ویژگی های سنگ فیروزه و علت رنگ آبی و سبز در فیروزه چیست

مد و زیباییجواهرات

- 97/09/25
ویژگی های سنگ فیروزه و علت رنگ آبی و سبز در فیروزه چیست

علت رنگ آبی و سبز در فیروزه


فیروزه یک فسفات آلومینیوم با سختی حدود 6 است. با این وضعیت به طور قابل ملاحظه‌ای از کوارتز نرم‌تر است. این کانی به شکل طبیعی در طیف وسیعی از رنگ‌ها٬ از آبی آسمانی روشن تا سبز خاکستری پیدا می‌شود. فیروزه با رنگ آبی خوشرنگ، بالاترین کیفیت را دارا می‌باشد و بسیار کمیاب است و در حالی‌ که رنگ سبز یا آبی کمرنگ که از ارزش کمی برخوردار است، فراوانی بیش‌تری دارد. بعضی از سنگ های فیروزه ای دارای رگه های مشخصی هستند که این رگه ها تحت تأثیر شرایط تشکیل این سنگ ها به وجود آمده است. فیروزه هایی که به نحوه خوبب شکل گرفته اند و دارای منافذ اندکی هستند معمولا از دوام بیشتر و درخشش بیشتری برخوردارند.

مشخصات فیروزه مرغوب


فیروزه مرغوب ‌دارای رنگ آبی سیر، جلای چینیو و سختی بالا می‌باشد.افزایش رنگ سبز٬ پریدگی رنگ و وجود ناخالصی عامل هایی هستند که باعث کاهش کیفیت فیروزه می‌شوند.

خواص درمانی فیروزه


نیروهای مغناطیسی موجود در فیروزه به غیر از آرامش دادن، باعث بیدار شدن نیروهای درونی افراد نیز می شود. این نیروها با دارا بودن قدرت های بیدار کننده، مقداری از نیروهای درونی فرد را تقویت می نمایند. فیروزه سنگی توانمند و حامی به شمار می رود. همچنین در هنگام سفر از شخص حمایت می نماید. بنابراین به همراه داشتن زیورآلات فیروزه در سفر بسیار توصیه شده است.
سنگ فیروزه به عوارض عملکردهای اشتباه کبد و غدد کمک می کند . به چشمها نیرو می دهد و بر علیه بیماری های چشم و اصلاح گردش خون موثر است . درد گلو، التهابات ریوی و بیماری های دستگاه تنفسی را معلجه می کند . در برابر افسردگی ها مفید است و قلب را تقویت می کند.
این سنگ شخص را در برابر خوابهای آشفته و کابوسها حمایت می کند . نیرو و ارتعاشات منفی ، مضر و آشفته را از ما دور می نماید و حتی می تواند جذب کننده نیروهای مثبت باشد

چگونگی به وجودآمدن فیروزه


فیروزه بیشتر وقت ها در رسوبات مس در محیط‌های بایر و تقریبا کم آب یافت شده است. فیروزه در ناحیه هایی بوجود می‌آید که میزان مس موجود در منطقه بالا باشد. فیروزه بر اثر تاثیر محلول‌های سطحی مس‌دار بر روی سنگ‌های غنی از Al2O3 و غنی از فسفر و گاهی نیز بر اثر تاثیر محلول‌های سطحی مس‌دار٬ بر روی فسیل‌های استخوانی جانوران پدید می‌آید.

ارزش فیروزه در فرهنگ های مختلف


شکل های گوناگون فیروزه شامل دانه‌ای ریز، فیروزه ریز، کمپاکت، متخلخل، کلیرای، خوشه‌ای، دندریتی و گاهی پوششی است. فیروزه ظاهراً به صورت نامتبلور و به شکل رگه و دانه‌های پراکنده در داخل سنگ مادر پیدا می‌شود و غالباً به صورت نهان بلور است. میزان بلوره‌های فیروزه در طبیعت خیلی کم است و به دلیل جلاپذیری و رنگ جالب مورد توجه بوده است. با این وضعیت که در بسیاری از فرهنگ ها جواهرات فیروزه ای بیشتر به عدت زیبایی آن ها مورد استفاده قرار می گیرند؛ اما در بعضی از فرهنگ ها نیز عقایدی در رابطه با جواهرات فیروزه ای وجود دارد به این صورت که آن ها معتقدند که جواهرات فیروزه ای خواص سحرآمیز متنوعی دارند و از آن ها می توان در پیشگیری از بیماری ها و یا درمان بعضی از بیماری ها استفاده کرد.

نحوه تشخیص فیروزه اصل  و مرغوب


فیروزه به رنگ‌های آبی آسمانی، آبی مایل به سبز، سبز مایل به زرد، خاکستری مایل به سبز، آبی نیلی و آبی مایل به سفید وجود دارد. رنگ آبی آسمانی نوع مرغوب آن است و سبز مایل به زرد نوع نامرغوب.
در صورتی که میزان مس موجود در کانی زیاد باشد به رنگ آبی در صورتی که آهن زیاد داشته باشد به رنگ سبز و در صورت وجود آلومینیم زیاد به رنگ سفید مشاهده می‌شود که به ترتیب ارزش آن کم میشود یعنی رنگ آبی با ارزش‌ترین نوع فیروزه است.
جواهرفروشان برای تشخیص فیروزه از فوتک استفاده می‌کنند بدین ترتیب که سطح پشتی فیروزه را تحت تاثیر شعله قرار می‌دهند، بعد با ذره‌بین‌های چشمی محل حرارت داده شده را میبینند. در صورت پوسته پوسته قهوه‌ای شدن فیروزه است.
اکثر این کانی تنها از سنگ فیروزه به دست می‌آمد ولی امروزه مثل دیگر کانی‌ها مصنوعی نیز فرآوری می‌شود به طوری که حتی تشخیص طبیعی یا مصنوعی بودن آن برای کارشناسان نیز بسیار دشوار است.

نحوه نگهداری صحیح فیروزه


تمام زیورآلات فارغ از جنس و کیفیت آنها نیاز به مراقب اصولی دارند. برای مراقبت از زیورآلات خود بهتر است تا نکات مربوط به هر یک را بخوانید. رنگ فیروزه شاید به تدریج به رنگ سبز تغییر کند. دلیل این امر قرار گرفتن کانی به مدت زیاد در نور شدید و یا حرارت است که باعث رنگ پریدگی و در نتیجه کم ارزش شدن کانی می‌شود. این سنگ زیبا در شرایط گوناگون از صاحب خود محافظت کرده و در عین حال خود نیز به نگهداری احتیاج دارد. اصطلاحا به فیروزه سنگ زنده می گویند. چرا که اگر شرایط نگهداری آن درست رعایت نشود، کم کم کیفیت خود را از دست داده و اصطلاحا می‌میرد
advertising