خوراکی های نفاخ در دوران شیردهی

پزشکی و سلامتبارداری و کودک

- 98/04/22
خوراکی های نفاخ در دوران شیردهیبرخی نوزادان نسبت به غذاهای نفاخ در رژیم غذایی مادر حساس هستند و پس از خوردن شیر مادر نوزاد اذیت شده و در این حالت نوزاد بهانه گیر می شود. در این بخش با خوراکی‌هایی که باعث نفخ نوزاد می‌شود و همچنین راهکارهایی برای درمان نفخ نوزاد آشنا شوید.

نفخ نوزاد


نفخ نوزادان حالتی است که با کولیت نوزادی مرتبط است. کولیت دل درد و دل پیچه همراه با قولنج در نوزادان است و نوزادان تازه متولد شده ای که از شیر مادر تغذیه می کنند از هفته دوم به بعد با این مشکل درگیر می شوند.

مشکل نفخ نوزاد در بیشتر کودکان ایجاد و تا ماه سوم و چهارم زندگی رفع می شود و نیازی به استفاده از دارو ندارد و جایی برای نگران شدن مادران نیست و می‌توانند با پرهیز و عدم استفاده از برخی مواد غذایی از نفخ کودک پیشگیری کنند.

خوراکی های نفاخ در دوران شیردهی


در ادامه با خوراکی‌ها و غذاهای نفاخ آشنا شوید:

لبنیات


پروتئینی که باعث حساسیت می شود و در لبنیات وجود دارد وارد شیر مادر می شود و باعث نفخ در نوزاد می شود.

دانه ها و آجیل ها


دانه ها و آجیل های حساسیت زا گندم، ذرت، سویا و بادام زمینی می باشند. فندق و پسته خصوصاً پسته خام نیز نفاخ است.

حبوبات


حبوبات (نخود، لوبیا و عدس) از جمله غذاهای نفاخ در دوران شیردهی هستند. قند موجود در حبوبات و درصد بالای فیبر آن‌ها موجب می‌شود تا به آسانی در روده خرد و جذب نشوند. به گفته دکتر سادیک، مصرف این مواد دارای فیبر بالا، بیش از یک بار در هفته موجب نفخ در مادر و شیرخوار می‌شود.

غذاهای تند


بعد از خوردن غذاهای تند و دارای سیر، شیر شما مزه متفاوتی می دهد. سالادها و پیتزاها این مزه ها را به نوزاد معرفی می کنند و نوزاد با نفخ کردن ناراحتی خود را از شرایط نشان می دهد.

نوشیدنی های حاوی کافئین


نوشیدنی هایی مانند چای، قهوه، شکلات و نوشیدنی های سرد حاوی کافئین هستند. برخی نوزادها نسبت به کافئین حساس تر هستند. دستگاه گوارش نوزاد هنوز تکمیل نشده و توان دفع کافئین موجود در شیر را، مانند یک انسان بالغ ندارد. هم چنین انرژی ایجاد شده توسط کافئین در بدن نوزاد، موجب بهم ریختن ساعات خواب او می‌شود. دستگاه گوارش نوزاد توان دفع کافئین موجود در شیر را، مانند یک انسان بالغ ندارد

میوه ها و سبزیجات نفاخ


موز، خیار، مصرف زیاده از حد گوجه سبز، انار (برای كسانیكه دچار نفخ معده هستند)، زردآلو، شاه توت، گیلاس، خربزه، زرشک، پوست انگور، تره، ترب و پیاز، نفاخند، كاهو، کلم،کلم بروکلی، فلفل سبز، پیاز، کلم پیچ و گل کلم در حالت خام نوزاد را آزار می دهند اما در حالت پخته تاثیر منفی کمتری دارند.

تخم مرغ


یکی دیگر از غذا‌های نفاخ در دوران شیردهی تخم مرغ است. پروتئن موجود در سفیده تخم مرغ، به سختی در روده بزرگ شکسته شده و تولید گاز می‌کند. مادران شیرده بهتر است که در این دوران از زرده تخم مرغ استفاده کنند.

در پرهیز افراط نکنید


توجه داشته باشید که بسیاری از این مواد برای افزایش شیر و رشد مناسب کودک ضروری است پس بهتر است در پرهیز از آنها افراط نکنید.

راه های درمان نفخ در نوزادان


- کودک خود را در یک موقعیت دیگر قرار دهید:
تغییر موقعیت کودک ممکن است ،به خارج شدن این گاز از شکم کودک ،کمک کند.
برای مثال:کودک خود را بنشانید،و یا کمی حرکتش دهید،تا به خارج کردن گاز معده کودک کمک کنید.

- آنها را ماساژ دهید
شما میتوانید ،کودک خود را بخوابانید، و پاهای آن را به جلو و عقب مانند دوچرخه سواری تکان دهید این باعث میشود و کمک میکند که گاز به آرامی از شکم کودک شما خارج شود.

- آروغ آنها را بعد از شیر دادن بگیرید
پس از تغذیه نوزاد ،آروغ زدن آنها کمک میکند تا گاز را خارج کند.اگر کودک شما واقعا نفخ داشته باشد،میتوانید تغذیه و شیر دادن را متوقف کنید و آروغ کودک را بگیرید.

- حمام آب گرم راه چاره است
احتمالا شما هم موافق هستید که حمام های آب گرم یک راه عالی برای ریلکس شدن و آرامش میباشدو کودک شما هم یک استثناء نمیباشدو حمام آب گرم برای کودک شما نیز آرامش بخش است و تسکین میدهد و از روغن اسطوخودوس هم استفاده کنید تا کودک شما آرامتر شود.
advertising