نحوه ارزش گذاری سنگ های قیمتی و جواهر

مد و زیباییجواهرات

- 97/09/06
نحوه ارزش گذاری سنگ های قیمتی و جواهر

تعیین ارزش و قیمت گذاری انواع سنگ های قیمتی گوهر و جواهر


ارزش گذاری گوهرهای مختلف بر اساس وزن آنها تعیین می‌شود، البته اغلب سنگ‌های قیمتی از این قائده مستثا بوده و به صورت قطعه ای به فروش می‌رسند.قیمت گذاری هر قطعه از سنگ‌های قیمتی می‌تواند بسیار متفاوت باشد، تاجایی که این تفاوت گاها بین یک تا ده‌ها هزار دلار می‌باشدالبته فاکتورهای بسیاری برای قیمت گذاری سنگ‌ها قیمتی وجود داشته که عبارتند از نوع گوهر (Gem Variety)، رنگ (Color )، شفافیت (Clarity )، تراش و پولیش(Cut a n d Polish) ، اندازه (Size)، شکل (Shape)، بهبود کیفی (Treatment)، منشاء (Origin)، مد (Fashion) و زنجیره تامین و عرضه (Supply Chain)

1.تعیین ارزش و قیمت گذاری سنگ بر اساس نوع گوهر (Gem Variety)


برخی از گوهر‌های همچون الماس، یاقوت کبود ، یاقوت سرخ، زمرد، گارنت و . . . به واسطه کمیاب بودن، با قیمت بالا تری نسبت به بازار خرید و فروش شده و برخی از نمونه‌های دیگر همچون کوارتز به دلیل اینکه در بسیاری از مناطق دنیا یافت شده، قیمتشان نسبتا پایین تر می‌باشد.البته نوع گوهر نیز یک قیمت کلی برای آن سنگ تعیین کرده و سایر ویژگی‌های آن، قیمت هر قیراط را به صورت نهایی مشخص می کنند.
نحوه ارزش گذاری سنگ های قیمتی و جواهر

2.تعیین ارزش و قیمت گذاری سنگ بر اساس رنگ گوهر (Color)


رنگ سنگ‌های قیمتی یکی از مهمترین عوامل مهم در تعیین ارزش گوهر می‌باشد. البته رنگ ایده آل در سنگ‌های قیمتی مختلف متفاوت است. اما تا حد امکان رنگ سنگ‌ها می‌بایست قوی ، زنده و خالص باشند.سنگ‌هایی که از رنگ‌های خیلی روشن و خیلی تیره بوده، کمتر از سنگ‌هایی که طیف رنگی متوسطی دارند، مورد توجه قرار می گیرند.

3.تعیین ارزش و قیمت گذاری سنگ بر اساس شفافیت جواهر (Clarity)


در مبحث ارزش گذاری بر روی سنگ‌های قیمتی ، هر چه نگین تمیز تر و بدون ادخال (inclusions) باشد، از قیمت بیشتر نیز برخودار است.به صورت کلی هر چه نگین پاک تر و درخشنده تر باشد با ارزش تر تلقی می‌شود.البته ادخال‌هایی در درخشندگی سنگ قیمتی دخالت نداشته، تاثیر چندانی در ارزش آن نیز نخواهند داشت.البته وجود این ادخال در برخی از نگین‌ها همچون زمرد، یاقوت و . . . امری طبیعی می‌باشد.

4.قیمت گذاری سنگ بر اساس تراش و پولیش سنگ قیمتی(Cut and Polish)


تراش گوهرهای ارزشمند می‌بایست به گونه ای باشد که بتوان میزان حداکثری از نور را به چشم برساند.البته اکثر گوهر تراشان در هنگام تراش گوهر‌ها، به ناچار مجبور به سازش می‌شوند. به این معنی که به ناچار به دلایل مختلف بازگشت نور را فدای موارد دیگر می کنند.در صورتی که رنگ گوهر روشن باشد، با تراش عمیق تر رنگ غنی تری را به وجود نمی آورند و بالعکس در یک سنگ تیره با تراش سطحی می‌توانند رنگ روشن تری را به نمایش بگذارند.در نهایت لازم به ذکر است کلیه تراش‌ها و فست‌ها می‌بایست با نهایت دقت و کیفیت انجام شده و پولیش داده شود، تا بتواند میزان نور مطلوب را به چشم بیننده برسانند.

5.تعیین ارزش و قیمت گذاری گوهر بر اساس اندازه (Size)


در اغلب سنگ‌های قیمتی ، ارزش هر قیراط به صورت ثابت مشخص نشده و با توجه به کمیاب بودن سنگ‌های قیمتی در ابعاد بالا، بین افزایش وزن و افزایش قیمت گوهر‌ها نسبت مشخصی تعیین نشده است.به عبارتی دیگر قیمت در گوهر‌ها به صورت خطی افزایش پیدا نمی کند.در حقیقت در بسیاری از سنگ‌های قیمتی همچون الماس با افزایش وزن و ابعاد، قیمت نیز به صورت تصاعدی بالا می‌رود. گاهی ممکن است یک قیراط الماس هزار دلار ارزش داشته، در حالی که 2 قیراط الماس حدود 4 هزار قیراط قیمت گذاری شود.البته به ندرت می‌توان فرمول دقیقی برای افزایش قیمت گوهر‌ها، با توجه به وزن آنها تعیین کرد.در ارتباط با یاقوت و زمردهای با کیفیت در ابعاد بزرگ نیز می‌بایست ذکر شود قیمت هر قیراط از این سنگ‌ها بسیار بالا است.نه تنها سنگ‌های قیمتی بزرگ از قیمت بیشتری برخوردارند، بلکه گوهر‌های تراش خورده از در ابعاد پایه و اندازه‌های کالیبره شده نیز از سایر گوهرها گرانقیمت تر می‌باشند.دلیل این افزایش قیمت ان است که سطح بیشتری از گوهر برداشته شده تا به ابعاد و اندازه کالیبره دست پیدا کنند.

6.تعیین ارزش و قیمت گذاری جواهر براساس شکل (Shape)


در برخی از مواقع شکل خاصی از گوهر نسبت به سایر اشکال، از ارزش بیشتری برخوردار بوده که البته دلیل آن تقاضا و برخی از مسائل مربوط به مواد استفاده شده در تراش آن است.البته در حاضر می‌توان گفت سنگ‌های مدور بازار را در قبضه خود داشته و شکل بیضی آن معمولا رایج تر می‌باشد.در تراش بیضی تا حدی وزن خام گوهر حفظ شده در صورتی که تراش دایره ای مستلزم از دست دادن مقدار زیادی از وزن سنگ راف می‌باشد.در موارد گرانقیمت همچون یاقوت سرخ، یاقوت کبود، الکساندریت و . . . این مسئله تاثیر بسیاری در قیمت گوهر خواهد داشت.

7.تعیین ارزش و قیمت گذاری گوهر بر اساس بهبود کیفی (Treatment)


بهبود بخشی‌های کیفی سنگ‌های قیمتی از قبیل گرمادهی، پر کردن شکستگی‌ها، پرتوتابی و. . . ظاهر سنگ قیمتی را بهبود می‌بخشند.این قبیل اقدامات در زمینه تجارت سنگ‌های قیمتی متداول می‌باشد.بیشتر سنگ‌های قیمتی همچون یاقوت سرخ و یاقوت کبود اغلب بهبود بخشی شده هستند، تا جایی که گوهرهای بهبود بخشی نشده بسیار نادر و گرانقیمت می‌باشند. در صورتی که ترجیح می‌دهید یک گوهر بهبود بخشی نشده خریداری کنید تورمالین، آماتیست، گارنت معمولا بهبود بخشی نمی شوند.

8.ارزش گذاری سنگ قیمتی بر اساس منشاء (Origin)


بدون شک یک سنگ قیمتی خوب صرف نظر از کشور و منشاء آن، گوهری قابل قبول می‌باشد.اما واقعیت بازار این است که گونه‌های خاصی از سنگ‌های قیمتی از برخی از مکان‌ها همچون نیشابور، یمن، برمه، آفریقا، کشمیر و . . . از کیفیت و قیمت بیشتری نسبت به سایر نمونه‌ها برخوردارند.

9.ارزش گذاری سنگ قیمتی بر اساس مد (Fashion)


برخی از سنگ‌های قیمتی نظیر الماس، یاقوت کبود، یاقوت سرخ و زمرد همواره مورد توجه و علاقه مردم بوده در حالی که بعضی دیگر تنها در برخی از برهه‌های زمانی مورد توجه بوده نظیر لابرادورایت آندزین که در زمان دیاسپور کانون توجه بوده و بعد از گذشت مدتی این علاقه مندی از سمت کوارتز شبکه ای کشیده شد.البته برخی از سنگ‌های قیمتی موارد نظیر یاقوت سرخ نیز از قیمت بیشتری نسبت به سایر موارد برخوردار هستند چرا که عرضه محدودی نسبت به سایر گوهر‌ها دارند. این مورد نشان دهنده ی آن است که این سنگ قیمتی به مقدار کافی در بازار موجود نیست.

10.ارزش گذاری سنگ قیمتی بر اساس زنجیره تامین تا عرضه (Supply Chain)


تجارت سنگ‌های قیمتی همواره به عنوان یک شغل تلقی می‌شد و هر فرد با توجه به موقعیت خود در زنجیره تامین گوهر، از معدن در جواهرفروش سودی از این طریق به دست می‌آورد. سنگ‌ های قیمت در مسیر رسیدن خود به جواهرفروشی دست به دست سده و هر چه میزان کارگزاران و واسطه‌هایی در این میان بیشتر باشد ، طبیعتا قیمت نهایی نیز افزایش پیدا می کرده که این افزایش قیمت به مکان خریداری شده سنگ‌های قمیتی بستگی دارد.
advertising