هیلمن آونجر خودروی ساده و خانوادگی یادگار دهه 60

خودروکلاسیک

- 97/08/08
هیلمن آونجر خودروی ساده و خانوادگی یادگار دهه 60اولین هیلمن، در سال 1969، پس از تملک کرایسلر، تولید شد و در ابتدا با 2 موتور 1250 سی سی و 1500 سی سی عرضه می شد. اتاق این خودرو 4 در بوده و نسبتاً جای مناسبی برای سرنشینان داشت. آونجر یک خودروی خانوادگی ساده و بی پیلایش با ابعاد جمع و جور و کیفیت بالاتر از حد متوسط است. آونجر خودرویی است که راننده به محض نشستن پشت فرمان آن احساس راحتی می کند زیرا دید خودرو از تمام زوایا خوب است، موقعیت قرار گرفتن راننده پشت فرمان مناسب است و چیدمان ادوات و نشاندهنده ها خوب است.
برای روشن کردن خودرو در حالت سرد حتما باید از ساسات استفاده کنید حتی اگر فقط چند ساعت از خاموش کردن خودرو گذشته باشد. کنترل دریچه گاز در این مدل نسبت به آونجرهای قبلی خیلی بهتر شده است ولی هنوز هم گاهی اوقات وقتی در دورهای پایین پدال گاز را اندکی فشار دهید تمایل به ضربه زدن و کپ کردن دارد. از طرف دیگر موتور کارکرد روانی دارد و اگر در دنده 4 پدال گاز را تا انتها فشار دهید هیچ مشکلی پیش نمی آید.
هیلمن آونجر خودروی ساده و خانوادگی یادگار دهه 60
پیش بینی می شود خودرویی با این سایز و موتور 1600 عملکرد خوبی ارائه دهد و آونجر نیز طبق انتظار عمل می کند. حداکثر سرعت آونجر در پیست رقم 153 کیلومتر در ساعت بود و توانست در مدت 14.5 ثانیه به سرعت 60 مایل (96.5 کیلومتر) برسد و شتابگیری در حدی خوب بود که تایم 0 تا 90 مایل آن نیز ثبت شد. ولی در سرعتهای بالا موتور توان کافی برای شتابگیری را از دست می دهد به طوری که بین زمان 0 تا 80 مایل و 0 تا 90 مایل 21.4 ثانیه طول می کشد تا 10 مایل به سرعت اضافه شود.

فرمان آونجر بسیار دقیق است و در تمام سرعتها سبک و نرم است و شعاع چرخش مناسبی دارد. اما تعادل خودرو هنگام وزیدن بادهای مخالف زیاد خوب نیست و گاهی اوقات در روزهایی که وزش باد زیاد است نگه داشتن خودرو در یکی از لاین های بزرگراه مشکل است. همچنین برخورد با دست اندازها هنگام حرکت می تواند باعث انحراف خودرو به طرفین به اندازه چند اینچ شود که در تعادل خودرو تاثیر منفی می گذارد. اگر سطح مسیر حرکت صاف و هموار باشد سواری آونجر در کل خوب است و صدای کمی در داخل کابین به گوش می رسد. ولی در مواجهه با آسفالتهای ناهموار جاده های حومه شهر عملکرد آونجر ضعیف است و اکسل زنده عقب این خودرو که از فنرهای مارپیچ و اتصالات دنباله دار و نیمه دنباله دار تشکیل شده است دچار تکانهای زیادی می شود.

پدال کلاج بسیار نرم است ولی قدرت درگیر شدن آن زیاد است و اگر با دور موتور بالا آن را سریع رها کنید چرخهای عقب دچار هرزگردی می شوند. تعویض دنده ها دقیق و نرم است و کورس اهرم دنده هنگام تعویضها کم است. دنده ها از نظر سنکرونیزه بودن در وضعیت خوبی قرار دارند که از بد جا رفتن دنده ها جلوگیری می کند. دنده عقب نیز به راحتی جا می رود. اینطور به نظر می رسید که ضرایب کلی دنده ها باید اندکی سبکتر انتخاب می شدند. در سرعت حدود 60 مایل به تدریج صدای اندکی از موتور شنیده می شود و در سرعت بالاتر از 70 مایل (112.6 کیلومتر) موتور کاملا تحت فشار است. حداکثر سرعت در دنده های 1 و 2 و 3 به ترتیب 32، 52 و 129 کیلومتر است که برای یک خودروی خانوادگی معمولی بسیار بالا است اما توام با صدای زیاد موتور است. صدای باد نیز در سرعتهای بالاتر از 65 مایل (104 کیلومتر) به وضوح شنیده می شود.
آونجر در هیچ زمینه ای عالی نیست ولی از بسیاری جهات خودروی رضایت بخشی است و طراحی ساده و بی تکلفی دارد. جذابیت اصلی آونجر در این است که هنگام رانندگی در ترافیک، دور زدن و پارک کردن خودروی راحتی است که آن را تبدیل به انتخابی مناسب به عنوان خودروی دوم یا اول برای یک خانواده می کند.
advertising