شناخت و نگهداری پارچه لینن یا لنین

مد و زیباییسایر

- 97/08/22
شناخت و نگهداری پارچه لینن یا لنین

پارچه لینن linen چیست؟


یکی از اولین و قدیمی‌ ترین الیاف پارچه در دنیا، لینن است که از گیاهی به نام فلاکس استخراج می‌ شود. این گیاه بیشتر در مناطق حوزه دریای مدیترانه و آسیای مرکزی رشد می‌ کند و عمر گل آن به نصف روز هم نمی‌ رسد.الیاف طبیعی خواصی دارند که آن‌ ها را از دیگر پارچه‌ ها متمایز می‌ کند. لینن نیز از این موضوع مستثنی نیست.الیاف طبیعی لینن رطوبت را سریع‌ تر از پارچه‌ های دیگر جذب می‌ کند و خیلی زود هم خشک می‌ شود و همین مورد یکی از اصلی‌ ترین دلایلی است که مردم علاقه زیادی به استفاده از آن در فصل‌ های گرم سال دارند. این پارچه‌ ها معمولاً بدون پرز هستند و گرد و غبار را دفع می‌ کنند. به دلیل خوش فرم بودن این الیاف طراحان لباس با کمی ذوق و سلیقه آن را زیبا تر جلوه می دهند . پارچه لینن به دلیل رفع تعریق های بدن پوست را شاداب نگه می دارد از همین رو در آب و هوای شرجی هم قابل استفاده هست . شستشوی راحت الیاف این پارچه باعث شده که حتی پس از هر بار شستشو دلچسب تر و نرم تر از قبل به نظر برسد .
شناخت و نگهداری پارچه لینن یا لنین

موارد استفاده و خصوصیات پارچه لینن


از پارچه لینن برای تهیه حوله , ملحفه , لباس و کفش استفاده می شود . لینن اصلی که به آن کتان کاغذی گفته می شود به دلیل سبکی و نازکی کمی چروک شده ولی با یک اتوی ملایم یا حتی دست خیس صاف می شود . لینن به پارچه کنفی هم مشهور است که مناسب فصل تابستان است . نوع مرغوب این پارچه 70 درصد پنبه 10 درصد پلی استر و 20 درصد ویسکوز دارد .یکی از ویژگی‌ هایی که لینن را بسیار معروف کرده است، سبک بودن آن است. این ویژگی در کنار راحتی و جذب بالای رطوبت، آن را به بهترین گزینه برای استفاده در فصل‌ های گرم سال تبدیل کرده است.الیاف لینن مقاوم‌ تر از پنبه هستند. در واقع لینن به مقاوم‌ ترین الیاف در دنیا را دارد. حتی الیاف کاغذ پول نیز از لینن تشکیل شده است تا مقاومت آن را بیشتر کند. همین مقاوم بودن لینن سبب شده است که طول عمر این پارچه و منسوجات آن بیشتر شود.الیاف این پارچه ضد آلرژی هستند، بنابراین کسانی که حساسیت زیادی دارند می‌ توانند از منسوجات لینن استفاده کنند.

یکی از خواص لینن چروک‌ پذیری بالای آن است که آن را تبدیل به پارچه‌ ای زنده کرده است. پارچه‌ های لینن خالص با تا شدن به راحتی چروک می‌ شوند. به همین دلیل در لباس‌ های لینن معمولاً درصدی پنبه هم اضافه می‌ کنند. البته این چین و چروک‌ ها با اتوکشی به راحتی باز می‌ شود اما حتی اتو کردن هم می‌ تواند باعث چروک شدن پارچه شود. پس توصیه می‌ شود لباس‌ های لینن خود را آویزان کنید. معمولاً لکه‌ ها بر روی پارچه‌ های کتان به راحتی با آب و صابون شسته می‌ شود اما بهتر است قبل از استفاده از مواد شوینده، لیبل روی لباس را مطالعه فرمایید تا ناخواسته به لباس آسیبی نرسانید.لینن جزو پارچه‌ هایی است که بیشتر برای کار های اسپورت و راحت استفاده می‌ شود. پس اگر به دنبال پارچه ای خنک برای پوششی اسپورت، فصل گرم هستید، لینن می‌ تواند گزینه‌ ی خوبی باشد.
advertising