بررسی و مشخصات کامل کراس اوور بورگوارد BX5

خودرولوکس

- 97/10/12
بررسی و مشخصات کامل کراس اوور بورگوارد BX5بورگوارد (BORGWARD)، یک خودروساز کهنه‌کار ژرمنی است که در سال 1929 میلادی توسط شخصی به نام کارل اف.دبلیو بورگوارد (CARL F.W BORGWARD) در شهر برمن آلمان پایه‌گذاری شددر نهایت بورگوارد به یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های خودروساز چین یعنی فوتون واگذار شدبورگوارد BX5 یک کراس‌اوور کامپکت است که نخستین بار، اوایل سال 2016 میلادی و در نمایشگاه ژنو سوئیس در معرض دید جهانیان قرار گرفت اما تولید آن کمی بعد و در ماه مارس سال جاری (2017 میلادی) آغاز شد. ابعاد خارجی این خودرو در حد و اندازه بلندقامت تأنی چون کیا اسپورتیج و هیوندای توسان است.
بررسی و مشخصات کامل کراس اوور بورگوارد BX5

نمای بیرونی بورگوارد


بورگوارد BX5 از نمای ظاهری جذاب و چشم‌نوازی بهره می‌برد. در این میان، جلوپنجره بزرگ کرومی در جلو که وسط آن آرم لوزی شکل این شرکت جای گرفته به همراه گلگیرهایی که هنرمندانه تراش خورده‌اند و آینه‌های بیضی‌شکل جانبی، در همان لحظات آغازین توجه بیننده را به خود معطوف می‌کنند. نیمرخ این خودرو که در ناحیه عقب تا حدی شبیه به مازراتی لوانته است، از فرمی دینامیک و اسپرت بهره می‌برد و در این میان، وجود اوورهنگ‌های زیبایی که بر گلگیرهای عقب آن قالب‌ریزی شدند به همراه رینگ‌هایی با سایزی متناسب و درخور، نقش بسزایی در تزریق حس و حالی اسپرتی در پیکره بورگوارد BX5 دارند. طراحی ناحیه پشتی این خودرو نیز کاملاً به‌روز و مدرن است. بر روی درب عقب، چراغ‌های کوچکی نصب شده و اسپویلری با ابعادی مناسب بر قسمت فوقانی آن جای گرفته است و در زیر سپر عقب نیز، یک دیفیوزر نقره‌ای رنگ نصب شده است و البته چون دیگر طرح‌های مدرن امروزی، اگزوزها هم از دیدگان ناظران بیرونی مخفی هستند. خلاصه کلام، بورگوارد BX5 خودرویی است که کلیت بدنه آن از قابلیت جذب بالایی در میان اکثر طبقات سنی جامعه برخوردار است.

مشخصات پیشرانه


کراس‌اور بورگوارد BX5، از پیشرانه‌ی توربوشارژ 1.8 لیتری استفاده می‌کند. این محصول دارای 2 نسخه‌ی تک دیفرانسیل و 2 دیفرانسیل خواهد بود، ضمن اینکه از گیربکس اتوماتیک و تیپ ترونیک 6 سرعته استفاده می‌کند. بورگوارد BX5، نهایت قدرت 190 اسب بخار در دور موتور 5500دور بر دقیقه و گشتاور 280نیوتن‌متر در دور موتورهای 1750 تا 1450دور بر دقیقه فراهم می‌کند. این آمار جالب توجه، باعث می‌شود تا بنا به ادعای شرکت سازنده، بورگوارد BX5 در زمانی حدود 9 ثانیه به سرعت 100کیلومتر بر ساعت برسد و نهایت سرعت190کیلومتر بر ساعت داشته باشد. میانگین مصرف سوخت این مدل، 8.5 لیتر در 100 کیلومتر، برآورد می‌شود.

مشخصات کابین


کابین این خودرو آنچنان که بایدوشاید پیشرو و مدرن نیست. گرچه داشبورد از قالب زیبایی بهره می‌برد و کیفیت متریال به کار رفته در آن نیز در سطح بالایی ارزیابی می‌شود اما روی هم رفته کمی شلوغ به نظر می‌رسد. پوشش رویی داشبورد از رنگ بژ و مشکی ترکیب یافته و در جای‌جای آن اجزای چوبی دیده می‌شوند. در بخش میانی داشبورد و بالای آن، یک صفحه نمایش لمسی به سایز 8 اینچ جای گرفته که قابلیت سازگاری با APPLE CARPLAY را داراست. دوربین دید عقب و سامانه اینترنتی WiFi هم از دیگر امکانات موجود در آن هستند. فرم فرمان بورگوارد BX5 برای یک خودروی مدل سال 2017 میلادی، کمی عقب مانده به نظر می‌رسد. البته ناگفته نماند که این روزها خودروهای بسیاری از چنین طرح‌هایی برای غربیلک فرمان خود بهره می‌برند. پانل پشت فرمان نیز با صفحات آنالوگ درجه‌بندی شده است که تأکیدی است بر مایه‌های اسپرتی این خودرو. در این میان، حجم فضای داخل کابین در حد بسیار خوبی است و فضای کافی برای پا و سر سرنشینان در جلو و عقب آن وجود دارد و از این حیث کمبودی مشاهده نمی‌شود.

خودروهای ساخت بورگوارد به لحاظ فنی و تکنیکی در سطح و اندازه خودروهایی چون فولکس‌واگن بوده و کاملاً نیز قابل رقابت با همتایان قدر ژاپنی و کره‌ای خود هستند. بورگوارد BX5 با تکیه بر ظاهر جذاب، کیفیت بالای متریال و پیشرانه توانمند خود، در صورت قیمت‌گذاری مناسب از طرف بهمن موتور، می‌تواند کار را برای آسیایی‌های خوش آب و رنگ وارداتی در بازار ایران بسیار سخت نماید. پس جهت قضاوتی بهتر باید منتظر بهایی ماند که شرکت وطنی برای آن تعیین می‌کند.
advertising