آموزش درست کردن کره حیوانی در منزل

آشپزی و خوراکیچاشنی

- 98/12/27
آموزش درست کردن کره حیوانی در منزلطرز تهیه کره موضوع مورد بحث ماست. کره در اصل روغنی است که از ماست چکیده می‌گیرند. کره روغن ناگداخته است. کره از منابع مهم انرژی و ویتامین A است و معمولا در وعده صبحانه مصرف می‌شود. همچنین در زیست‌ شناسی در گروه لیپید‌ها قرار می‌گیرد. لیپید همان چربی است که آزاد شدن انرژی آن در بدن بیشتر از سایر مواد به طول می‌انجامد. کره در جلوگیری از بیماری های قارچی، حفظ تعادل بدن و ایجاد قدرت در عضلات مفید بوده ضمن آنکه برای پوست هم بسیار مفید است. طرز تهیه کره بسیار آسان می باشد فقط نیازمند زمان بیشتری است. کره طبیعی معمولا در مراکز تهیه لبنیات و با در روستاها و بین عشایر تهیه می شود. شما می توانید در منزل این ماده پر خاصیت را تهیه و مصرف نمایید.

مواد مورد نیاز برای تهیه کره حیوانی:


ماست: میزان ماست بستگی به خود شما دارد. معمولا یک کیلو ماست در حدود ۵۰ الی ۱۰۰ گرم کره خواهد داشت
آب: به ازای هر مقدار ماست یک و نیم الی ۲ برابر آب
نمک: کمی تا کره دیرتر خراب شود
مقداری آب جوش
یخ
مشک، دبه درب دار، همزن برقی و یا مخلوط کن (استفاده از مخلوط کن بهتر است)

طرز تهیه کره حیوانی:


1. ابتدا ماست و آب را درون ظرف درب دار می ریزیم (مخلوط کن). کمی نمک را هم اضافه می کنیم. ظرف را به طور مدام و یا یک سرعت یکسانی تکان می دهیم (مخلوط کن) به مدت ۱ الی ۲ ساعت تا کف رو بیاید و یک جا جمع شود.

2. چنانچه بخواهید زمان کمتری صرف این کار باشد در ابتدای کار، درون ماست و آب مقداری آب گرم بریزید. آب گرم باید بلافاصله ریخته شود تا باعث از بین رفتن کف نشود.

3. کف که زیاد شد با هم ترکیب شده و کم کم شکل جامد گرفته و از مایع جدا میشه. الان تقریبا کره شما آماده و مایع باقی مانده همان دوغ است. درون ظرف تمیز دیگری پارچه تمیزی، معمولا تنظیف را قرار دهید و مایه درون مخلوط کن را روی تنظیف بریزید.

4. در این مرحله از طرز تهیه کره حیوانی خانگی کمی ظرف را تکان دهید تا آب از کره جدا شود، برای اینکه سریع تر کره شکل بگیرد درون ظرف کمی یخ بریزید. الان کم کم کره دارد شکل می گیرد. تنظیف حاوی کره را محکم فشار می دهیم تا کاملا مایع از آن گرفته شود.

5. چنانچه این مایع درون کره بماند باعث فساد و خراب شدن و بدبو شدن کره می شود. کره آماده شده را درون ظرفی بریزید بهش با دست و یا قالب حالت بدید و درون یخچال قرار بدهید.

6. با یک کیلو ماست الان شما هم کره دارید و هم دوغ ولی سالم و طبیعی. شما می توانید کره طعم دار درست کنید به این ترتیب که ابتدای کار، یعنی موقع ترکیب آب و ماست ماده دلخواه خودتان را بریزید معمولا پونه را اضافه می کنند. ممکن است اضافه کردن این ماده باعث دیرتر شکل گرفتن کره شود. باید حتما حواستان باشد کاملا آب کره یا همان دوغ گرفته شود چرا که در کوتاه مدت باعث فساد کره شده و کره شما تغییر طعم داده و تلخ می شود. چنانچه دسترسی به مشک برقی داشته باشید کار شما راحت تر هم می شود. اگر دیدید مصرف زیادی برای کره ندارید و یا حتی دلتان می خواهد از کره، روغن ساری یاغ یا روغن زرد درست کنید.

نکات بسیار مهم برای تهیه کره حیوانی


1. کره زرد رنگ و کره سفید رنگ داریم. کره زرد رنگ از ماست گاو و کره سفید از ماست گاومیش، گوسفند و یا بز تهیه می شود.
2. در تهیه کره فقط یک نوع ماست باید باشد ترکیبی از انواع ماست ها را نداریم چون مزه کره را بد می کند.
3. سرشیر ماست را نباید بگیرید.
4. فقط باید بدانید از چه میزان ماستی چقدر کره تهیه می شود (بسته به ذائقه شما و یا نوع ماست در دسترس شما دارد می تواند ماست گاو باشد، ماست گاومیش، گوسفند و یا بز)
5. تهیه نیم کیلو کره نیاز به ۵ کیلو ماست گوسفندی یا ۵ کیلو ماست گاومیش یا ۵ کیلو ماست بز یا ۱۰ کیلو ماست گاو (چون چربی کمتری دارد) دارد. مفید ترین نوع کره با ماست گاو است به دلیل داشتن میزان زیاد ویتامین A.
advertising