پایین افتادن بند ناف چه مشکلی ایجاد می کند

پزشکی و سلامتبارداری و کودک

- 97/10/08
پایین افتادن بند ناف چه مشکلی ایجاد می کندپایین‌افتادن بندناف از اورژانس‌های جدی مامایی است و معمولا در جنین‌های نارس، زمانی که سر جنین کاملا حفره لگن را پر نکرده یا اینکه جنین با پا وارد حفره لگنی شده یا اینکه مادر دچار تنگی لگن باشد دیده می‎شود. در روند طبیعی زایمان ابتدا جنین متولد می‌شود. یعنی اول سر بعد تنه و اندام‌ها خارج می‌شود و بعد از خروج‌ چون جنین به بندناف متصل است بندناف قطع می‌شود و بعد جفت خارج می‌شود. گاهی قبل از خروج جنین بعد از پاره شدن کیسه آب کلافه‌ای از بندناف از لگن مادر خارج می‌شود و حتی گاهی وارد واژن شده و در کنار سر جنین قرار می‌گیرد. فشار روی بندناف در کنار سر جنین باعث وارد آمدن فشار به بندناف و کندشدن ضربان قلب و گاهی مرگ جنین می‌شود. این موضوع اگر به موقع تشخیص داده نشود می‌تواند در عرض 10-15 دقیقه جنین را بکشد. به همین دلیل محض تشخیص این موضوع نیاز به سزارین فوری است.
پایین افتادن بندناف در واژن یک موقعیت خطرناک پزشکی است. بندناف ممکن است پایین افتاده و بین نوزاد و دهانۀ رحم گیر کند. این حالت موجب بند آمدن خون از جفت به جنین می شود. جنین ممکن است در معرض خطر قرار گرفته و حتی بمیرد.

پایین افتادن بند ناف معمولاً در موارد نوزاد بریچ، زودرسی، دو قلویی، عدم تناسب لگن و نوزاد و پارگی غشاء کیسه آمنیوتیک قبل از این که سر یا قسمت های دیگر بدن در پایین رحم، نزدیک خروجی واژن قرار گیرد، دیده می شود.

پایین افتادن بند ناف این احساس را ایجاد می کند که حلقه این بند از دهانه رحم داخل واژن شده است. در این زمان ضربان قلب جنین کند می شود.
در معالجات فوری و اورژانس مادر باید در حالتی که زانوها را روی قفسۀ سینه جمع کرده است و باسنش رو به بالا قرار دارد بخوابد. در این موقعیت جنین بالاتر، در رحم قرار می گیرد.

بهترین کار روشی است که موجب عقب رفتن بند ناف به داخل رحم و فشار نیامدن به آن شود. برای رسیدن به این هدف، پزشک با یک دستکش، دست را داخل واژن کرده و جنین را به بالا فشار می دهد و موجب برگشتن بند ناف به داخل رحم می شود.
بسته به موقعیت و میزان سلامت جنین زمانی که افتادگی بند ناف رخ داد مادر می تواند بارداری را حتی تا زمان شروع زایمان طبیعی حفظ کند اما در بیشتر موارد عمل سزارین توصیه می شود زیرا ممکن است این مشکل دوباره رخ دهد.
advertising