نگاهی به هایپر اسپرت دِوِل سیکستین ابرخودرو آینده

خودرواسپرت

- 97/08/15
نگاهی به هایپر اسپرت دِوِل سیکستین ابرخودرو آیندهدر سال 2013 برادران اماراتی العطار در نمایشگاه خودروی 2013 دبی هایپراسپرتی را بانام دول سیکستین رونمایی کردند و اعداد خارق‌العاده‌ای را در رابطه با قدرت و عملکرد آن ادعا نمودند.
در طراحی سیکستین به‌وضوح الهام‌گیری از لامبورگینی وننو و آگوئیستا و همین‌طور بت‌ موبیل یا خودروی بتمن دیده می‌شود. در عقب نیز خروجی‌هایی که از موتورهای جت جنگنده‌ها الهام گرفته است دیده می‌شوند.
نگاهی به هایپر اسپرت دِوِل سیکستین ابرخودرو آینده
این خودرو مجهز به پیشرانهٔ 7.4 لیتری V16 با چهار توبورشارژر است که قدرتی خارق‌العاده معادل 5000 اسب بخار تولید می‌کند. سیکستین به ادعای سازندگان با تکیه‌بر این موتور می‌تواند تنها در 1.8 ثانیه از صفر به سرعت 100 کیلومتر در ساعت رسیده و نهایتاً به حداکثر سرعت غیرقابل‌باور 560 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. اعدادی که کاملاً بلند پروازانه و غیرقابل‌دسترس به نظر می‌رسیدند.
همچنین این موتور از ویژگی‌های قابل‌توجهی چون چهار توربوشارژر هیولای 81 میلی‌متری، یک بلوک آلومینیومی عظیم، میل‌لنگ بزرگ یک‌تکه و منیفولد ورودی غول‌پیکر برخوردار است.طبق اعلام سازنده، نیروی عظیم 5000 اسب بخاری خودرو که در هنگام بالاترین بوست توربوها به دست می‌آید از طریق یک گیربکس 4 سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. البته سیستمی برای این ماشین طراحی‌شده که هنگام استفادهٔ روزانه قدرت موتور را به 1500 اسب بخار محدود می‌کند اما در صورت نیاز در دو مرحله قدرت به 2500 و سپس 5000 اسب بخار افزایش پیدا می‌کند.

به همین دلیل پس از معرفی این خودرو، بسیاری این ادعاها و اعداد را واقعی ندانسته و با شک و تردید فراوانی به این هایپرکار اماراتی نگریستند تا جایی که برخی به تمسخر آن پرداخته و سیکستین را صرفاً خودرویی نمایشی دانستند. بااین‌حال شرکت سازندهٔ موتور سیکستین یعنی شرکت «Steve Morris» که به سفارش برادران العطار اقدام به ساخت موتور کرده بود طی دو سال پس از رونمایی خودرو بی‌سروصدا درحال‌توسعه و انجام اصلاحاتی بر روی این موتور بود. بدین ترتیب حجم موتور به 12.3 لیتر افزایش یافت و بعد از پایان مراحل توسعه برای سنجش قدرت و گشتاور، در ایالات‌متحده مورد آزمون داینو قرار گرفت. از هنگام تست داینو موتور نیز ویدئویی منتشر شد که تا حد زیادی ادعای سازندگان را واقعی و ممکن نشان داد

وزن Devel Sixteen برابر با 2300 کیلوگرم بوده و طول و فاصلهٔ محوری آن نیز به ترتیب 5.3 و 3.46 متر عنوان شده است درحالی‌که 1.27 متر ارتفاع دارد. عرض خودرو در قسمت جلو برابر با 2.11 متر و در عقب 2.41 متر است. کل بدنهٔ خودرو از فیبر کربن ساخته‌شده و جنس فریم شاسی آن نیز آلومینیوم است اگر Devel Sixteen به تولید رسیده و بتواند به اعداد و ارقامی ادعاشده دست پیدا کند به‌راحتی به سریع‌ترین خودرو جهان تبدیل خواهد شد. بااین‌حال هنوز هم رسیدن به این رکوردها بعید به نظر می‌رسد چراکه موتور عظیم این خودرو بسیار سنگین است و همه میدانیم که صرفاً مهم نیست خودرو چقدر قدرت دارد بلکه وزن و همین‌طور توزیع وزن عقب و جلوی مناسب نیز عامل مهمی در یک هایپرکاری که قصد رکوردشکنی دارد بشمار می‌رود.
advertising