فشار خون پایین در بارداری

پزشکی و سلامتبارداری و کودک

- 98/04/27
فشار خون پایین در بارداریداشتن فشار خون پایین در بارداری پدیده ای شایع است. اغلب اوقات این وضعیت مشکل عمده ای ایجاد نمی کند و بعد از زایمان ، فشار خون به سطح قبلی خود می رسد. با این حال، در برخی موارد، فشار پایین در بارداری می تواند برای مادر و نوزاد دارای عوارض و خطرناک باشد.

علت فشار خون پایین در بارداری


اگر باردار هستید، به احتمال زیاد پزشک یا پرستار فشار خون شما را در هر بازدید قبل از زایمان بررسی می کند. فشار خون ، نیرویی است که خون به دیواره ی شریان ها وارد می کند.این می تواند در زمانهای خاصی در طول روز بالا یا پایین برود و با احساس هیجان یا عصبی شدن ممکن است تغییر کند.

اندازه گیری فشار خون شما اطلاعات مهمی درباره سلامتی شما و نوزاد نشان می دهد. همچنین می تواند پزشک را از وضعیت های دیگری مانند پره اکلامپسی ( فشار خون بالا و دفع پروتئین در بارداری ) که ممکن است به آن مبتلا باشید را بررسی کند.

تغییراتی که در بدن شما در طول بارداری رخ می دهد می تواند فشار خون شما را تحت تاثیر قرار دهد. هنگام بارداری، سیستم گردش خون شما به سرعت گسترش می یابد، که ممکن است باعث کاهش فشار خون شود. پایین آمدن فشار خون در اوایل بارداری ( ۲۴ هفته اول ) شایع است.

دلایل افت فشار در بارداری


_کمبود آب
_ کم خونی
_خونریزی داخلی
_ استراحت مطلق طولانی مدت
_ داروهای خاص
_بیماری های قلبی
_ اختلالات غدد درون ریز
_ عفونت ها
_کمبود های تغذیه ای
_واکنش آلرژیک

چه زمانی فشار خون پایین در نظر گرفته می شود


دستورالعمل های فعلی تعریف یک فشار خون نرمال را اینگونه می گویند، فشار سیستولیک (عدد بالا) کمتر از ۱۲۰ میلی متر جیوه روی ۸۰ میلی متر جیوه که فشار دیاستولیک (عدد پایین) است.
پزشکان فشار خون ۶۰/۹۰ را فشار خون پایین تعریف می کنند. بعضی افراد همیشه به طور طبیعی فشار خون پایینی دارند و علامتی ندارند.

فشار خون پایین در حاملگی


به طور کلی، فشار خون پایین در دوران بارداری نگران کننده نیست، مگر اینکه علایمی را تجربه کنید. افت زیاد فشار خون ، ممکن است نشانه ی یک مشکل جدی و یا حتی تهدید کننده ی حیات باشد.
فشار خون بسیار پایین می تواند منجر به افتادن، آسیب اندام یا شوک شود.

فشار خون پایین ممکن است نشانه ای از حاملگی خارج رحمی باشد که زمانی اتفاق می افتد که تخم خارج از رحم لانه گزینی کند.

آیا فشار خون بر نوزاد تاثیر می گذارد


تحقیقات زیادی درباره ی تاثیر فشار خون بالا در دوران بارداری بر جنین انجام گرفته است، اما اطلاعات درباره اثرات فشار خون پایین ، محدود است. برخی مطالعات نشان می دهند که فشار خون پایین در دوران بارداری ممکن است به مشکلاتی، مانند مرده زایی و وزن کم هنگام تولد منجر شود. با این حال، تحقیقات دیگری نشان داده است که عوامل خطر بیشتری برای این نتایج مسئول هستند. برای آگاه شدن از تاثیر فشار خون پایین بر روی سلامت نوزاد، تحقیقات بیشتری لازم است.

علائم و نشانه های افت فشار خون در بارداری ممکن است شامل موارد زیر باشد


_ سرگیجه
_سبکی سر ، به خصوص هنگام ایستادن یا نشستن
_غش کردن
_حالت تهوع
_خستگی
_تاری دید
_تشنگی غیرعادی
_ پوسته پوسته ، رنگ پریده یا پوست سرد
_تنفس سریع یا کم عمق
_ عدم تمرکز
در صورت وجود علائم فشار خون پایین در دوران بارداری با پزشک خود تماس بگیرید.

فشار خون پایین با یک آزمایش ساده تشخیص داده می شود. پزشک یا پرستار کاف دستگاه فشار خون را دور بازویتان می بندد و سپس با یک فشار سنج، فشارتان را اندازه می گیرد.

این آزمایش را پزشک می تواند در مطب انجام دهد، اما شما می توانید دستگاه را خریداری کرده و فشار خون خود را در خانه اندازه گیری کنید.
اگر در دوران بارداری فشار خون پایین داشته باشید، پزشک شما ممکن است دستور انجام تستهای بیشتری را برای رد کردن شرایط دیگر بدهد.

درمان فشار خون پایین در بارداری


به طور کلی شما برای فشار خون پایین در دوران بارداری نیازی به درمان ندارید. پزشکان به طور معمول مصرف داروها را برای درمان فشار خون پایین زنان باردار توصیه نمی کنند مگر اینکه علائم جدی باشند یا احتمال بروز عوارض وجود داشته باشد. احتمال دارد فشار خون به طور خود به خود در طول سه ماهه ی سوم بارداری افزایش یابد.

فشار خون پایین در اوایل بارداری


راههای خود مراقبت از فشار خون پایین در دوران بارداری
اگر علائم فشار خون پایین، مانند سرگیجه را تجربه کنید، ممکن است بخواهید موارد زیر را امتحان کنید:
۱- اجتناب از سریع بلند شدن از حالت نشسته یا خوابیده
۲- سعی کنید طولانی مدت نایستید.
۳- وعده های غذایی کوچک در طول روز بخورید.
۴- حمام یا دوش خیلی گرم نگیرید.
۵-آب بیشتری بنوشید.
۶- لباس های گشاد بپوشید.
همچنین برای جلوگیری از عوارض فشار خون پایین ، یک ایده ی خوب خوردن یک رژیم غذایی سالم و مکمل های غذایی قبل از زایمان در زمان بارداری است.

فشار خون پس از زایمان


فشار خون شما بعد از زایمان، باید به سطح پیشین خود بازگردد. متخصصین پزشکی فشار خون شما را اغلب در ساعت ها و روزهای بعد از زایمان بررسی می کنند. همچنین پزشک شما احتمالا هنگامی که برای بررسی بعد از زایمانتان به مطب می روید فشار خون شما را اندازه می گیرد.

فشار خون پایین در دوران بارداری طبیعی است. وضعیت معمولا نگران کننده نیست مگر اینکه علائم داشته باشید. اگر علائم فشار خون پایین را تجربه کردید، به دکتر مراجعه کنید.
advertising