کت چرم و روش های شستن و مراقبت از آن

مد و زیباییتیپ آقایان

- 98/01/19
کت چرم و روش های شستن و مراقبت از آنچرم ماده پیچیده ای است، اما نگهداری ازآن نباید اینطوری باشد. اندکی زمان صرف یادگیری نحوه مراقبت و شستشوی ژاکت و یا کت چرمی بکنید و با پیروی از مراحل زیر شما به خوبی می توانید ظاهر جذاب لباس چرم خود را همیشه حفظ کنید.

نحوه نگهداری و شستشوی کت ها و ژاکت های چرمی


کت چرم از لباس های محبوب آقایان و خانم ها است که در فصل های مختلف می توان از آن استفاده کرد به خصوص فصل بهار زمان مناسبی برای پوشیدن این لباس شیک و زیبا است که اتفاقا کاملا مد روز نیز هست. اما چرم به کاررفته در این کت ها از نوع ظریف و سبک است نگهداری از این کت های چرم کار ساده ای نیست و اگر به درستی از این لباس مراقبت نشود به سرعت کهنه شده و آسیب می بیند. اگر می خواهید کت چرم زیبای شما سال ها عمر کند و بتوانید مدت ها از آن استفاده کنید باید روش های شستشو، تعمیر و نگهداری و انبار کردن دست آن را بدانید.

ژاکت ها یا کت هایی که از چرم واقعی تهیه شده اند، معمولاً بسیار گران قیمت هستند، اما به شرط مراقبت و نگهداری صحیح می توانند سال ها دوام داشته باشند. به شرط رعایت اصول شست وشوی ژاکت های چرمی شستن این لباس ها در خانه امکان پذیر است. بنابراین تشخیص نوع چرم و اینکه چرم واقعی است یا نه، امری مهم در خرید است. امروزه مواد مصنوعی مختلفی وجود دارند که شبیه چرم هستند، ولی شست وشو و روش نگهداری متفاوتی می طلبند.
کت چرم و روش های شستن و مراقبت از آن

مراقبت از لباس های چرم برای عمر طولانی لباس چرم



انواع کت و ژاکت چرمی


بسته به روش های تولید، انواع مختلفی از چرم تهیه می شود که ظاهر متفاوتی دارند. چهار نوع از پُرفروش ترین ها عبارتند از:
-جیر:چرم جیر طبیعی از لایه زیرین و گوشتی پوست تولید می شود و سطحی نرم و مخملی دارد که باعث می شود رنگ کردن و پرداخت نهایی آسان شود. محصولاتی که از جیر تهیه می شوند روش نگهداری مخصوص به خود را دارند.
-نبوک:در ظاهر شبیه به جیر است، اما در تهیه آن از لایه بالایی پوست استفاده می شود که باعث می شود خال دارتر و لکه دارتر باشد. شرایط نگهداری نبوک شبیه به جیر است و صحیح نگهداشتن آن، در دوام محصول اهمیت زیادی دارد.
-آنیلین:نوعی چرم کامل است که در مرحله ساخت، از تمام قسمت های پوست استفاده شده و رویه آن با استفاده از ماده شیمیایی آنیلین پرداخت می شود. این جنس، در بین ژاکت ها و کت های چرمی متداول ترین نوع است.
-ناپا:گران ترین نوع چرم است. این چرم بسیار لطیف و کشسان است و در تهیه آن، از یک پوست کامل استفاده می شود.

قبل از پوشیدن


مهم ترین اصل برای اینکه ژاکت چرمی شما بهترین جلوه را داشته باشد، استفاده از مواد مخصوصی است که برای نگهداری از چرم تولید شده اند. این مواد، از چرم در برابر ذرات بیرونی محافظت می کنند و به شکل مایع یا اسپری در فروشگاه ها یافت می شوند.
مواد نگهدارنده چرم را باید حداقل سالی یک بار به کار برد. در مناطقی که شرایط جوی نامساعدتر است، باید بیشتر از آنها استفاده کرد.

وقتی کت یا ژاکت چرمی به تن می کنید از مسائل زیر اجتناب کنید:


-هیچ وقت جیبتان را از وسایل مختلف پر نکنید، زیرا سنگینی جیب باعث کشیده شدن چرم می شود.
-از وسایل آرایشی نظیر اسپری مو، عطر و ادکلن هنگامی که ژاکت تنتان است استفاده نکنید. الکل پس از خشک شدن باعث ایجاد لکه روی لباس چرمی می شود. بهتر است پس از استفاده از محصولات آرایشی، مدتی صبر کنید تا کاملاً خشک شوند و سپس کت یا ژاکت چرمتان را بپوشید.
-گیره، مدال یا سایر ملحقات را روی کت چرمی نچسبانید. این وسایل باعث آسیب به سطح چرم می شوند.
-تغییر در اندازه، افزودن نشان، گیره و هرگونه تعمیر و تغییر جزئی باید توسط خیاط ماهر صورت بگیرد. زیرا اثر دوخت نامناسب، روی چرم به وضوح باقی می ماند.

شستن کت ها و ژاکت های چرمی


اگر از ژاکتتان به خوبی مراقبت کرده باشید، اکثر لکه های سطحی و گردوغباری که روی لباستان نشسته به وسیله پارچه ای مرطوب پاک می شوند. البته زدودن لکه های سخت تر نظیر جوهر خودکار، روش های خاص خود را می طلبد.
اگر لایه درونی لباس با عرق و چربی بدن کثیف شده باشد چه باید کرد؟ در این مواقع مخصوصاً اگر لباستان نو یا گران است یا اگر به کلی چیزی از شست وشوی لباس سر در نمی آورید، به خشک شویی مراجعه کنید.

البته لازم است پروانه کسب خشک شویی مورد نظر را ببینید، زیرا بعضی از خشک شویی ها تخصص شستن چرم را ندارند. اما اگر لایه درونی لباس از مواد قابل شست وشو ساخته شده باشد، شست وشوی لباستان را می توانید به صورت دستی در خانه انجام دهید. باید توجه داشته باشید که شست وشوی لباس چرمی با دست، فقط برای چرم های آنیلین مناسب است و هرگز لباس جیر یا نبوک خود را با دست نشویید.

برای آنکه از رنگ پس ندادن چرم مطمئن شوید، قبل از شست وشو پارچه ای سفید و تمیز را مرطوب کنید و به قسمت های داخلی لباس چرمی تان بمالید. چنانچه ژاکتتان رنگ پس داد، از شست وشو با دست اجتناب کنید.

اگر تصمیم گرفتید که شست وشوی لباس را در منزل انجام دهید، باید خودتان را آماده کنید که تا خشک شدن کامل لباس، چند روز از وقتتان را به این کار اختصاص دهید. اگر فرآیند شست وشو و خشک کردن به خوبی و با مواد مناسب انجام نشود، لباستان زمخت و سفت می شود. پوست خودتان را تصور کنید، چرم پوست یک حیوان است.

شیوه شستشوی کت چرمی با دست


ابتدا جیب ها را خالی کنید. لگن رخت شویی یا تشت پلاستیکی بزرگی را از آب ولرم پُر کرده و مقدار کمی پودر رخت شویی مخصوص شست وشو با دست را در آن حل کنید. سپس ژاکت را به طور کامل در آب غوطه ور کنید. با دست، اندکی ژاکت را در آب بچرخانید تا مطمئن شوید تمام سطوح آن در تماس با آب و کف قرار گرفته باشد.
لباس باید ده دقیقه خیس بخورد. در این مدت به آرامی کف را به سطوح ژاکت بمالید و اگر لکه خاصی روی آن وجود دارد، از برسی نرم برای زدودن لکه استفاده کنید. هنگام آب کشی هرگز ژاکت را نچلانید، بلکه به آرامی لباس را فشار دهید تا آب از آن خارج شود. لازم است چند بار لگن را از آب تمیز پُر کرده و لباس را در آن فرو کنید و بیرون بیاورید تا کف و چرک به طور کامل از آن خارج شود.
advertising