کاهش استرس در بارداری

پزشکی و سلامتبارداری و کودک

- 98/04/17
کاهش استرس در بارداریاول بارداری حساس‌ترین و مهمترین دوره برای شکل‌گیری ارگانهای حیاتی جنین است.از جمله مغز، کلیه و قلب و غیره. استرس مادر باردار در این دوران جنین را در معرض مشکلات زیادی قرار می‌دهد. آسیب جدی به جنین وارد میکند.جنین یک موجود زنده‌ای است که در رحم مادر زندگی و دوران جدیدی دارد و نسبت به تمام محرک‌های محیطی واکنش نشان می‌دهد.برای اینکه تمام روحیات و رفتارهای مادر از قبیل غم، غصه، شادی، هیجان، استرس و اضطراب از مادر باردار به جنین منتقل می‌شود.جنین موجود پاک و بی‌دفاعی هست که ازطریق مادر در معرض انواع مشکلات ومحرک‌های محیطی قرار میگیرد وتوان دفاع از خود را ندارد. با گریه مادر گریه می‌کند با ترس مادر می‌ترسد و با خنده و خوشحالی مادر شاد می‌شود وبا ناراحتی مادر ناراحت می‌شود.ناخواسته به جنین خود آسیب نزنید.مراقب محرک‌های محیطی باشید. چراکه آسیب‌های جبران ناپذیری به جنین و کودک در حال رشد خود وارد می‌کنید.

تاثیرات اضطراب و استرس در بارداری


مطالعات نشان می‌دهد استرس و اضطراب طولانی مدت در بارداری می‌تواند موجب مشکلاتی برای جنین شود. از جمله سقط جنین، مرده زایی، زایمان زودرس، تولد نوزاد نارس و کم بودن وزن نوزاد هنگام تولد شود. ضمن اینکه در آینده زمینه ابتلا به بیماریهای روحی روانی مثل افسردگی، اضطراب، بیش فعالی و پرخاشگری را در کودک ایجاد می‌کند.به گفته برخی از مادران باردار در هنگام استرس وعصبانیت جنین نا آرام می‌شود و جنب و جوش و حرکت بیشتری دارد.کودکی که در سن ۱۰ سالگی مشکلات رفتاری دارد و پرخاشگری می‌کند، مضطرب و ترسو است ممکن است در دوره جنینی در معرض استرس مادر قرار گرفته باشد.

خطرات نداشتن آرامش در بارداری برای جنین


محققان انگلیسی دریافتند استرس بارداری در اواخر حاملگی و افزایش هورمون استرس یا کورتیزول، با پرخاشگری و اضطراب کودک در ۱۰ سالگی ارتباط مستقیم دارد. نام هورمون استرس کورتیزول است که در زمان استرس و اضطراب در بدن فرد بالا می‌رود تا بدن بتواند با شرایط پر استرس کنار بیاید. مقادیر زیاد کورتیزول برای جنین خطرناک است.تحقیقات نشان داده‌است که بالا بودن میزان هورمون کورتیزول خون مادر در هفته ۱۷ بارداری منجر به بیش فعالی و کم توجهی وهوش پایین در کودک، بعد از تولد می‌شود. عوارض استرس‌های شدید دوران بارداری در بزرگسالی مشاهده میشود. این جنین‌های در معرض استرس در بزرگسالی، افراد ناهنجار وعصبی خواهند شد واگر مشکلات هوشی و ذهنی نداشته باشند مشکلات عاطفی و هیحانی مثل افسردگی واضطراب و پرخاشگری خواهند داشت .

تاثیر استرس بر هورمون های مادر


نداشتن آرامش در بارداری و استرس می‌تواند تمام سیستم‌های بدن مادر مانند سیستم ایمنی، گوارش، قلب، کلیه وحتی خواب و استراحت او را تحت تاثیرقراردهد.استرس می‌تواند با تاثیر روی آنزیم‌ها باعث تولید مواد سمی و عبور آنها از جفت شده تا منجربه مشکلات عدیده‌ای در جنین شود. مشکلات مغزی قلبی، کلیوی و غیره می‌شود. گاهی استرس های شدید منجربه بدبینی درمادر، افسردگی و بی حوصلگی، و نگرش منفی نسبت به جنین در مادر می‌شود و آسیب های وارده به جنین جدی تر‌خواهد بود.

رابطه استرس و جنسیت نوزاد


بعضی تحقیقات نشان داده که که استرس در بارداری باعث دختر شدن جنین خواهد شد.احتمال دختر شدن نوزاد در مادران باردار پراسترس تا ۵٪ بیشتر از مادرانی است که آرامش خیال دارند.از آنجا که کروموزم پدری تعیین کننده جنست جنین است، امکان دارد سطوح بالای هورمون استرس لانه گزینی جنین پسردر رحم ر اسخت کرده و باعث سقط جنین‌های پسر شود.

کاهش استرس در بارداری


روشهایی برای کاهش استری در بارداری می‌تواند به مادر کمک کند تا ساده‌تر و سریع‌تر به آرامش برسد.

چگونه در بارداری آرامش داشته باشیم


-شرکت در کلاس‌های آمادگی دوران باردرای برای کاهش -استرس در بارداری
-ورزش‌های مخصوص بارداری
-استراحت و خواب کافی
-ارتباط با خدای مهربان
-ارتباط خوب با همسر
-استفاده داروهای گیاهی برای رهایی از استرس
-مقابله با استرس
-کلاس های دوران بارداری
شرکت مادران در کلاس های دوره بارداری و پیش از زایمان یکی از این روش هاست که در این کلاس ها آنچه لازم است درباره بارداری و زایمان و سلامت نوزاد بدانند. با داشتن آگاهی بیشتر به آرامش در بارداری نزدیک‌تر خواهد شد.همچنین روش های آرامش یافتن و آرام سازی به مادران باردار عزیز آموزش داده می‌شود.

کاهش استرس با ورزش در بارداری


به گفته پزشکان ورزش در بارداری برای شما و جنین بسیار مفید خواهد بود.یکی از راه کارهای موثر برای کاهش استرس در بارداری ورزش صحیح است.ورزش، تمرکز، یوگا، ریلکسیشن، تن آرامی، تمرینات کششی بدن و انجام تکنیک های تنفسی نه تنها بر کاهش استرس در بارداری موثر هستند، بلکه به راحتی زایمان هم کمک می‌کنند.

خواب کافی در حاملگی


نداشتن خواب کافی و نداشتن تغدیه مناسب و اندوهگین بودن خودشان عوامل استرس زا به حساب می آیند. بنابراین مراقب خواب و تغذیه خود باشید.

از همسرتان کمک بگیرید


بچه دار شدن بزرگترین تغییر وتحول در زندگی هر فرد است. و برای اینکه با این تحول بزرگ کنار بیایید نیاز به حمایت خانواده و خصوصا همسر خودتان دارید.پس قبل از تولد نوزاد از اطرافیان خود برای مقابله با استرس کمک بخواهید. از آنجایی که همسر رکن اصلی در حمایت خانم باردار می‌باشد، باید زنان باردار به همسر خود اعتماد کرده و تکیه کنند. و در مورد دغدغه ونگرانی‌هایتان با همسرتان حرف بزنید و آقایان بررگوار هم باید از همسرانشان حمایت کنند.

آرامش در بارداری


انجام یکسری فعالیت‌ها باعث کاهش استرس در زنان باردار می‌شود.مثل صحبت کردن با دوستانش و زنان باردار دیگر، خواندن کتاب و مجلات و تماشای فیلم‌های خوب وگوش کردن به موسیقی آرام، نوشیدن آب وعرقیات گیاهی مثل گلاب،عرق بیدمشک، بهارنارنج، استفاده از رنگهای شاد در محیط اطرافش، پرهیز از پوشیدن لباس‌های تیره و رفتن به مسافرت اگر پزشکش اجازه دهد. استفاده از بوها وعطرهای خوب در محیط اطرافش مثل استشمام اسانس اسطوخودوس.

مقابله با استرس در بارداری


در هنگام استرس و عصبانیت مدیریت ذهن بسیار مهم است. زنان باردار باید هوشمندانه براسترس خود غبله کنند. مثلا شروع کنند از عدد ۱۰۰ دو تا دوتا بشمارند به عقب برگردند.
advertising