مواد غذایی که برای پوست مفید هستند

پزشکی و سلامتتغذیه

- 97/11/26
مواد غذایی که برای پوست مفید هستنداکثر ما فکر می‌کنیم که کلمه «طبیعی» مساوی است با بهتر بودن! اما متاسفانه همان‌طور که مواد مصنوعی خوب و بد داریم، مواد طبیعی خوب و بد هم وجود دارند. بهتر است بدانید متخصصان پوست معتقدند که مواد طبیعی خوب برای پوست کمک می‌کنند تا خیلی از مشکلات پوستی‌تان کم‌تر شود. در ادامه به همین مواد طبیعی خوب برای پوست اشاره می‌کنیم تا موقع خرید محصولات پوستی به آن‌ها دقت کنید.

1- از منابع عالی برای پوست صورت میتوانیم به بلغور جو دو سر که یکی از معدود مواد طبیعی است که FDA عملکرد آن را برای درمان ناراحتی‌های پوستی خاص مثل اگزما، خشکی پوست و گزش حشرات، تایید کرده است. چربی و پروتئین جو دو سر کمک می‌کند تا لایه‌های حفاظتی پوست دوباره پُر و ثابت شوند. ضمن این‌که جو دو سر حاوی مواد خاصی است که خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی دارند.

2- عصاره چای سبز از مواد طبیعی خوب دیگری است که آنتی‌اکسیدان زیادی دارد. ترکیبات خاص کاتچین این عصاره مثل اپی‌گالوکاتچین‌گالات و فلاونوئیدهایی مثل کامپفرول و تیوفلاوین، این توانایی را دارند که از آسیب‌های ناشی از اشعه‌های UV خورشید جلوگیری کنند. همین مواد شیمیایی خاص هستند که چای سبز را به یک منبع عالی ضد التهابی تبدیل می‌کنند، و باعث تسکین مشکلات پوستی می‌شوند.

3- عصاره شیرین‌بیان دارای خواص ضدالتهابی ویژه‌ای است که این گیاه را به یکی از بهترین مواد طبیعی برای درمان قرمزی و روزاسه تبدیل می‌کند. ضمن این‌که این گیاه می‌تواند از طریق مسدود کردن تولید ملانین، ناهمسانی رنگدانه‌ها را کاهش دهد. یکی از متخصصان می‌گوید که اخیرا محققان به دنبال استفاده از عصاره شیرین‌بیان در درمان بیماری‌های چشمی هستند، چون یکی از مطالعات اخیر نشان می‌دهد که کرم‌های دور چشمی که حاوی عصاره شیرین‌بیان هستند، کمک می‌کنند تا سیاهی دور چشم‌ها بهتر بهبود پیدا کنند.

4- سبزیجات و میوه‌های زرد، قرمز و نارنجی مثل هویج، سیب‌زمینی شیرین و کدو تنبل، سرشار از ماده‌ مغذی مهمی به نام بتاکاروتن هستند که مزایای زیادی برای پوست دارد. بدن انسان می‌تواند بتاکاروتن را به ویتامین A تبدیل کند که برای بهبود زخم، محافظت در برابر صدمات ناشی از نور خورشید و بازسازی عملکرد سلول‌ها مفید است. یکی از متخصصان پوست دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: «بتاکاروتن موضعی دارای مزایای آنتی‌اکسیدانی برای پوست است و مطالعات اخیر نشان می‌دهند که این ماده می‌تواند تغییرات رنگ پوست ناشی از ملاسما را بهبود بخشد».

5- بعضی متخصصان توصیه می‌کنند که اگر می‌خواهید پوست روشن‌تر و صاف‌تر و یکدست‌تری داشته باشید، باید سویا را جدی بگیرید. در واقع استفاده موضعی از محصولات حاوی سویا باعث می‌شود که تغییر رنگ پوست ناشی از ملاسما و آسیب‌های نور خورشید، تا حدودی مهار شود و پوست شما را روشن‌تر کند. دلیلش این است که سویا می‌تواند تولید بیش از حد رنگدانه پوستی ملانین را مهار کند. ضمن این‌که به گفته متخصصان، محصولات ساخته‌شده از سویا، جایگزین مناسبی برای محصولات حاوی رتینوئیدها و هیدروکینون هستند.

6- شاید برایتان پیش امده باشد که فکر کنید تنها مزیت ویتامین C این است که در برابر سرماخوردگی از بدن دفاع می‌کند؛ اما این ماده مغذی با علائم رایج پیری پوست مثل افتادگی و تیرگی هم مبارزه می‌کند، و نقش مثبتی در فرآیند سنتز کلاژن ایفا می‌کند که برای استحکام و نرمی پوست ضروری است. ضمن این‌که ویتامین C دارای خواص آنتی‌اکسیدانی خاصی است که از آسیب‌های ناشی از رادیکال آزاد جلوگیری می‌کند و این توانایی را دارد که لکه‌های تیره پوستی را روشن‌تر کند. البته نباید فراموش کرد که ویتامین C می‌تواند تولید سبوم را تنظیم کند که مانع از آکنه‌ها و باعث کاهش التهاب می‌شود. برای دریافت ویتامین C کافی، نه تنها باید میوه‌های حاوی این ویتامین را بخورید، بلکه باید از سرم‌های حاوی ویتامین C استفاده کنید تا تاثیر آنتی‌اکسیدانی آن را بر روی پوست به حداکثر برسانید.

7- گیاه بید دارای خاصیت ضد میکروبی و ضد خارش منحصربه‌فردی است. ضمن این‌که به‌عنوان نوعی ماده ضدعفونی‌کننده طبیعی عمل می‌کند که از سال‌های دور برای درمان ناراحتی‌های پوستی مثل آکنه، روزاسه و اگزما استفاده می‌شود. گل‌های کوچک بید این توانایی را دارند که باکتری‌های مولد آکنه را از بین ببرند و از این طریق بر روند درمان جوش‌ها تاثیر مثبتی بگذارند.
advertising