پیشگیری از مسمومیت غذایی در سفر

گردشگریدانستنی های سفر

- 97/08/09
پیشگیری از مسمومیت غذایی در سفر
دوست دارید سفر کنید و تمامی غذاهای خیابانی که چهره ای وسوسه انگیز نیز دارند را امتحان کنید. اما می دانید که ممکن است به راحتی بیمار شوید. بیماری در سفر نیز بسیار مشکل است و تمامی لحظات سفر را می تواند به کام شما تلخ کند. در طول سفر بهداشت را رعایت کنید و داروهای مربوط به معده را نیز همراه داشته باشید.

1. دقت کنید که کجا چی می خورید


خوردن مواد غذایی بلافاصله بعد از پخته شدن، امنیت بیشتری دارد. گوشت در صبح زود، مطمئن تر است و سبزیجات از ماهی و گوشت دارای امنیت غذایی بیشتری است. اگر می خواهید از بازار گوشت خریداری کنید، قبل از ساعت 9 صبح برای خرید اقدام کنید.

2. بررسی محل فروش


اگر مکانی که از آن غذا خریداری می کنید، یک غرفه ی کوچک و یا چهارچرخی کنار پیاده رو است، از نظر تمیز بودن باید مورد بررسی قرار گیرد. به سطوح آن نگاه کنید، ببینید تمیز است یا خیر؟ روغن مورد استفاده بوی تازگی می دهد یا سوختگی؟ سبزیجات و گوشتی که خرد شده است، تازه است یا پژمرده شده است!

3. بررسی فروشنده


به لباس و دست و صورت فروشنده نگاه کنید تا ببینید از پیش بند تمیز استفاده می کند یا خیر؟ دست او تمیز و از دستکش استفاده می کند یا خیر؟ به اینکه فروشنده دستش را سمت صورتش می برد یا خیر نیز توجه کنید.

4. تعداد مشتریان


اگر تعداد مشتریان هنگام غذا در سالن و یا در صف زیاد باشد به این معنی است که گردش مالی غذاخوری سریع است، یعنی مواد غذایی تهیه شده در همان روز مورد استفاده قرار می گیرد و برای روز بعد مواد غذایی تازه خریداری می شود.

5. بررسی مواد غذایی


اگر گوشت مرغ و ماهی تازه است، فروشنده باید با بریدن آن جلوی چشم شما، از تازه بودن آن به شما اطمینان دهد. همچنین دقت کنید که گوشت برای مدت زیادی در مغازه نمانده باشد و یا برای چند بار یخش آب و دوباره یخ نبسته باشد.

6. درمان های خانگی


برای درمان ابتدایی، چند قطره آبلیمو و یا سرکه ی سفید را با کمی آب مخلوط و میل کنید. در محیط اسیدی، میکروب ها نمی توانند دوام بیاورند.
نکات:
- در برخی کشورها، خوردن غذا در هتل بهتر است.
- به آرامی غذا بخورید تا معده زیادی پر نشود.
- آب برای آشامیدن و مسواک زدن، حتما آب مطمئن در بطری باشد.
- غذا و گوشتی را میل کنید که به خوبی و به طور کامل طبخ داده شده باشد.
- اگر از شست و شوی تمیز سبزیجات مطمئن نیستید از خوردن صرف نظر کنید.
advertising