خشکی چشم و عوارض آن

پزشکی و سلامتپزشکی

- 97/09/13
خشکی چشم و عوارض آن

دلایل خشکی چشم


خشکی چشم وضعیتی شایع است و زمانی رخ میدهد که اشک ها قادر به چرب نمودن چشمان نباشند. اشک ها ممکن است به دلایل متفاوت ناکافی باشند به عنوان مثال، خشکی چشم ها ممکن است در صورتی رخ دهد که اشک کافی تولید نکنید، یا اشک هایی با کیفیت پایین تولیدکنید.خشکی اشک، سطح چشم را از عفونت محافظت می کند. بدون میزان اشک کافی، ممکن است خطر ابتلا به عفونت چشم افزایش یابد. آسیب به سطح چشم، در صورت عدم درمان، خشکی چشم شدید ایجاد کرده و منجر به التهاب چشم، سایش سطح قرنیه، زخم قرنیه و مشکلات بینایی می شود؛ کیفیت زندگی کاهش یافته و چشمان خشک می تواند فعالیت های روزمره، مانند خواندن را دشوار کند.

خشکی چشم ناشی از کمبود اشک است. اشک شما ترکیبی پیچیده از آب، اسیدهای چرب و مخاط است. این ترکیب باعث شفاف و روان شدن سطح چشم شما می‌شود، همچنین به محافظت از چشم شما در برابر عفونت کمک کند. برخی دیگر، افزایش تبخیر و یا عدم تعادل در تولید اشک علت خشکی چشم است.

نشانه های خشکی چشم


احساس خارش، سوزش، یا خراشیده شدن در چشمان.
رشته‌های مخاطی در داخل یا اطراف چشم شما
حساسیت به نور
قرمزی چشم
افزایش تبخیر اشک
پیری
احساس داشتن وجود چیزی در چشم شما
عدم تحمل لنزهای تماسی
ناتوانی رانندگی در شب
چشم‌های اشک‌بار که نتیجه پاسخ بدن به سوزش خشکی چشم است
تاری دید یا خستگی چشم
برخی از شرایط خاص پزشکی، ازجمله دیابت، آرتریت روماتوئید، لوپوس اریتروماتوز، اسکلرودرم، سندرم شوگرن، اختلالات تیروئید و کمبود ویتامین آ.
برخی از داروها، ازجمله آنتی‌هیستامین‌ها، ضد انعقادها، هورمون تراپی، داروهای ضدافسردگی و داروهای ضد فشارخون، آکنه، داروهای ضدبارداری و بیماری پارکینسون.
جراحی لیزر چشم، هرچند نشانه‌های چشم خشکی مربوط به این روش معمولاً موقت هستند.
آسیب به غدد اشک که ناشی از التهاب و یا رادیوتراپی (اشعه درمانی).

عوارض خشکی چشم


اشک، سطح چشم‌های شمارا از عفونت محافظت می‌کند. بدون داشتن سطوح کافی اشک، ممکن است خطر ابتلا به عفونت در چشم شما افزایش یابد.اشک های شما از سطح چشم های شما در برابر عفونت محافظت میکنند. بدون اشک کافی، ممکن است دچار یک ریسک افزایش یافته از عفونت چشمی شوید.

در آسیب به سطح چشم شما. در صورت عدم درمان، خشکی چشم شدید ممکن است منجر به التهاب چشم، سایش سطح قرنیه، زخم قرنیه و مشکلات بینایی شود.

کاهش کیفیت زندگی. چشمان خشک می‌تواند فعالیت‌های روزمره، مانند خواندن را دشوار کند
advertising