از کجا بدانیم چه نوع حشره ای ما را نیش زده است

پزشکی و سلامتپزشکی

- 97/11/10
از کجا بدانیم چه نوع حشره ای ما را نیش زده است

علائم نیش یا گزیدگی پشه


نیش پشه به صورت یک دایره خارش دار، قرمز، و یا برآمدگی صورتی رنگ در محل گزش ظاهر می شود. معمولا بدون ضرر است، اما گاهی اوقات می تواند یک بیماری جدی ایجاد کند؛ مثل ویروس زیکا(که بخصوص برای زنان باردار دردناک است)، ویروس نیل غربی و یا مالاریا.

علائم نیش یا گزیدگی حشره تختخواب یا ساس


به احتمال زیاد زمانی که ساس شما را بگزد، دردی احساس نمی کنید؛ اما ممکن است روی پوست خود یک یا چند نشانه قرمز ببینید. برخی از افراد بین 24 ساعت تا سه روز بعد از گزش، یک واکنش آلرژیک خفیف یا شدید، نسبت به بزاق ساس نشان می دهند. این می تواند منجر به تورم، قرمزی یا رنگ صورتی پوست شده و برای چند روز خارش داشته و ملتهب باشد. بنا به هشدار آکادمی پوست امریکا American Academy of Dermatology، این می تواند شامل چند کهیر باشد و شاید به معنی این باشد که برای دریافت مراقبت های بهداشتی، باید به متخصص مراجعه کنید. نیش زدن ساس می تواند در هر جایی از بدن رخ دهد، اما معمولا نواحی بدون پوشش مثل گردن، صورت، بازوها و یا دستها مورد گزش قرار می گیرند. بر طبق نظر CDC اگر چه ساس ها رایج هستند اما خبر خوب این است که نیش آنها باعث بیماری شما نمی شود.

علائم نیش یا گزیدگی عنکبوت


اغلب نیش های عنکبوت سمی نیستند و فقط علائم جزئی مثل قرمزی پوست، تورم و درد در محل گزش ایجاد می کنند. اما گزش برخی عنکبوت ها، یک حالت اورژانس واقعی است. اگر شما نسبت به گزش یک عنکبوت، واکنش آلرژیکی با نشانه هایی از قبیل احساس تنگی در قفسه سینه، مشکلات تنفسی، مشکلات بلع یا تورم در صورت داشته باشید، به مراقبتهای فوری پزشکی نیاز دارید. از آنجا که گزش عنکبوت ها میتواند آلوده به قارچ باشد، CDC همچنین توصیه می کند که هر 10سال یک بار، یک واکسن ضد کزاز بزنید.

نیش یک نوع عنکبوت سمی به نام "بیوه سیاه " black widow و نوع دیگری به نام "منزوی قهوه ای" brown recluse بسیار خطرناک است و می تواند باعث واکنش شدید شود. نیش عنکبوت بیوه سیاه که به شکل 2 سوراخ داغ است، ممکن است در ابتدا دردناک باشد و امکان دارد دردناک هم نباشد، اما 40-30 دقیقه بعد، شما حتما احساس درد داشته و یا در آن منطقه دچار تورم پوست می شوید. در عرض 8 ساعت، شما ممکن است درد عضلانی و سفتی، درد معده و پشت و حالت تهوع و استفراغ و نیز مشکلات تنفسی را تجربه کنید. ممکن است عنکبوتی را که نیشتان زده، نبینید، اما بلافاصله باید به پزشک مراجعه کنید تا اگر احیانا سمی بوده، مراقبتهای لازم را دریافت کنید. می توانید با اورژانس منطقه خود تماس بگیرید تا راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

علائم نیش یا گزیدگی عنکبوت منزوی قهوه ای


این عنکبوت سمی است و معمولا در جاهای تاریک و متروکه زندگی می کند. واکنش افراد به درد گزش این عنکبوت متفاوت است. بعضی از افراد احساس نیش یا سوزش کوچکی را که یک درد شدید به دنبال خود دارد، تجربه می کنند؛ در حالی که برخی دیگر ممکن است تا چند ساعت بعد نیز متوجه نشوند که نیش این عنکبوت را تجربه کرده اند. 8-4 ساعت بعد از آن، ممکن است گزش دردناکتر شده و یک کبودی یا تاول همراه با یک منطقه با رنگ آبی – بنفش در اطراف آن ظاهر می شود. بعد از آن محل گزش شروع می کند به تیره تر شدن و پوسته پوسته می شود.

علائم نیش یا گزیدگی عنکبوت منزوی قهوه ای در عرض چند ساعت ظاهر می شود:
تب، لرز، خارش، تهوع ، تعریق
بر اساس کتابخانه پزشکی ملی NIH از آنجا که برخی افراد دارای واکنشهای جدی هستند که می تواند به نارسایی کلیه، تشنج و کما منتهی شود، دریافت فوری مراقبت های پزشکی بسیار مهم است.مراقب باشید که بلافاصله به پزشک مراجعه کنید تا اگر توسط این عنکبوت سمی گزیده شده باشید بتوانید در اسرع وقت مراقبتهای لازم را دریافت کنید.

علائم نیش یا گزیدگی کنه


نیش برخی از کنه ها می تواند خطرناک باشد، چون آنها ممکن است ناقل بیماری باشند. "کنه پا سیاه Black-legged ticks" که قبلا به نام "کنه آهو deer ticks" نامیده می شد، ممکن است ناقل بیماری لایم Lyme باشد و نوعی کنه به نام سگ امریکایی dog ticks می توانند باعث گسترش بیماری تب کوه های راکی Rocky Mountain spotted fever شوند.در ایالات متحده هرساله بالای 30 هزار مورد از بیماری لایم گزارش می شود.

علائم نیش یا گزیدگی کک


علائم گزش کک ممکن است در عرض چند ساعت پس از گزش شما توسط آن، شروع شود. گزش ها ممکن است در گروههای سه یا چهارتایی جوش مانندی پیدا شوند. شما ممکن است متوجه شوید که خارش، تاول، تورم در اطراف محل گزش، زخم یا کهیر و یا بثوراتکوچک قرمز دارید که شاید خون ریزی کنند. گزش کک ها معمولا روی مچ پا، زیر بغل، اطراف کمر، خمیدگی زانو و آرنج بیشتر است. بثورات نیش کک وقتی که روی آن فشار می دهید، سفید شده و مدتی بعد این سفیدی گسترش پیدا می کند. بر طبق NIHخاراندن بثورات می تواند منجر به عفونت پوست شود و ممکن است به مراقبتهای پزشکی نیاز داشته باشید.

در موارد بسیار نادر، نیش کک ها به باکتریهایی مثل طاعون آلوده شده و باعث می شود که بیماری را از جوندگان وحشی به حیوانات خانگی و سپس به انسان منتقل کنند. بر اساس CDC ظرف 10 سال گذشته، در حدود 17 مورد طاعون در ایالات متحده گزارش شده است. بیشتر این موارد در مناطق روستایی غرب مشاهده شده است.
علائم طاعون:
تورم غدد لنفاوی
سردرد
تب و لرز
این علائم معمولا 6-1 روز پس از گزش کک ظاهر می شود.

علائم نیش یا گزیدگی زنبور عسل


نیش زنبور عسل باعث درد شدید می شود که ممکن است برای چند دقیقه ادامه پیدا کند و سپس به یک احساس تیر کشیدن مداوم تبدیل شود. چند روز بعد ممکن است این منطقه هنوز نسبت به درد حساس بوده و تیر بکشد. در اطراف محل گزش، پوست قرمز و در دور آن سفید می شود، اطراف محل ممکن است خارش داشته و در هنگام لمس، گرم باشد. اگر قبلا توسط زنبور عسل گزیده شده باشید، بدن شما ممکن است دارای یک پاسخ ایمنی نسبت به سم آن باشد، که موجب تورم در منطقه ای که گزیده شده و خارش دارد، یا در کل بدن شود. اگر شما این پاسخ حساسیتی را که "آنافلاکسی anaphylaxis" نامیده می شود داشته باشید، باید بدانید که این یک حالت اورژانسی است و نیاز به درمان فوری دارد.


علائم نیش یا گزیدگی شپش


گزش، باعث نقاط قرمز کوچکی بر روی شانه ها، گردن و پوست سر است که از حشرات انگلی کوچکی که شپش نامیده می شود و می توانند در لباسهای شما یا بستر شما زندگی کنند، ناشی می شود. از آنجا که شپش ها بسیار کوچک هستند، معمولا آسیبی نمی رسانند، بلکه موجب خارش می شوند. بعضی از افراد ممکن است یک بثورات پوستی بزرگتر و ناراحت کننده ای از نیش شپش ها داشته باشند. خارش دائمی لکه های خارش دار، می تواند منجر به عفونت ناشی از تورم غدد لنفاوی و حساسیت و پوست قرمز شود. نیش شپش آلوده نیز ممکن است باعث پوسته ریزی پوست شده و باید توسط پزشک درمان شود؛ اما شپش به عنوان حشره ای که عامل بیماری های دیگری باشد، شناخته نشده است.

علائم نیش یا گزیدگی مورچه


گزیدگی و نیش مورچه معمولا دردناک است و موجب برانگیختگی پوست و قرمزی آن می شود. برخی از انواع مورچه ها مثل مورچه های قرمز یا آتشین fire antsسمی بوده و می توانند آلرژی شدیدی ایجاد کنند. نیش زدن مورچه های آتشین اینگونه است که آنها ابتدا روی پوست حرکت کرده و سپس گاز می گیرند و بعد نیش خود را فرو کرده و احساس درد شدید و سوزش را باعث می شوند. اگر توسط مورچه آتشین گزیده شده اید، ممکن است یکی دو روز پس از گزیده شدن، تاولها یا جوش های چرکی که درون آن مایع سفیدی دیده می شود روی پوست تان ظاهر شود (مانند تصویر بالا) که 8-3 روز ممکن است طول بکشد و ممکن است زخم شود. کبودیها ممکن است خارش داشته و قرمز باشند و شاید باعث تورم در ناحیه اطراف گزش شود.کالج امریکایی آسم، آلرژی و ایمونولوژی the American College of Allergy, Asthma, and Immunology هشدار می دهد که نباید تاولها و جوشهای چرکی را با فشار تحریک کرده و باز کنید، زیرا ممکن است عفونت کرده و آلوده شوند. گزش مورچه ها دردناک است، زیرا با نیش خود اسید فسفریک را به درون پوست اسپری می کنند که موجب این سوزش می شود.
advertising