جت نورث امریکن x-15 سریع ترین هواپیمای دنیا

خودروسایر

- 97/09/04
جت نورث امریکن x-15 سریع ترین هواپیمای دنیاهواپیماهای نظامی بسیاری وجود دارند که سرعتشان از 2 ماخ بیش‌تر است.2 ماخ به صورت کلی به معنی 2 برابر سرعت صوت است. البته به طور دقیق‌تر باید گفت عدد ماخ و همچنین سرعت صوت نسبی هستند و در ارتفاع،‌ فشار و شرایط مختلف، مقدار عددی آن متفاوت است. با این حال به صورت کلی این عدد برای همه هواپیماها که در یک شرایط مشابه پرواز می‌کنند، یکسان است و ما آن را 2برابر سرعت صورت در نظر می‌گیریم.از میان سریعترین هواپیماهای دنیا در نظر داریم سریع ترین هواپیما یعنی X-15 ساخت کمپانی نورث امریکن که با همکاری ناسا و نیروی هوایی ایالات متحده ساخته شده است را معرفی کنیم
جت نورث امریکن x-15 سریع ترین هواپیمای دنیا
این جت به یک موتور راکتی سوخت مایع مجهز بود! از این رو به X-15 هواپیمای راکتی نیز می‌گویند. موتور این هواپیما مدل XLR99-RM-2 و ساخت کمپانی آمریکایی ری‌اَکشن موتورز (Reaction Motors) بود که یک کمپانی فعال در زمینه ساخت موتورهای راکتی به شمار می‌رفت. این موتور بیش از 313 هزار نیوتون رانش (تراست) تولید می‌کرد.
این هواپیما اولین پروازش را در سال 1959 انجام داد و در سال 1967 نیز رکورد مطلق خود در سرعت را به جای گذاشت. X-15 زیر بال یک بمب افکن راهبردی آمریکایی بی-52 استراتوفورترس (B-52 Stratofortress) نصب و با آن به پرواز در می‌آمد. سپس هنگامی که به ارتفاع 14هزار متری می‌رسید، موتور خود را روشن کرده و به پرواز در می‌آمد. X-15 در سال 1967به سرعت هایپرسونیک بیش از 6.72 ماخ (7274کیلومتر بر ساعت،‌ بیش از 2 کیلومتر بر ثانیه) دست یافت! سرعتی که همچنان هیچ هواپیمای سرنشین‌داری به آن نرسیده است. سریع‌ترین هواپیماهای سرنشین‌دار ساخته شده در تاریخ نصف X-15 سرعت دارد.

تا به امروز نیز ایکس-15 رکورد رسمی سریعترین هواپیمای سرنشین‌دار را با حداکثر سرعت 7274کیلومتربرساعت در اختیار دارد. در طول برنامه ایکس-15، در مجموع 13 پروازی که به منظور رکوردگیری انجام شد تنها هشت خلبان توانستند از مرز 80 کیلومتر ارتفاع، که معیار پروازهای فضایی نیروی هوایی امریکاست بگذرند، و در نتیجه واجد داشتن شرایط خلبانان، برای فضانوردی شدند. خلبانان نیروی هوایی بلافاصله پس از به دست آوردن این موفقیت واجد شرایط در شاخه فضانوردی محسوب می‌شدند در حالی که خلبانان غیرنظامی در شاخه فضانوردی ناسا، در سال 2005 ، یعنی 35 سال پس از آخرین پرواز ایکس-15 این امتیاز را به دست آوردند

ایکس-15 نخستین هواپیمایی بود که از دماغهٔ توپی بهره می‌برد. دماغهٔ توپی اندازه‌گیری دقیقی از سرعت هوا و زاویهٔ جریان در سرعت‌های فراصوت و ابرفراصوت را به دست می‌داد. نیل آرمسترانگ این هواپیما را برای نخستین بار خلبانی کرد سیستم اصلی فرود شامل دو سورتمه، سوار شده در قسمت عقب هواپیما است. دو خط ترمز بر روی بستر خاکی را هر دو سورتمه ایجاد کرده‌اند. به خاطر همین ترمز سورتمه‌ای، موشک-هواپیما تنها می‌تواند بر روی یک بستر خاکی زمین خشک، و نه در باند بتنی فرودگاه، فرود آید.
advertising