کمک پنج هزار دلاری دولت کانادا به خریداران تسلا مدل 3

خودرواخبار

- 98/02/12
کمک پنج هزار دلاری دولت کانادا به خریداران تسلا مدل 3با هدف بهره‌مندی مشتریان از کمک‌های دولتی برای خرید خودرو برقی، تسلا قیمت نسخه‌ی پایه‌ی مدل ۳ را در کانادا کاهش داد.
معمولا کشورهای مختلف مشوق‌های زیادی به‌منظور خرید خودرو الکتریکی برای شهروندان قرار می‌دهند. کانادا نیز یکی از این کشورها است که البته محدودیت‌هایی نیز برای استفاده از مشوق‌های دولت فدرال اعمال می‌کند. همین محدودیت‌ها باعث شده تسلا مدل ۳ در این کشور گران‌قیمت باشد و نتواند از مشوق‌های دولتی بهره ببرد. برای اینکه مصرف‌کننده بتواند از تخفیف ۵ هزار دلاری (۳,۷۲۰ دلار آمریکا) به‌منظور خرید خودرو برقی استفاده کند، باید قیمت خودرو مدنظر کمتر از ۴۵ هزار دلار کانادا (حدود ۳۴ هزار دلار آمریکا) باشد. به‌عبارت‌دیگر، قیمت نهایی خودرو با تمام آپشن‌ها باید کمتر از ۵۵ هزار دلار کانادا (حدود ۴۱ هزار دلار آمریکا) باشد. تاکنون، ارزان‌ترین نسخه‌ی تسلا مدل ۳ در کانادا با قیمت حدود ۳۵ هزار دلاری عرضه می‌شد که البته مدل استاندارد آن در وب‌سایت تسلا دردسترس نیست. البته، این نسخه در وب‌سایت تسلا کانادا نیز وجود ندارد؛ بااین‌حال بخشنامه‌ی جدید پیشنهاد می‌کند تسلا راهی برای سازگاری با قوانین قیمت در کانادا پیدا کرده است.
کمک پنج هزار دلاری دولت کانادا به خریداران تسلا مدل 3
دولت کانادا درباره‌ی این مشوق‌ها چنین توضیح می‌دهد:
به‌منظور واجدشرایط‌بودن برای دریافت کمک‌های دولتی، باید قیمت خرده‌فروشی پیشنهادی خودروساز برای مدل پایه‌ی سواری با شش سرنشین یا کمتر از ۴۵ هزار دلار کمتر باشد. همچنین، این میزان باید برای مدل‌های هفت سرنشین یا بیشتر باید به کمتر از ۵۵ هزار دلار برسد. درصورتی‌که نسخه‌ی پایه‌ی خودرو سواری برقی با شش صندلی یا کمتر، واجدشرایط دریافت کمک دولتی تشخیص داده شود، قیمت مدل‌های بالاتر آن‌ می‌تواند کمتر از ۵۵ هزار دلار اعلام شود.

ظاهرا تسلا در‌حال‌تغییر نسخه‌ی استاندارد مدل ۳ به خودرویی الکتریکی با شعاع حرکتی ۱۵۰ کیلومتر است که میزان پیمایش آن با نرم‌افزار محدود می‌شود. نسخه‌ی جدید که مختص بازار کانادا خواهد بود، تنها ۱ دلار با محدودیت دولت این کشور فاصله دارد و قیمت آن ۴۴ هزار و ۹۹۹ دلار است. ازآنجاکه قیمت نسخه‌ی پایه‌ی تسلا مدل ۳ کمتر از ۴۵ هزار دلار است، نسخه‌ی استاندارد پلاس تخفیف ۵ هزار دلاری دریافت می‌کند. به‌عبارت‌دیگر، نسخه‌ی استاندارد پلاس با قیمت ۵۳ هزار و ۷۰۰ دلار در وب‌سایت تسلا دردسترس خواهد بود که کمتر از محدودیت ۵۵ هزار دلاری دولت کانادا برای دریافت تخفیف مالی است. باتوجه‌به قیمت کمتر از ۵۵ هزار دلار، تسلا و دولت کانادا آن را پیشنهادی مناسب برای دریافت تخفیف می‌دانند؛ یعنی پس از دریافت تخفیف، با قیمت ۴۸ هزار و ۷۰۰ دلار برای مشتریان دردسترس قرار می‌گیرد.

مدتی قبل تسلا اقدام مشابهی برای تعدیل قیمت خودروهای الکتریکی خود در آلمان انجام داد. پس از اعمال قوانین جدید آلمان برای ارائه‌ی مشوق به خریداران خودرو برقی، تسلا قیمت برخی محصولات را دست‌کاری کرد تا بتواند قیمت آن‌ها را برای مشتریان مناسب کند. تسلا روشی پیدا کرده تا مشتریان طبقه‌ی متوسط بتوانند به‌راحتی از مشوق‌های دولتی بهره ببرند و بازار فروش محصولات این شرکت کاهش نیابد. هرچند چنین مشوق‌هایی زمان‌دار هستند، به‌نظر نمی‌رسد دولت‌های مختلف خیلی سریع به پایان ارائه‌ی این مشوق‌ها دستور دهند.
advertising