زمان مناسب غذای کمکی کودکان چه موقع است

پزشکی و سلامتبارداری و کودک

- 97/08/06
زمان مناسب غذای کمکی کودکان چه موقع استنیاز کودک به تغذیه در ماههای اول زندگیش به طور کامل فقط با شیر تامین میشود خواه از طریق شیر مادر یا شیرخشک. ذخیره آهن موجود در بدن کودک از هنگام تولد تا سن چهار تا شش ماهگی شروع به کاهش میکند. در عین حال در این فاصله زمانی فراهم شدن انرژی - پروتئین و ویتامینها از طریق شیر متناسب با نیاز کودک نخواهد بود. با وجود اینکه آهن موجود در شیر مادر بیشتر از آهن موجود در شیر گاو یا شیرخشک جذب میشود پس از شش ماهگی میزان آهن بدست آمده از آن نیز برای رفع نیاز کودک کافی نیست. همچنین روی و مس بیشتری مورد نیاز است.
نیاز کودک شیرخوار شما به منابع مختلف غذایی همزمان با رشد علایق به دنیای خارج می باشد. کودک ممکن است به ظاهر علاقه کمتری به تغذیه از سینه یا شیشه نشان دهد و پس از چند دقیقه شیرخوردن مکیدن را متوقف کرده سعی میکند بنشیند و اطراف را نگاه کند یا به جای نوشیدن شیر از شیشه سرشیشه را مک زده یا شروع به گاز کرفتن آن کند.
اگر کودک شما ناگهان درخواست غذای بیشتری کند درحالیکه ۵بار تغذیه در روز او را کاملا راضی کرده و هنوز بعد از نوشیدن شیر به نظر گرسنه می آید یا شروع به بیدار شدنهای متوالی برای شیر در طول شب میکند درصورتیکه قبلا به طور کامل می خوابید شما متوجه میشوید که زمان شروع جامدات است.
اگر با کودکتان سر میز نشسته اید ممکن است او به چیزی که می خورید علاقه نشان دهد و درحالیکه قاشق غذا را به سمت دهانتان می برید آن را دنبال می کند و یا حتی سعی می کند مقداری از ظرف شما بردارد.
تمام بچه ها دوره های جهش رشد دارند و این زمانی است که آنها به مواد مغذی اضافی برای رشدنیاز دارند. تغذیه با شیر مادر مانند یک سیستم عرضه و تقاضا عمل میکند بنابراین وقتی شیرخوار در حال عبور از یک مرحله جهش رشدی است برای چند روز به دفعات شیر بیشتر نیاز دارد. زمان مناسب برای فکر کردن در خصوص شروع جامدات می تواند هر زمانی پس از چهار ماهگی باشد زمانیکه کودک یک مرحله جهش رشدی داشته و شروع به تقاضای شیر بیشتر میکند.تمام بچه ها این دوره حساسیت زمانی را برای یادگیری یک فعالیت جدید مثل غذاخوردن هم دارا هستند. اگر این فرصت از دست برود کودک ممکن است برای فراگیری این مهارت جدید بعدا دچار مشکل شود.

عوامل متعددی چهار تا شش ماهگی را مناسب این فرایند کرده که البته در کودکان مختلف زمان دقیق آن متفاوت است. در این سن معمولا وزن کودک دو برابر وزن زمان تولدش شده است و نیازهای او هم به مراتب بیشتر از نوزادی. دستگاه گوارش و کلیه های او به حد کافی رشد کرده تا با غذایی غیر از شیر نیز دچار مشکل نشود. در حدود سن چهار ماهگی در سیستم عصبی و ماهیچه ای کودک هماهنگی به وجود می آید و او می تواند بنشیند. همچنین واکنش غیر ارادی و ذاتی کودک برای بیرون انداختن اجسام جامد با استفاده از زبان که واکنشی است برای جلوگیری از خفگی کودک در ماههای اول شروع به ناپدید شدن می کند. علاوه بر این کودک می تواند سر خود را بالا نگه داشته و این یعنی غذای جامد در دهان کودک می تواند از جلو به عقب حرکت کرده و بلعیده شود.

بنابر این... درباره جامدات فکر کنید اگر کودک شما:


۱- حداقل چهارماه دارد و وزنش دو برابر هنگام تولدش شده است.
۲- ظاهرا تنها با تغذیه از شیر سیر نمی شود و شروع به تقاضای شیر بیشتری میکند.
۳- شروع به بیدار شدن در شب میکند درحالیکه قبلا خوب می خوابید.
۴- شروع به ابراز علاقه به آنچه شما میخورید میکند.
۵- چیزهایی مانند جغجغه را در دهانش میکند و می جود.
۶- میتواند پوره رقیق را در دهانش نگه دارد.

خطرات شروع زودهنگام تغذیه با جامدات:


سیستم گوارشی کودک آنزیمهای لازم برای هضم غذاهای جامد را ندارد. تغذیه کودکان زیر چهار ماه با جامدات ممکن است خطر ایجاد حساسیتهایی مثل آسم - اگزما و تب یونجه را در آینده افزایش دهد. این موضوع به این دلیل است که روده ها قادر نیستند مولکولهای پروتئین های بزرگی را که ایجاد حساسیت میکنند هضم کنند.
سرفه های مزمن در کودکانی که قبل از ۱۲ هفتگی به آنها جامدات داده شده بیشتر است.
اسهال مزمن به علت عدم تحمل گلوتن که نوعی پروتئین موجود در گندم است در این کودکان شایع است.
تغذیه زودهنگام جامدات کلیه های کودک را ضعیف نموده و سبب افزایش خطر کم آبی بدن میشود.
این کودکان ممکن است افزایش وزن زیادی پیدا کنند و این یک خطر برای سلامتی او محسوب میشود. کودکان چاق به بزرگسالان چاقی تبذیل خواهند شد که در معرض خطر ابتلا به مشکلاتی مثل دیابت - امراض قلبی و سایر مشکلات جسمی جدی قرار دارند.

در عین حال دو عامل وجود دارد که تغذیه با جامدات قبل از چهارماهگی توصیه می شود:


۱- اگر کودک خیلی درشت و گرسنه است و در سه ماهگی هر دو ساعت احساس گرسنگی میکند. توجه کنید نق زدنهای کودکان وابسته به سینه که با خوردن چند مک شیر آرام میشوند احساس گرسنگی نیست.
۲- اگر کودک شما نارس است به طور معمول جامدات نباید قبل از ۱۶ هفته پس از زمان صحیح تولد به او داده شود. در عین حال این کودکان اغلب گرسنه اند و شروع زودهنگام جامدات ممکن است توصیه شود. در حقیقت آنها نیز از همان چهارتا شش ماهگی بعد از تولد غذاخور میشوند اما چهارتا شش ماهگی آنها چهار تا شش ماهگی واقعی نیست.
advertising