آیا می توان به همراه آهن لبنیات هم مصرف کنیم

پزشکی و سلامتپزشکی

- 97/10/24
آیا می توان به همراه آهن لبنیات هم مصرف کنیمقرص آهن که برای درمان کم خونی تجویز میشود با برخی از داروها و مواد غذایی تداخل دارویی دارد و باید از مصرف همزمان آن اجتناب کنیم . قرص آهن همراه با غذا یا بلافاصله قبل و بعد از غذا نباید مصرف شود، زیرا در این صورت با دیگر عناصر غذایی تداخل پیدا کرده و از میزان جذب آن کاسته می شود.

اگر بلافاصله بعد از مصرف ماست، شیر یا فرآورده های لبنی، مکمل آهن استفاده شود، آهن در دستگاه گوارش با کلسیم موجود در لبنیات تداخل جذب پیدا کرده و به طور کلی از جذب آهن کاسته می شود. فقر آهن در بین کم خونی ها شایع ترین نوع کم خونی است که نه تنها در ایران بلکه در جهان هم اینگونه است و از آنجایی که آهن در بدن وظایف مهم و متعددی را بر عهده دارد تلاش برای رفع کمبود آهن اهمیت بسزایی دارد. به همین دلیل استفاده از منابع آهن از قبیل گوشت و تخم مرغ، غلات، سبزیجات و میوه ها توصیه می شود.

کم خونی های تغذیه ای کم خونی هایی است که در اثر دریافت ناکافی مواد مغذی ایجاد می شوند و از مهم ترین مواد مغذی که برای خون سازی مفید است می توان آهن، ویتامین ب 12 و اسیدفولیک را نام برد. همچنین مصرف قرص آهن نیز توصیه می شود که بهتر است در آخر شب قبل از خواب استفاده شود تا عوارض ناشی از آن کاهش یابد.
یک متخصص فراماکوتراپی گفت:مصرف قرص های فروس سولفات به همراه لبنیات، مانع جذب آهن می شود و درمان کم خونی را دچار اختلال می کند.

مصرف قرص آهن به همراه لبنیات، مانع جذب آهن می شود


تداخل دارویی شامل تداخل دارو با غذا یا مواد دیگر و دارو با داروست،دارو به عنوان ماده ای شیمیایی برای تشخیص و درمان در نظر گرفته می شود و غلظت آن در خون و محل مورد نظر مشخص است. دارو در جذب، توزیع، متابولیسم و دفع در بدن روند مشخصی دارد.

برخی داروها باید در محیط اسیدی معده باز و جذب شوند، چنانچه این داروها همزمان با داروهایی که اسید معده یا PH معده را کاهش می دهند، استفاده شوند، منجر به تداخل می شوند.

چنانچه داروی سلیکوفلوکساسین که برای عفونت مجاری ادراری و تنفسی استفاده می شود، همزمان با مکمل های کلسیم دار یا مواد غذایی حاوی کلسیم باشد، سبب می شود میزان جذب کلسیم کاهش یابد.
قرص های فروس سولفات برای کم خونی تجویز می شود و چنانچه همراه با لبنیات مصرف شود به خاطر تداخل کلسیم با آهن مانع جذب آهن شده و درمان کم خونی را دچار اختلال می کند.
با توجه به اینکه کبد مسئول متابولیسم و سوخت و ساز بدن است، مصرف یک سری از داروها روی عملکرد کبد تاثیر می گذارد.

اگر غذای پر آهن همراه با لبنیات یعنی غذای پر کلسیم استفاده شود، جذب آهن مختل می ‌شود.


برای همین بود که متخصصان تغذیه در الگوی غذای اروپایی که همواره پنیر و شیر را در وعده‌های غذایی خود داشتند، توصیه کردند این مواد غذایی را به وعده صبحانه محدود کنند و در وعده‌های اصلی دیگر گوشت را بدون همراهی لبنیات بخورند.

در رژیم غذایی ما ایرانی ‌ها، معمولا همراه با گوشت، پنیر و شیر استفاده نمی ‌شود و تنها ماست را همراه غذا می ‌خوریم.
در مورد ماست بحث‌ های ضد و نقیض زیادی وجود دارد. بعضی ‌ها معتقدند بهتر است ماست را همراه گوشت استفاده نکرد اما واقعیت این است که هیچ موضوع اثبات شده‌ای برای کاهش اثر جذب آهن گوشت در همراهی با ماست وجود ندارد.
اگر غذای پرآهن همراه با لبنیات یعنی غذای پرکلسیم استفاده شود، جذب آهن مختل می ‌شود.
ما ایرادی نمی ‌بینیم که ماست را همراه با غذا و حتی منابع غنی آهن استفاده کنید. شاید این عدم تداخل در مورد ماست به خاطر وضعیت اسیدی آن و یا ترکیبات خاص به وجود آمده در حین تخمیرش باشد.

به هر حال محدودیتی در مصرف ماست نداریم اما شیر و پنیر را همراه با منابع غنی آهن استفاده نکنید.
این حالت در مورد دوغ هم صادق است. یعنی این نوشیدنی‌ مفید را می‌ توانید با خیال آسوده همراه غذاها استفاده کنید چون دوغ ماست رقیق شده است و اثری بر جذب آهن ندارد.
advertising