روش های تمیز کردن لکه از روی زیورآلات برنجی

مد و زیباییجواهرات

- 97/10/10
روش های تمیز کردن لکه از روی زیورآلات برنجیجواهرات برنجی دارای درخشندگی زیبا و جذابی هستند اما زمانی که کثیف و لکه دار می شوند ، این درخشندگی کاهش پیدا کرده و از جذابیت آن کاسته می شود . البته تمیز کردن ساده ی آن با آب و صابون می تواند گردو خاک معمولی را از روی جواهرات برنجی پاک سازد . اما زمانی که این جواهرات لکه دار شده و از ظاهر زیبای آن کاسته شود باید از روشهای پاکسازی پیشرفته استفاده کرد . با ما همراه باشید تا این روشهای پیشرفته ی پاکسازی و تمیز کردن جواهرات برنجی را با هم مرور کنیم .
روش های تمیز کردن لکه از روی زیورآلات برنجی

روش اول تمیز کردن زیورآلات برنجی با شستشو


در روش اولیه که معمولا برای تمام زیوالات برنجی جواب می دهد شستشو زیوالات است به این گونه که در ابتدا با آب گرم زیورآلات برنجی خود را بشویید تا گرد و غبار و کثیفی زیوآلات پاک شود .در مرحله بعد یک ظرف محلول صابون یا یک شوینده ضعیف با آب گرم مخلوط کنید و اجازه بدهید که زیوالات برنجی شما به مدت 5 تا 10 دقیقه در محلول بماند و بعد با یک برس نرم یا با دست لکه ها و کثیفی ها را پاک کنید و بعد مجددا داخل محلول آب و صابون که ساخته بودید قرار دهید چند دقیقه اجازه دهید در محلول بماند تا کثیفی ها کاملا پاک شوند بعد از چند دقیقه از محلول خارج کنید و با یک دستمال نرم پاک کنید و داخل آب گرم قرار دهید تا صابون اضافی پاک شود و بعد زیر آب بشویید. اجازه دهید به مدت 30 دقیقه که زیورالات خشک شوند یا با دستمال و حوله نرم خشک کنید .اگر هنوز هم لکه ها روی زیوالات شما باقی هستند از روش های قوی تر که در ادامه آمده استفاده کنید.

روش دوم پاک کردن لکه از روی جواهرات برنجی با محلول سرکه


محلولی با آب ، سرکه و نمک ایجاد کنید : ابتدا 2 قاشق غذاخوری (60 میلی لیتر) نمک را با 2 قاشق غذاخوری (60 میلی لیتر) سرکه سفید مخلوط کنید. سپس 500 میلی لیتر آب داغ به آن اضافه کنید.یک پارچه تمیز و یا مسواک نرم را در داخل این محلول فرو ببرید.شما میتوانید از یک مسواک نرم و یا پارچه تمیز برای اینکار استفاده کنید.محلول را بر روی نواحی لکه دار و کثیف اعمال کنید.به آرامی با استفاده از این محلول جواهرات برنجی خود را تمیز کنید . تا زمانی اینکار را انجام دهید که لکه ها از بین برود اما مراقب شکستن و یا خراشیده شدن آن باشید .با یک پارچه تمیز جواهرات خود را پاک کنید. بسته به میزان رطوبت و خیس بودن جواهرات ممکن است نیاز باشد که آن را در فضای آزاد قرار دهید تا خشک شود .

روش سوم پاک کردن لکه از روی زیورآلات برنجی با خمیر سرکه


ابتدا یک خمیر با سرکه، نمک و آرد ایجاد کنید یک قاشق چایخوری (5 میلی لیتر) از نمک را به نصف پیمانه (125 میلی لیتر) سرکه سفید اضافه کنید . این مواد را تا جایی به هم بزنید تا مخلوط شود .آرد را تا زمانی اضافه کنید که یک خمیر تشکیل شود . این خمیر را بر روی جواهرات برنجی خود بمالید.بر روی نواحی که با لکه پوشیده شده است تمرکز کنید . این خمیر تنها میتواند لکه ها را از بین ببرد .اجازه دهید خمیر به مدت 10 دقیقه بر روی جواهرات باقی بماند .جواهر خود را با آب گرم شستشو دهید.ابتدا در پوش سینک خود را بگذارید ، شیر آب را بر روی جواهرات خود باز کنید . مطمئن شوید که تمامی خمیر از روی آن پاک شده باشد .جواهرات خود را خشک کنید.ابتدا یک پارچه خشک بر روی میز قرار داده و جواهرات را روی آن بگذارید تا خشک شود .

روش چهارم تمیز کردن جواهرات برنجی با آب لیمو


یک پارچه ی تمیز و یا مسواک را در داخل مقدار کمی از آب لیمو فروببرید :خاصیت اسیدی آب لیمو می تواند مواد کثیف را از روی سطح آن پاک کند و باعث درخشندگی آن شود.آب لیمو را برروی سطح جواهرات خود بمالید از حرکات آرام و دایره ای استفاده کنید تا سطح آن جلا داده شود .جواهرات خود را پاک کنید از یک پارچه خشک و تمیز برای خشک کردن جواهرات استفاده کنید . باید تمامی آب لیمو را از سطح آن پاک کنید زیرا خاصیت اسیدی لیمو در دراز مدت می تواند به برنج آسیب وارد کند.آن را با یک پارچه نرم خشک کنید. با یک پارچه نرم تا جایی که می توانید آب اضافی موجود بر روی آن را خشک کنید . اگر مقدار آبی بر روی آن قرار دارد که نتوانستید حذف کنید ، اجازه دهید در هوای آزاد خشک شود .

روش پنجم پاک کردن زیوآلات برنجی با سس گوجه فرنگی


برای تمیز کردن لکه ها و قسمتهای تیره با سس گوجه فرنگی ابتدا کمی سس گوجه فرنگی بر روی پارچه نرمی قرار دهید .مقدار کمی از این سس می تواند برای تمیز کردن یک جواهر کوچک ، انگشتر و یا گردنبند کافی باشد .سس گوجه فرنگی را بر روی جواهرات برنجی خود بمالید بر روی مناطقی که تیره تر شده و دارای لکه هستند تمرکز کنید . اسیدی که در گوجه فرنگی وجود دارد برای پاک کردن لکه ها بسیار قوی بوده ولی آسیبی به برنج وارد نخواهد کرد .سس گوجه فرنگی را از روی جواهرات خود پاک کنید.از یک پارچه ی نرم برای تمیز کردن سس استفاده کنید . سپس از یک پارچه ی مرطوب استفاده کنید .حالا با یک پارچه خشک به جواهرات خود جلا دهید.می توانید از حرکات آرام و دایره ای استفاده کنید.

نکاتی پیرامون زیورالات برنجی


1.اگر شما حساسیت خفیفی به برنج دارید ، بعد از استفاده از آن ممکن است پوست دستتان یک رنگ مایل به سبز به خود بگیرد . برای اینکه بتوانید جلوی اینکار را بگیرید ، قسمتهایی از جواهرات که با پوست شما در ارتباط است را از جلا دهنده ی ناخن استفاده کنید.

2.مطمئن شوید که جواهرات شما کلا از برنج ساخته شده است . قطعات برنج اندود ، باید تنها با روشهای ابتدایی یعنی آب و صابون پاک شوند . هر چیز دیگری ممکن است به این قسمت ها آسیب برساند . برای اینکه مطمئن شوید جواهر شما کلا از برنج ساخته شده است ، یک آهنربا را کنار آن قرار دهید . اگر آهنربا به جواهر چسبید، حتما برنج-اندود است و برنج خالص نیست.

3.از پاک کننده های طلا و جواهر استفاده نکنید مگر اینکه برچسب روی آن ، استفاده بر روی برنج را آزاد اعلام کرده باشد.

4.اگر شما یک جواهر برنجی آنتیک و عتیقه دارید ، قبل از پاک کردن حتما آن را ارزیابی کنید . برای بسیاری از این جواهرات عتیقه وجود گرد وخاک و لکه بسیار مهم است و نباید تمیز شود.
advertising