قرار دهید و او را تشویق کنید بچرخد و آن را به دست آورد.
4- همیشه تلاش فرزندتان را مورد تقدیر قرار دهید.
5- دقیق و هوشیار باشید. هرگز کودک را تنها نگذارید به خصوص زمانی که در حال یادگرفتن چرخش است.
6- زمانی که کودک چرخیدن را یاد گرفت او را روی سطح صاف بخوابانید، تخت ممکن است باعث آسیب رسیدن به نوزاد شود.
advertising