فواید و مضرات استفاده از گل محمدی

پزشکی و سلامتتغذیه

- 98/03/06
فواید و مضرات استفاده از گل محمدیگل محمدی یا گل رز از گل های خوش عطر و پرخاصیت است که بومی ایران بوده و از ایام باستان در طب سنتی ایران، استفاده از دمنوش گل محمدی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. گل محمدی را به شکل های مختلف از جمله چای و دمنوش گل محمدی، روغن گل محمدی و گلاب نیز استفاده می شود.

طبع گل محمدی معتدل است.

خواص گل محمدی



1- پاک کردن سموم از بدن:


مواد غذایی که ما می‌خوریم، هوایی که تنفس می‌کنیم، و هر ماده‌ی دیگری در اطراف ما نمی‌تواند ۱۰۰٪ عاری از سموم باشد. دست کم مقدار کمی مواد سمی ‌در بدن ما وجود خواهد داشت که اگر اجازه بدهیم همان‌طور بمانند، سلامتی ما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. برای خلاص شدن از شر این سموم می‌توانیم از دمنوش گل محمدی استفاده کنیم.

2- پاک کننده پوست:
گل محمدی خاصیت آنتی اکسیدانی قوی دارد و به همین دلیل با رادیکال های آزاد مقابله کرده و با حساسیت های پوستی، چربی اضافه پوست و میکروب ها مبارزه می کند و سبب پاکسازی پوست از گرد و غبار و آلودگی می شود.
برای پاکسازی پوست خود ابتدا با مقداری چای گل محمدی صورتتان را بشویید و سپس غنچه گل محمدی را پودر کرده و 1 قاشق چایخوری از پودرآن را با عسل طبیعی مخلوط کنید و به پوست صورت بمالید و پس از 15 دقیقه صورتتان بشویید.

3- کاهش چین و چروک های پوستی:


گل محمدی حاوی ویتامین ها و آنتی اکسیدان های مفید برای بدن از جمله ویتامین C است و انواع لکه های پوستی و چین و چروک را برطرف می کند. این گیاه یک اسکراب بسیار مفید برای لایه برداری از پوست، رفع چین و چروک، پاک کردن آرایش و برطرف کردن آلرژی های پوستی است.نوشیدن چای گل محمدی نیز می تواند سبب کاهش چین و چروک های پوستی و افزایش کلاژن سازی پوست شود و به این ترتیب شادابی و جوانی پوست حفظ شود.

4- لاغری:


اگرچه چای گل محمدی در کاهش وزن و چربی سوزی معجزه نمی کند اما نوشیدنی سالم و بدون کالری است که می تواند جایگزین خوبی برای نوشیدنی های چاق کننده ماننده قهوه خامه ای و کافئین دار باشد و در طولانی مدت تاثیر خوبی در لاغری به جا می گذارد.
نوشیدن 1 فنجان چای گل محمدی بین وعده های غذایی اشتها را کاهش داده و باعث افزایش هضم چربی و کلسترول بدن می شود.

5- درمان یبوست:


از روغن گل محمدی می‌توان به عنوان یک ملین برای درمان یبوست مزاج استفاده کرد.

6- فعالیت جنسی را بهبود می‌دهد:
استفاده از گلبرگ گل سرخ به طور مستقیم می‌تواند میل جنسی را افزایش دهد و در عین حال سطح انرژی شما را بالا ببرد به طوری که یک فعالیت جنسی خوب و با کیفیت داشته باشید.

7- درمان التهاب های پوستی:


این گیاه در مرطوب کنندگی پوست، رفع چروکهای صورت و درمان التهاب های پوستی بویژه در پوستهای حساس و لطیف (مانند پوست نوزادان) موثر است به همین دلیل در تولید صابون، لوسیون های پاک کننده پوست، کرم ها و لوسیون های مرطوب کننده از گلاب و اسانس طبیعی این گل استفاده می کنند.

8- تقویت سیستم ایمنی بدن زنان باردار:


چای گل محمدی از نوشیدنی های سالم و مفید برای دوران بارداری محسوب می شود زیرا سرشار از ویتامین C است که به تقویت سیستم ایمنی بدن زنان باردار کمک کرده و تولید کلاژن در بدن مادر و جنین را افزایش می دهد.
ویتامین C موجود در چای گل محمدی باعث جذب بهتر آهن و کلسیم در بدن نیز می شود که برای رشد جنین ضروری می باشند.
چای گل محمدی دارای ویتامین E، سلنیوم، منیزیم، ویتامین های ب کامپلکس، منگنز و پتاسیم می باشد که همگی با تقویت سیستم ایمنی بدن مادر و جنین از ابتلا به انواع بیماری ها پیشگیری می کنند.

9- سرماخوردگی:


چای گل محمدی دارای ویتامین C فراوان است که با انواع عفونت مبارزه کرده و به درمان و تسکین گلو درد و علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا کمک می کند. چای گل محمدی به دفع خلط سینه و گلو کمک کرده و برای بهبود بیماری های تنفسی مفید است. محققان توصیه می کنند برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا در اوایل بهار و پاییز روزی 3 تا 4 فنجان چای گل محمدی بنوشید.

10- درمان درد قاعدگی و پریود:


چای گل محمدی به کاهش علائم قاعدگی از جمله گرفتگی های دردناک، نفخ و درد کمک می کند و برای تنظیم قاعدگی و شدت آن و بهبود خلق و خو مفید است. تحقیقات نشان داده دخترانی که یک هفته قبل از دوره خود هر روز 2 فنجان چای گل محمدی می نوشند نسبت به سایرین، علائم قاعدگی خفیف تری را تجربه خواهند کرد. نوشیدن 2 فنجان چای گل محمدی گرم به همراه پودر فلفل سیاه و عسل نیز برای خانم هایی که قاعدگی شدید دارند توصیه می شود.

11- مرطوب کردن لب ها:


به گلبرگ گل محمدی چند قطره عسل و یک قاشق خامه اضافه نموده تا یک ترکیب خمیری شکل تشکیل شود سپس این خمیر را حدود 15 تا 20 روی لب ها بگذارید و سپس آن را بشویید. این ماسک، لب های تان را مرطوب و درخشان می کند.

12- غلبه بر علائم هموروئید :


گل سرخ حاوی فیبر و آب فراوان است، بنابراین اگر آن را مصرف کنیم، سیستم گوارش ما از شر انواع مختلفی از سموم خلاص خواهد شد. برای این منظور می‌توانید گلبرگ رز قرمز را با ۵۰ میلی‌لیتر آب جوش ترکیب کنید. گلبرگ‌های نرم شده در آب جوش و آب را با هم میکس کنید تا ترکیب به یک قوام چسبناک برسد. این معجون را باید قبل از غذا یا با معده‌ی خالی مصرف کنید.

13- غلبه بر استرس و اضطراب:
چای گل محمدی به کاهش استرس و اضطراب و بهبود علائم افسردگی کمک می کند و عطر آن برای آرام سازی ذهن و بدن مفید است در حالی که عوارض جانبی داروهای شیمیایی را نیز به دنبال نخواهد داشت.

14- نرم کننده ی خوب برای موها:


گل سرخ به ویژه آب آن می‌تواند به عنوان یک نرم‌کننده‌ی طبیعی برای تغذیه کردن مو استفاده ‌شود. برای آماده کردن این نرم‌کننده آب رز قرمز را با ویتامین E و روغن نارگیل ترکیب کنید. سپس ترکیب حاصل را می‌توانید مانند هر نرم‌کننده‌ی دیگری روی موها استعمال کنید.

15- سلامت چشم را حفظ می کند:


انواع آلودگی و گرد و غبار در محیط اطراف ما می‌تواند موجب تحریک چشم شود. برای جلوگیری و غلبه بر مشکلات بهداشتی چشم مانند قرمزی یا سوزش می‌توانیم از آب گل سرخ استفاده کنیم. برای انجام این کار چند قطره آب رز قرمز را در چشم بچکانید.

16- یک ماده ی اولیه برای تولید عطر :


گل سرخ همچنین به دلیل عطر و بویی که دارد معروف است به طوری که روغن آن نیز به عنوان مواد اولیه در تولید عطر و ادکلن استفاده می‌شود. روغن گل سرخ به روش تقطیر گرفته می‌شود. این روغن برای تولید عطر فراوری خواهد شد.

17- کاهش علائم یائسگی:


زنان یائسه می توانند برای کاهش علائم و مشکلات این دوره مانند گرگرفتگی از دمنوش گل محمدی استفاده کنند.

18- کلیه و سنگ کلیه:


مصرف منظم چای گل محمدی به دلیل خاصیت دیورتیک باعث افزایش حجم ادرار شده، به سلامت کلیه کمک می کند و از بروز سنگ کلیه پیشگیری می کند.

19- کمک به کبد:


چای گل محمدی برای افرادی که از ناراحتی های کبدی رنج می برند مفید است و به سم زدایی بدن و کبد کمک می کند.

20- درمان آرتریت:


چای گل محمدی به تسکین درد ناشی از بیماری های التهابی همچون آرتریت کمک کرده و خاصیت دیورتیک طبیعی آن باعث تخلیه آب انباشته درون بافتی می شود. جالب است بدانید اثر ضد التهابی چای گل محمدی با اثر داروهای NSAID برابری می کند.
محققان توصیه می کنند برای درمان التهاب و درد ناشی از بیماری آرتریت روزانه 2 فنجان چای گل محمدی بنوشید.

21- درمان سرطان:


چای گل محمدی سرشار از آنتوسیانین ها است که از جهش های ژنتیکی جلوگیری و آنتی اکسیدان ها، کاتچین ها و پلی فنل های موجود در آن از بدن در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند. چای گل محمدی به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی قوی باعث از بین رفتن سلول های سرطانی شده بدون این که به سلول های سالم بدن آسیب برساند.


عوارض جانبی و مضرات گل محمدی


- گل محمدی و دمنوش یا چای گل محمدی معمولا بی ضرر است اما مصرف میوه گل محمدی یا رز هیپ ممکن است در برخی اشخاص باعث عوارضی همچون حالت تهوع و استفراغ، اسهال، یبوست، سوزش سر دل، خستگی، بیخوابی، سردرد، گرفتگی معده و واکنش های آلرژیک در فرد شود.

- مصرف بیش از حد گل محمدی به دلیل ویتامین C فراوان موجود در آن ممکن است خطر بروز سنگ کلیه را افزایش دهد.

- ویتامین C فراوان موجود در گل محمدی جذب آهن را تا حد زیادی افزایش می دهد و برای بیماران مبتلا به تالاسمی مضر است.
advertising