زمانی که خودرو استارت نمی زند چکار باید کرد

خودروسایر

- 99/03/01
زمانی که خودرو استارت نمی زند چکار باید کرددر ماشین‌های پیشرفته امروزی امکان اینکه بعد از چرخاندن کلید ماشین استارت نزند، بسیار کمتر شده است. اما این اتفاق ممکن است برای هر کسی پیش می‌آید و وقتی پیش می‌آید بهتر است با برخی تست‌های اولیه و معرفی روش‌هایی برای حل مشکل، آشنایی داشته باشیم.

سوئیچ نمی چرخد:


این مورد ممکن است به چند دلیل پیش بیاید:

- واضح‌ترین دلیل احتمالی این است که کلیدی که استفاده می‌کنید برای این ماشین نیست یا کلیدتان فرسوده شده است. اگر کلید یدکی دارید بهتر است یکبار هم آن را امتحان کنید.

- یکی دیگر از مشکلات رایجی که باعث نچرخیدن سوئیچ می‌شود این است که هنگام پارک کردن همه چرخ‌های خودرو به یک طرف چرخیده اند و شما هم سوئیچ را در این حالت در آورده اید. در این حالت وقتی می‌خواهید سوئیچ را بچرخانید فشار بسیار زیاد روی فرمان مانع از چرخیدن کلید می‌شود. برای رفع این مشکل، در حالیکه سوئیچ را می‌چرخانید فرمان را ابتدا به یک سمت و سپس به سمت دیگر بچرخانید. اینکار فشار را کاهش می‌دهد و باعث چرخیدن کلید می‌شود.

موتور نمی چرخد:


وقتی برای استارت زدن کلید را می‌چرخانید، ممکن است یک صدای کوتاه یا به اصطلاح تقه بشنوید، یا چند تقه سریع و پشت سرهم بشنوید یا صدای چرخیدن بسیار کند موتور را بشنوید. دلیل معمول هر سه حالت فوق باتری ضعیف یا خالی یا اتصالات کثیف یا پوسیده به باتری است.
قبل از هرکاری چراغ‌های جلو را روشن کنید و سپس سعی کنید استارت بزنید. اگر نور چراغ‌ها کم باشد یا به مرور کم شود دلیل نچرخیدن موتور ضعیف یا خالی بودن باتری است.
اگر نور چراغ‌های جلو کافی است، اما بعد از استارت زدن وضعیت موتور تغییر نمی‌کند، احتمالاً باتری ایرادی ندارد و وضعیت موجود حاصل یکی از موارد زیر است (این لیست به ترتیب احتمال بیشتر مرتب شده است):
۱- در ماشین‌هایی که دنده اتوماتیک دارند احتمالاً دنده در حالت پارک یا خنثی قرار ندارد یا حالت دنده خنثی خودروی شما ایراد پیدا کرده است. دنده را در حالت پارک قرار دهید و دوباره امتحان کنید.
۲- فشار روی کلاچ را کم نکرده اید (در ماشین‌هایی که دنده خودکار دارند) یا پدال کلاچ تان ایراد دارد.
۳- سوئیچ موتور یا سیم کشی‌های متصل به آن ایراد پیدا کرده اند.
۴- موتور استارت یا استارتر برقی دچار مشکل شده است. (تست استارت توسط باطریساز حرفه‌ای انجام شود)
advertising