فیات کرایسلر پیشنهاد ادغام 32 میلیارد یورویی به رنو داد

خودرواخبار

- 98/03/07
فیات کرایسلر پیشنهاد ادغام 32 میلیارد یورویی به رنو دادفیات کرایسلر پیشنهاد ادغام به رنو ارائه کرده است که می‌تواند باعث ایجاد بزرگ‌ترین اتحاد خودروسازی در جهان شود.
فیات کرایسلر پیشنهاد ادغام ۳۲/۷ میلیاد یورویی (معادل ۳۶/۵ میلیاد دلار) به رنو ارائه کرده است که می‌تواند چشم‌انداز جهانی خودرو را تغییر دهد. رنو طی کنفرانس خبری اعلام کرد که این شرکت پیشنهاد دوستانه از سوی فیات کرایسلر را مورد بررسی قرار داده و تصمیم گرفته است با علاقه فرصت چنین ترکیب تجاری را بررسی کند؛ ائتلاف تجاری با فیات کرایسلر می‌تواند تولید را در گروه رنو تسهیل کرده و ارزش افزوده برای اتحاد ایجاد کند. جزئیات بیشتر از این توافق به‌زودی منتشر خواهد شد.
فیات کرایسلر پیشنهاد ادغام 32 میلیارد یورویی به رنو داد
به‌گفته‌ی بلومبرگ، دو خودروساز در حال بحث درباره همکاری هستند که می‌تواند به ادغام کامل منجر شود. بلومبرگ اعتقاد دارد که بیانیه توافق همکاری باید به‌زودی منتشر شود، اما حداقل در ابتدا شامل نیسان و میتسوبیشی نخواهد شد. جالب توجه است بدانید رنو بدون کسب موافقت هیچ‌کدام از خودروسازان ژاپنی با FCA مذاکره می‌کند.
نخستین شایعات درباره توافق بالقوه بین رنو و فیات کرایسلر تقریباً دو ماه پیش به‌دنبال گزارش نشریه فایننشال تایمز منتشر شد. فایننشال تایمز به نقل از برخی افراد مطلع که نخواستند نامشان فاش شود، اعلام کرد که ادغام کامل می‌تواند طی ۱۲ ماه آینده رخ دهد.

با فروش ترکیبی حدود ۸/۷ میلیون دستگاه خودرو در سال، اتحاد فیات کرایسلر با رنو سومین خودروساز جهان پس از فولکس‌واگن و تویوتا خواهد بود. لازم به ذکر است که اتحاد رنو-نیسان-میتسوبیشی گزارش فروش هر سه برند را ارائه می‌دهد. با این معیار، اتحاد جدید بزرگ‌ترین خودروساز جهان خواهد بود و فولکس‌واگن و تویوتا در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.
فروش فیات کرایسلر طیف وسیعی از برندها از جمله داچیا، دوج و فراری را دربرمی‌گیرد. فیات کرایسلر تخمین می‌زند که ادغام با رنو می‌تواند تعداد پلتفرم‌های خودرو را ۲۰ درصد، پیشرانه‌ها را ۳۰ درصد و هزینه‌ها را ازطریق صرفه‌جویی در خرید و توسعه به میزان زیادی کاهش دهد.

فیات کرایسلر در بیانیه‌ای اعلام کرد که مزایای توافق پیشنهادی ازطریق بستن کارخانه‌ها به دست نمی‌آید، بلکه با سرمایه‌گذاری کارآمد بیشتر در پلتفرم‌های مشترک جهانی خودرو، معماری، سیستم محرکه و فناوری‌های پیشرفته به دست خواهد آمد.
طبق گفته‌ی فایننشال تایمز، توافق بین فیات کرایسلر و رنو در حقیقت پایان ادغام بالقوه بین نیسان و شریک فرانسوی خود خواهد بود و همچنین سوالات تازه‌ای درباره تاثیر نیسان در اتحاد مطرح می‌کند. رابطه‌ی رنو با نیسان از زمان دستگیری کارلوس گون به سردی گرایید. رنو مایل بود که با شریک ژاپنی خود ادغام شود، درحالی‌که نیسان همچنان دربرابر هر چیزی که باعث نفوذ بیشتر رنو شود، مقاومت می‌کند.

هنگامی که پیشنهاد اتحاد دو شرکت اعلام شد، ارزش سهام رنو در بازار بورس پاریس ۱۳ درصد بالا رفت، درحالی‌که سهام فیات کرایسلر در بورس میلان به میزان ۱۸ درصد افزایش یافت. بیانیه‌های رسمی رنو و فیات کرایسلر درباره جزئیات بیشتر از توافق، طی روزهای آینده منتشر خواهد شد.
advertising