عطسه کردن و عوارض متوقف کردن آن

پزشکی و سلامتپزشکی

- 97/09/06
عطسه کردن و عوارض متوقف کردن آن

چگونگی ایجاد عطسه


معمولا عطسه زمانی رخ می دهد که تحریک کننده ها توسط موهای بینی گرفته نشدند و توسط مخاط شخص لمس شدند، تحریک ممکن است از یک عفونت یا واکنش آلرژیک نیز رخ دهد.
نورونهای حرکتی در مسیر حرکتی بینی داده ها را ارسال میکند و مغز به محرک رفلکس و پاسخ نشان میدهد که در عضلات دیافراگم، ریه، لارنایکس، دهان، صورت قرار میگیرد و در دهان نرم و کوچک میشود ، در حالی که زبان کوچک در پشت زبان بالا می رود هوا از ناحیه ریه ها خارج میشود اما چون راه ورود به دهان کمی بسته و جمع شده است، عطسه از بینی و دهان، باهم خارج می شود.شما در خواب نمیتوانید عطسه کنید.
در خواب به علت REM که در آن نورونهای حرکتی ارسال سیگنالهای رفلکس و پاسخی را که به مغز میرسانند، از کار می افتند با این حال، ممکن است عامل تحریک کننده باعث شود شما را بیدار کند تا عطسه انجام شود ، ریتم قلب ممکن است بدلیل تحریک عصبی، خیلی کم آرام تر و آهسته تر شود ، فقط کافی است یک نفس عمیق بکشید و نگران نباشید. چون اثرش جزئی و ناچیز است.

دلایل ایجاد عطسه


برخی از مردم وقتی که احساس سرما میکنند، عطسه می کنند.
بعضی ها وقتی ابروشان را برمیدارند، عطسه میکنند.
عطسه بلافاصله پس از یک وعده غذایی زیاد، سرزنش نامیده میشود.
عطسه همچنین می تواند در آغاز یا اوج تحریک جنسی رخ دهد.
دانشمندان بر این باورند که عطسه جنسی نشان دهنده وجود بافت نعوظ در بینی است و می تواند به تحریک واکنش نشان دهد، که احتمالا برای افزایش جذب فرومون است.

عوارض نگه داشتن عطسه


اما نگه داشتن عطسه می تواند بخش هایی فراتر از گوش را درگیر کرده و به آنها آسیب برساند. عطسه های اصطلاحا «خفه» یا آرام باعث شکسته شدن رگ های خونی در داخل چشم ها شده و بی اختیاری ادراری را به دنبال دارند.
وارد آمدن آسیب های جدی به دیافراگم (همان ماهیچه افقی شکلی که در انتهای قفسه سینه قرار دارد) از دیگر آسیب های احتمالی نگه داشتن عطسه است. افزایش ناگهانی فشار خون نیز که ممکن است در نتیجه این کار رخ دهد می تواند در نهایت به پاره شدن رگ های خونی در مغز بیانجامد.

اما چنانچه عطسه ای شدید باشد و فرد تلاش کند که جلوی آن را بگیرد، ممکن است که باعث وارد آمدن آسیب به گردن وی شده و یا در مواردی که شخص اخیرا سینوس خود را تحت عمل جراحی قرار داده، این کار می تواند هوا را به فضای پیرامونی چشم هدایت کرده و تورم چشم ها را به دنبال داشته باشد. اما در بدترین حالت نگه داشتن عطسه می تواند باعث سکته و در نهایت مرگ فرد شود.

با در نظر داشتن اطلاعات ذکر شده تا به اینجا، شاید بهترین راهکار برای شما این باشد که به عطسه خود اجازه رها شدن بدهید. این مکانیزم نقش قابل توجهی در پاکسازی بینی از باکتری و انواع ویروس دارد.

چنانچه دوست دارید ادب و نزاکت را هم رعایت کنید، بهترین کار این است که با استفاده از دستمال جلوی دهان خود را بگیرید. با این کار قطعا صدای بلندی را ایجاد می کنید اما لااقل هم از بروز اتفاقات یاد شده جلوگیری می کنید و هم اینکه بینی خود را از آلودگی و میکروب پاک خواهید کرد.

با اینکه نگه داشتن عطسه چشمهایتان را از حدقه بیرون نمی اندازد، هنوز هم می توانید به خودتان آسیب برسانید ، نگه داشتن بینی و دهان خود را برای نگه داشتن عطسه می تواند موجب سرگیجه، پارگی زخم های گوشتی شما شود و باعث کاهش شنوایی نیز شود.
فشار عطسه بر لوله و گوش میانی تأثیر می گذارد همچنین می تواند به دیافراگم شما آسیب بزند، عروق خونی چشم شما را تخریب کند و حتی رگهای خونی مغزی شما را تضعیف کند! بهتر است به خود اجازه عطسه کردن، بدهید.
advertising