دلایل گاز گرفتگی گونه و زبان و درمان آن

پزشکی و سلامتپزشکی

- 97/10/19
دلایل گاز گرفتگی گونه و زبان و درمان آن

گاز گرفتن گونه و زبان نشانه چیست:


وقتی زبان یا پشت گونهٔ خود را گاز می‌گیرید، زخمی در دهان ایجاد می‌کنید که بسته به شدت گازگرفتگی ممکن است خونریزی کند یا نکند. اما مقدار خون نشاندهندهٔ شدت زخم نیست و چند قطره خون آمیخته به بزاق ممکن است خونریزی شدید به‌نظر آید. خوشبختانه بسیاری از این گازگرفتگی‌ها شدید نیستند. گاز گرفتن گونه یا زبان معمولاً بی‌خطر است و فقط کمی سوزش ایجاد می‌کند، مگر اینکه به شدت ضربه‌ای بخورید که در اثر آن، گاز عمیقی از گونه یا زبان بگیرید. اما همان‌طور که گزش یک پشه چیزی نیست ولی گزش ۵۰ پشه بسیار ناراحت کننده است، گاز گرفتن مکرر گونه یا زبان نیز ممکن است ناراحتی شدید ایجاد کند. این حالت در افراد دارای دندان مصنوعی یا گرفتار نامنظمی دندان‌های طبیعی بیشتر است.
دندان‌های مصنوعی که حرکت می‌کنند یا می‌لغزند باعث گاز گرفتن زبان می‌شوند و اگر دندان‌هایتان نامنظم است یا درست در جای خود در نیامده‌اند گونه‌‌تان را گاز می‌گیرند. صحبت کردن در هنگام غذا خوردن نیز باعث گازگرفتن می‌شود. برای همین است که مادران همیشه بچه‌‌‌هایشان را از این کار منع می‌کنند. گازگرفتن گونه عصبی نیز می‌تواند باشد. در این صورت یک خط سفید در درون گونه ایجاد می‌شود که شبیه زخم دهان است. زخم آن گرچه چیز مهمی نیست، ولی باید این عادت گازگرفتن را ترک کرد.

درمان گازگرفتن گونه و زبان:


زخم حاصل از گازگرفتن گونه و زبان خیلی زود خودبه‌خود التیام می‌پذیرد. برای تسکین می‌‌توانید روش‌هائی را که در مورد زخم دهان گفته شده است به‌کار ببندید. یخ در دهان بگذارید. اگر گارگرفتگی خونریزی دارد، قطعه‌ای یخ یا کمی آب سرد در دهان بگیرید تا خون آن بند آید. زخم را تمیز نگاه دارید. با گرداندن دهان‌شویهٔ ضدعفونی کننده در دهان امکان عفونی شدن زخم را از بین ببرید.
به دندان‌پزشک مراجعه کنید. اگر خونریزی گارگرفتن بعد از ده دقیقه بند نیاید، نزد دندان‌پزشک بروید؛ شاید نیاز به بخیه زدن داشته باشد. دندان‌هایتان را کنترل کنید. اگر مرتباً گونه و زبان خود را گاز می‌گیرید، به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا دندان‌هایتان را معاینه کند. اگر اشکالی در دندان‌های مصنوعی یا نظم دندان‌های‌ طبیعی داشته باشید او آن را تصحیح می‌کند.

چه وقت به پزشک مراجعه کنیم:


1. هنگام جویدن یا صحبت کردن زیاد گونه یا زبانتان را گاز می‌گیرید.
2. خونریزی گازگرفتن گونه یا زبان بعد از ده دقیقه بند نمی‌آید.


علت های گاز گرفتن زبان در خواب



تکان های شدید در خواب:


گاز گرفتن زبان در خواب تجربه ای بسیار رایج میان اکثر افراد است. این تجربه در اکثر موارد کاملا طبیعی است و با هیچ علت جدی یا خطرناکی در ارتباط نیست. برخی از تکان های بدن شما در هنگام خواب موجب شکل گرفتن این تجربه می شوند که هیچ خطری هم برای شما به همراه ندارد. با این وجود، برخی اوقات علت های دیگری موجب گاز گرفتن زبان در هنگام خواب می شوند.

تشنج در خواب:


تشنج یکی از علت های گاز گزفتن زبان در هنگام خواب است. تشنج حرکات و واکنش هایی غیرقابل کنترل را در بدن موجب می شود و به این ترتیب بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر تا کنون تجربه تشنج داشته اید یا فردی را دیده اید که چنین حمله ای به او دست داده است خوب می دانید که در هنگام تشنج واکنش های بدن از کنترل ما خارج می شود. بنابراین گاز گرفتن زبان می تواند علامت تشنج شبانه یا تشنج در خواب باشد. شما این تجربه را کاملا احساس می کنید و در چنین شرایطی لازم است که فورا به پزشک مراجعه کنید.

عکس برداری از سر در این وضعیت یکی از اقدامات اساسی و ضروری است زیرا باید امواج مغزی شما به هنگام خواب مورد معاینه و بررسی قرار بگیرند. احتمالا به هنگام بیداری بدن شما هیچ واکنشی نشان نمی دهد یا واکنش های موجود را آشکار نمی سازد اما در شب وقتی بدن شما در حال استراحت به سر می برد و مغز شما به کار کردن ادامه می دهد این واکنش ها نیز رخ می دهند.

در صورت لزوم پزشک داروهایی را برایتان تجویز می کند و به شما توصیه می کند که تغییری در برنامه های روزانه و رژیم غذایی خود بوجود آورید تا از بروز مجدد این اتفاق جلوگیری کنید.

دندان قروچه:


دندان قروچه یکی دیگر از علت های گاز گرفتن زبان در خواب است. وقتی دندان قروچه می کنید، ممکن است بطور اتفاقی زبان خود را هم گاز بگیرید. بسیاری از افراد تحت تاثیر اختلال دندان قروچه قرار دارند. این اختلال ریشه در علت های متعددی دارد که برخی از آن ها عبارتند از اضطراب، افسردگی، اعتیاد به نوشیدنی های الکی و بسیاری علت های دیگر. برای جلوگیری از گاز گرفتن زبان در خواب باید کمی عمیق تر به بررسی این اختلال بپردازید و علت های اصلی آن را پیدا کنید. با حذف این علت ها خواهید دید که دیگر در خواب زبان خود را گاز نمی گیرید.

داشتن ارتودنسی در دهان:


برخی اوقات داشتن ارتودنسی در دهان می تواند موجب گاز گرفتن زبان شود. بویژه اگر مدت کوتاهی است که آن ها را در دهان خود گذاشته اید و هنوز به آن ها عادت ندارید احتمالا بیشتر زبانتان را گاز می گیرید. کنار آمدن با ارتودنسی ممکن است چندان راحت نباشد و در هنگام خواب که ما کنترل کاملی بر حرکات خود نداریم احتمالا چیزهایی مثل گاز گرفتن زبان را تجربه می کنیم. شاید شما عادت دارید که به شکل خاصی بخوابید ( مثلا فک شما در وضعیت متفاوتی قرار بگیرد) اما با داشتن ارتودنسی در دهان چنین وضعیت هایی عملا غیرممکن می شوند. در این شرایط زبان شما فضای زیادی نخواهد داشت و بنابراین تجربه هایی دردناک برایش به وجود خواهد آمد.

استرس داشتن:


استرس می تواند منجر به وضعیت های گوناگونی در بدن ما شود که یکی از آن ها گاز گرفتن زبان است. شاید بدن ما شب هنگام با انجام چنین حرکاتی در حال مقابله کردن با این شرایط وحشتناک یا همان استرس است و کنترل این حرکات نیز از عهده ما خارج است. زنان باردار نیز در دوران بارداری به دلیل هورمون هایی که بدن آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد احتمالا گاز گرفتن زبان در خواب را تجربه می کنند.

عفونت های بدن:


عفونت هایی مثل بیماری لایم نیز یکی از علت های احتمالی گاز گرفتن زبان در خواب هستند. این وضعیت مغز ما را تحت تاثیر قرار می دهد و سیگنال های اشتباهی را به سیستم عصبی مرکزی ما ارسال می کند. این سیگنال ها موجب بروز حرکت های غیرقابل کنترلی در بدن می شوند. بیماری لایم حتی می تواند منجر به تشنج های شبانه نیز بشود. به این ترتیب لازم است که حتما به پزشک مراجعه کنید و معاینات لازم را انجام دهید. پروبیوتیک ها از جمله داروهایی هستند که در درمان این بیماری مورد استفاده قرار می گیرند. پروبیوتیک ها فلور گوارشی شما را ترمیم می کنند و گوارش تان را متعادل می سازند.
advertising