برج سوزن فضایی شهر سیاتل معروف ترین دیدنی آمریکا

گردشگریمکان های تفریحی

- 97/08/12
برج سوزن فضایی شهر سیاتل معروف ترین دیدنی آمریکا

برج سوزن فضایی سیاتل ( Seattle Space Needle)


برج سوزن فضایی نام سازه ای با ارتفاع 184 متر در قلب شهر سیاتل است که با عنوان نماد شهر از آن یاد می شود. فاصله سطح زمین تا چراغ قرمز هشدار هواپیما در نوک برج دقیقا 184,404 متر است، عرض آن به 42 متر می رسد و حدود 8660 تن وزن دارد. این برج در غرب رودخانه می سی سی پی واقع شده و در زمان ساخت بلندترین سازه در این نقطه به حساب می آمد. امروزه این برج یکی از مشهورترین دیدنی های آمریکاست. یکی از دلایل شهرت برج سوزن فضایی، مقاومت آن در برابر زلزله های قدرتمند است. این مقاومت برای ساختمانی با این ارتفاع، ویژگی بسیار جالب توجهی به شمار می رود و در کمتر سازه ای مشاهده می شود.
شکل ظاهری این سازه نیز بسیار جالب است. قسمت بالایی آن شبیه دیسکی دایره ای شکل به نظر می رسد و شباهت زیادی به بشقاب پرنده دارد؛ ظاهری که تا حدی دلیل نام گذاری اش را توضیح می دهد.
برج سوزن فضایی شهر سیاتل معروف ترین دیدنی آمریکا
برج معروف سیاتل در منطقه ای به نام سیاتل سنتر قرار دارد که یک مرکز هنری، آموزشی، گردشگری و تفریحی به شمار می رود و برای نمایشگاه جهانی سال 1962 ساخته شده است. نمایشگاه جهانی، مجموعه نمایشگاه هایی با موضوعات متنوع است که یک بار در سال در کشورهای مختلف جهان برپا می شود و مهم ترین نمایشگاه دنیا به شمار می رود. در بخش سیاتل سنتر می توانید معرفی کاملی از این قسمت را بخوانید. توصیه می کنیم این بخش را از دست ندهید؛ چرا که برای درک چشم اندازهایی که در برج سوزن فضایی خواهید دید، به شناخت ساختمان ها و فضای سیاتل سنتر احتیاج دارید.

همزمان با نمایشگاه جهانی در سال 1962 و در 21 آوریل برج سوزن فضایی افتتاح شد. موضوع نمایشگاه آن سال عصر فضایی (The Age of Space) بود و این به خوبی با طراحی برج سنخیت داشت. شهرت این سازه از همان ابتدا آن قدر زیاد شد که در روز افتتاحیه 2.3 میلیون نفر قدم به درون آن گذاشتند. در تاریخ 19 آوریل سال 1999 میلادی بود که شورای حفاظت از اموال شهر سیاتل (City's Landmarks Preservation)، این سازه را از شاهکارهای معماری دانست و لقب نشانه‌ تاریخی شهر را برای آن عنوان کرد.
حالا برج سوزن فضایی سیاتل پس از پشت سر گذاشتن بزرگترین پروژه بازسازی نیم قرن اخیر، چهره ای جدید به خود گرفته است. بازسازی این برج 100 میلیون دلار خرج برداشت و سر و صدای زیادی به پا کرد.

دیدنی ها و تفریحات


این برج فقط به واسطه ارتفاع و ظاهرش محبوب نشده و تجربه ها و تفریحات خوبی برای بازدیدکنندگانش فراهم کرده است. در ادامه می بینیم که چه چیزهایی در این برج انتظارتان را می کشند و چگونه می توانید در آن حسابی خوش بگذرانید:

1- آسانسور شیشه ای
برای رسیدن به قسمت های بالایی برج باید سوار آسانسور شیشه ای بشوید که در مدتی بسیار کوتاه شما را به محل مورد نظر می رسانند. با قرار گرفتن در این آسانسورها هیجانی خاص را تجربه می کنید و به دلیل شیشه ای بودن شان می توانید مناظر اطراف را نیز ببینید. همه آسانسورهای برج در یک سال افتتاح نشدند و آخرین آسانسور در سال 1993 میلادی در جایگاه خود قرار گرفت که هزینه ای بالغ بر 1.5 میلیون دلار در بر داشت.

آسانسورها با سرعت 4.44 تا 4.47 متر در ثانیه حرکت می کنند و در عرض حدود 41 ثانیه شما را از پایین ترین قسمت به بالاترین قسمت می رسانند. برای درک بهتر سرعت بالای آسانسورها باید بدانید که این سرعت برابر سرعت بارش باران است و یک دانه برف نیز با سرعت 1.3 متر در ثانیه از آسمان به زمین می رسد. یعنی وقتی سوار بر آسانسور هستید مانند این است که باران از زمین به آسمان ببارد!
هر کدام از آسانسورها در هر بار قادر به جابه‌جایی 25 نفر با وزن کلی 2 تن هستند؛ اما سوال اینجاست که چگونه می توانیم به این آسانسورها اطمینان کنیم؟ ظاهر باریک و کم عرض برج و آسانسورهای ظریف آن، این سوال را در ذهن تان شکل می دهد که آیا آسانسورها به اندازه کافی ایمن هستند؟ در پاسخ به این سوال باید به چند نکته مهم اشاره کنیم:
نظارتی بسیار دقیق بر روی تعمیر و سرویس آسانسورها انجام می شود و هر چند سال یک بار موتور آنها را تعویض و تقویت می کنند.
هر کدام از آسانسورها 7 کابل محافظ دارند که هر یک از آنها به تنهایی قادر به تحمل وزن آسانسور است. حتا اگر همه کابل ها هم پاره شوند مشکلی رخ نخواهد داد زیرا آسانسورها مجهز به ترمز ویژه ای هستند که به صورت اتوماتیک در حین حرکت، بدنه آسانسور را قفل می کنند و آن را نگه می دارند.
نکته مهم در مورد این برج وزش بادهای شدید در منطقه است که مهندسان برای آن نیز تدبیری اندیشیده اند. شاید ظاهر برج سیاتل شما را به فکر فرو ببرد و از خود بپرسید که اگر باد شدیدی بوزد و شما در آسانسور برج حضور داشته باشید، آیا اتفاقی برای تان رخ می دهد!؟
توفان شدیدی در سال 1993 میلادی با سرعتی بالغ بر 144 کیلومتر بر ساعت رخ داد و مسوولان مجبور به تعطیل کردن برج شدند. پس از این واقعه آسانسورها با مدل های جدید و هوشمند جایگزین شدند تا در مواقع وزش باد شدید سرعت خود را کاهش دهند و به 2.2 متر در ثانیه برسانند.
امیدوارم دیگر از این آسانسورها واهمه ای نداشته باشید وگرنه باید 848 پله را تا بالای برج بپیمایید.

2 - عرشه دیدبانی The Observation Deck
در ارتفاع 158 متری برج سوزن فضایی، به عرشه دیدبانی می رسید؛ جایی که می توانید نمایی 360 درجه از شهر سیاتل را ببینید و از زیبایی آن لذت ببرید. دوربین های این قسمت به شما کمک می کنند که همه چیز را واضح تر به تماشا بنشینید.
چشم انداز این بخش در ساعات مختلف شبانه روز جلوه ای خاص دارد. به هنگام روز می توانید همه چیز را به صورت واضح ببینید و در شب رقص نورهای رنگارنگ و هیاهوی شبانه سیاتل را نظاره کنید. تمام سیاتل سنتر نیز زیر پای تان است که دیدنی هایش را در بخش سیاتل سنتر به شما معرفی می کنیم.

بسیاری این نقطه را از بهترن مکان های شهر برای عکاسی و فیلم برداری 360 درجه می دانند و تصاویر شاهکاری را ثبت می کنند. البته اگر دوربین تان را به همراه خود نبردید، خیلی نگران نباشید؛ افرادی در این عرشه به صورت رایگان از میهمانان عکاسی می کنند و فایل تصاویر را به ایمیل شما می فرستند.

3 - اسکای رایزرز Skyrisers
اسکای رایزرز از جدیدترین بخش های برج سوزن فضایی سیاتل است که از شما دعوت می کند هیجانی خاص را تجربه کنید. در این قسمت می توانید بر فراز شهر سیاتل قرار گیرید و در عکس های تان به گونه ای به نظر برسید که انگار بر روی شهر شناور شده اید. در ارتفاع 158 متری دیواره های شیشه ای در عرشه ای با فضای باز قرار دارند که با کمی خلاقیت می توانید تصاویر خارق العاده ای را در کنارش ثبت کنید.

برج سوزن فضایی آن قدر مرتفع است که به شما امکان می دهد فراتر از سیاتل سنتر را نیز ببینید. بخشی از آنچه پیش روی تان قرار می گیرد را به شما معرفی می کنیم:
کوئین آن هیل (Queen Anne Hill): محله ای مسکونی در سیاتل که بر روی بلندترین تپه شهر با ارتفاع 139 متر ایجاد شده است.
دریاراه پیوجت ساند (Puget Sound): شاخابه ای از اقیانوس آرام که در امتداد ساحل غربی ایالت واشینگتن کشیده شده است. دریا راه، به دریا یا اقیانوس بزرگی اتلاق می شود که از خلیج بزرگتر و از رودخانه عمیق تر است و پهنای زیادی دارد.
بندرگاه خلیج الیوت (Elliott Bay Marina): بندرگاه خلیج الیوت یک بندر خصوصی است که در سال 1991 پس از 17 سال تلاش برای برنامه ریزی و دریافت مجوز تاسیس شد و تعدادی قایق موتوری و پارویی دارد. یکی از چیزهایی که در خلیج الیوت به چشم می خورد فرابَر یا فری هایی (Ferry) هستند که به این سو و آن سو می روند. فری به قایق یا نوعی کشتی‌ گفته می شود که برای انتقال مسافر کاربرد دارد؛ این انتقال همراه با ماشین یا وسایل دیگر نیز صورت می گیرد.
دریاچه یونیون (Lake Union): دریاچه یونیون یک دریاچه آب شیرین در سیاتل است که تفرجگاهی جذاب برای مردم به شمار می رود.
کوه رینیر (Mount Rainier): رینیر نام کوهی با ارتفاع 4392 متر در جنوب سیاتل است که به عنوان بلندترین کوه ایالت واشینگتن از آن یاد می شود. این کوه بخشی از رشته کوه کسکیدز (Cascades) است و در پارک ملی کوه رینیر قرار دارد.
کاپیتال هیل (Capitol Hill): کاپیتال هیل یک منطقه مسکونی پرجمعیت در سیاتل است که یکی از مراکز سرگرمی و خوشگذرانی در شهر به شمار می رود.
کلیسای جامع اسقفی سنت مارکس (St. Mark's Episcopal Cathedral): شهرت این کلیسا به واسطه وجود بزرگترین ارگ بادی سیاتل در آن است که در سال 1965 ساخته شده است.
کوه های المپیک (Olympic Mountains): کوه های المپیک ارتفاعاتی در شبه جزیره المپیک است که در غرب ایالت واشینگتن قرار دارد و در سرتاسر پیوجت ساند کشیده شده است.

4- کافه اتموس Atmos Café
شاید در حین بازدیدتان از عرشه و تماشای چشم انداز حیرت انگیز سیاتل هوس یک نوشیدنی گرم یا سرد کردید؛ شاید هم دل تان خواست طعم یکی از شیرینی های غرب آمریکا را بچشید. تصورش را بکنید! نوشیدن یک فنجان قهوه یا آبمیوه و طعم شیرین کیک های خوشمزه، آن هم در ارتفاع 158 متری، تجربه ای نیست که به این راحتی ها از کنارش بگذرید. کافه اتموس دقیقا جایی است که می توانید از نوشیدنی های منحصر به فرد و گزینه های خوشمزه دیگر لذت ببرید و چشم اندازی شگفت انگیز از سیاتل را ببینید.

5- پله های اوکیولس Oculus Stairs
از پایین تا بالای برج را که با آسانسور طی کردید؛ حالا وقت آن است که قدم بر روی یک راه پله جذاب بگذارید و به طبقات پایین تر و بخش های دیدنی دسترسی پیدا کنید. نامش را پله های اوکیولس گذاشته اند؛ اکیولس به معنای یک دهانه یا طرح دایره ای یا شبیه چشم است که در پنجره های مدور، برجستگی میان حلقه ها و مرکز گنبدها از آن استفاده می شود. شاید از خودتان بپرسید که ارتباط این واژه با راه پله چیست؛ این همان شاهکار طراحان برج سوزن فضایی در بازسازی 100 میلیون دلاری برج است؛ یک راه پله جذاب از عرشه به طبقه رستوران که وقتی بر روی آن قدم می زنید فکر می کنید معلق هستید و زیر پلکان هیچ چیز قرار ندارد! وقتی به میان راه پله نگاه می کند یک طرح شبیه به چشم را خواهید دید و این دلیل نامگذاری این بخش را نشان می دهد.

6- لوپ The Loupe
لوپ در واقع یک وسیله بزرگ نمایی است که از آن برای دیدن اجسام ریز یا افزایش وضوح دید استفاده می شود. اشتباه نکنید! قرار نیست که با یک لوپ در برج مواجه شوید؛ این در واقع اسم یک بخش جذاب در ارتفاع 152 متری است که شما را سورپرایز خواهد کرد. تصور کنید که در ارتفاع بر روی یک سطح شیشه ای ایستاده اید و به وضوح می توانید زیر پای تان را ببینید؛ حالا در همین حالت با سرعتی پایین می چرخید! بله شما در یک بخش سراسر شیشه ای و گردان هستید که برای اولین بار در جهان در برح سیاتل ساخته شده است. شگفت انگیز نیست؟!

7- رستوران اسکای سیتی | صرف غذا در ارتفاع
در زمانی که پروژه ساخت این برج کلید خورد، قرار بود رستوران گردانی در آن ساخته شود. در ابتدا قسمت دیسک مانند برج به دو رستوران به نام های چشم سوزن (Eye of the Needle) و سوییت زمرد (Emerald Suite) تعلق داشت که در ارتفاع 152 متری از سطح زمین به مشتریان سرویس می دادند. در سال 2000 میلادی این رستوران ها صحنه را خالی کردند تا فضای مناسب برای شکل گیری اسکای سیتی فراهم شود. یک غذاخوری لوکس که غذاهای شمال غرب پسیفیک (Pacific Northwest) و آمریکایی را با بهترین کیفیت سرو می کند.

قطر دایره بالای برج به 42.064 متر می رسد و قطر فضای رستوران نیز 28.8 متر است. رستوران گردان برج دومین رستوران گردان دنیاست و پیش از آن رستوران مرکز خرید آلا موانا در هاوایی چنین قابلیتی داشت. این رستوران با استفاده از یک موتور 1.5 اسب بخار در 47 دقیقه، یک دور کامل می چرخد و مشتریانش می توانند از نمایی 360 درجه لذت ببرند. همین ویژگی جذابیت این رستوران را دو چندان کرده است. اسکای سیتی 20 تا 350 نفر ظرفیت دارد. جالب است بدانید که در سال 1966 میلادی بیل گیتس -رییس شرکت مایکروسافت- در این بخش از برج شام خورد و این شام جایزه کلیسا به او بود.

نوع غذا:
آمریکایی، دریایی، انواع سوپ، انواع نوشیدنی
وعده های غذایی:
ناهار، شام، میان وعده، شام دیر وقت
غذاهای خاص:
منوی گیاهخواری، وگان و فاقد گلوتن
امکانات:
رزرو میز،پارکینگ، پارک خودرو توسط خدمه، صندلی بلند، پذیرش کارت های اعتباری، چشم اندازی منحصر به فرد

8- استراتوس وی آر Stratos VR
وقتی به برج رسیدید حتما سراغ استراتوس وی آر را نیز بگیرید. با استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی می توانید در این بخش تجربه های متفاوتی داشته باشید. دوست دارید از برج سوزن فضایی بپرید؟ نظرتان در مورد قدم زدن بر دایره بالایی برج چیست؟ پرواز بر فراز شهر را گونه می بینید؟ اگر دوست دارید این چیزها را تجربه کنید باید به سراغ این بخش بروید. دستگاه را روی چشمان تان بگذارید و به حرف های گوینده گوش بسپارید. قطعا این هیجان را دوست خواهید داشت!

9- تله پورتر | Teleporter
شاید برای تان عجیب باشد ولی در برج سوزن فضایی می توانید تمام جاذبه های سیاتل را ببینید، با آنها آشنا شوید، تماشای شان کنید و خوش گذرانی تان را چندین برابر سازید. پشت دستگاه قرار بگیرید تا گشت و گذارتان آغاز شود.
چشم اندازی از شهر پیش روی تان قرار می گیرد؛ حالا هر جاذبه ای را که می خواهید لمس کنید، چند خطی درموردش بخوانید و تصاویر بیشتری از آن ببینید. به همین راحتی می توانید گشت کوتاهی در سیاتل بزنید که هزینه ای برای تان ندارد و رایگان است.

10- اسکای پد | Skypad
صفحه نمایشی بزرگ در بخشی از برج وجود دارد که از طریق آن می توانید از تعداد بازدیدکنندگان برج تا همان لحظه مطلع شوید، تصاویر قدیمی آن را ببینید و به طور کلی اطلاعاتی را در مورد آن به دست آوید و حقایقی جالب را بفهمید. صفحه را لمس کنید، سال ها را به عقب ببرید و ببینید برج سوزن فضایی از کجا به کجا رسیده است. این سفر جذاب تاریخی را از دست ندهید!

امکانات برج سوزن فضایی


در زیر به امکاناتی که برای رفاه شما در این برج فراهم شده است می پردازیم:
1- پارکینگ
اگر با اتومبیل شخصی خودتان یا ماشین های کرایه ای به بازدید از برج سوزن فضایی آمده اید اصلا نگران نباشید، با این که مناطق اطراف این برج شلوغ هستند؛ اما شما با پرداخت مبلغی کم می توانید از پارکینگ استفاده کنید.
پارکینگ از ارایه خدمات به این اتومبیل ها معذور است:
اتومبیل های با ارتفاع بیش از 15 متر، اتومبیل های دو محور، ون های ا ارتفاع زیاد و ون های دست کاری شده، وسایل نقلیه با تریلر، ماشین های کاروان، ماشین های تجاری و کامیون های دارای باکس، موتور سیکلت، وسایل نقلیه با حیوانات، وسایل نقلیه با اسلحه گرم و مواد منفجره یا هر گونه ماده خطرناک، به طور کلی هر وسیله نقلیه ای که به دلیل شرایط فیزیکی مانع عملکرد صحیح برج و مسوولانش شود.
می توانید با استفاده از سرویس پارک توسط خدمه در زمان صرفه جویی کنید. این کار برای شما هزینه ای کمتر از پارک در مناطق اطراف دارد.

2- عکاسی رایگان
یکی از راه های کسب درآمد برای مالکان و دست اندرکاران جاذبه های گردشگری، عکاسی و فروش این عکس ها به بازدیدکننده هاست، آن هم با هزینه های بسیار گزاف؛ اما در برج سوزنی اوضاع فرق دارد، علاقه مندان می توانند به صورت دسته جمعی یا انفرادی عکس گرفته و آن ها را به صورت رایگان دریافت کنند. اگر شما هم دوست دارید از این امکان استفاده کنید باید به دستگاه ویژه عکاسی در عرشه برج بروید و از میان همه عکس هایی که گرفتید هر کدام را که بیشتر می پسندید، به راحتی در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید یا به آدرس اینترنتی خود ارسال کنید.

3- اپلیکیشن های برج سوزن فضایی
یکی از امکاناتی که به برج سوزن فضایی مربوط می شود و می توانید در خارج از برج به آن دسترسی داشته باشید، اپلیکیشن های آن است. این برنامه ها را می توانید در موبایل یا تبلت تان بریزید و از خدمات شان استفاده کنید:
Space Needle
این برنامه بسیار غنی است و امکانات متعددی را در اختیارتان قرار می دهد. آشنایی با برج، تماشای قسمت های مختلف، گشتی در شهر سیاتل، شناخت اماکن مناسب عکسبرداری و کلی اطلاعات مفید را می توانید در این برنامه بیابید. می توانید در مکان های خاصی که برنامه نشان تان می دهد بایستید، هر جا که باشید، یک برج سوزن فضایی شبیه سازی شده در کنارتان ظاهر می شود و می توانید تصاویر جالبی ثبت کنید. یادتان باشد که دریافت این برنامه هزینه دارد.
Needle 360
با استفاده از این برنامه می توانید گشتی متفاوت در سیاتل داشته باشید. می توانید سوار هواپیما شوید و از آب به برج برسید، بر روی دایره بالای برج قدم بزنید و این شاهکار را به شیوه ای متفاوت ببینید. این برنامه رایگان است.

4- فروشگاه سوغات اسپیس‌بیس SpaceBase
فروشگاه سوغات برج سوزن فضایی اسپیس‌بیس نام دارد؛ این فروشگاه کوچک است؛ اما نباید آن را دست کم بگیرید. بیش از 200 آیتم سوغاتی دارای کپی رایت در جریان نمایشگاه جهانی در برج ارایه شدند که امروزه کلکسیونرها به دنبال آنها هستند. از پرفروش ترین های سوغات، پلاک سوزنی شکل طلا بود که چراغی در آن وجود داشت و 75 دلار فروخته می شد. هنوز هم این فروشگاه چیزهای خاصی دارد که می توانید از آنها بگذرید.

خرید آنلاین از فروشگاه
اگر علاقه مند به خرید سوغات از سیاتل باشید و بخواهید خریدتان را از فروشگاه مشهور برج سوزن فضایی انجام دهید می توانید به فروشگاه اینترنتی این مرکز بروید. در این فروشگاه وسایلی چون لباس ورزشی، کتاب، وسایل بچه، خوراکی های کوچک و... به فروش می رسد.

5- مکان برگزاری رویدادهای خصوصی
برج سوزن فضایی امکانی را در نظر گرفته که افراد بتوانند در ارتفاع 30 متری از سطح زمین، رویدادهایی شامل جلسات کاری، جشن ها، پذیرایی ها و دورهمی ها و .. برگزار کنند. فضای کلی اجرای مراسم چنین ویژگی هایی دارد:

6- سایر امکانات
برج سوزن فضایی به جز امکانات یاد شده چنین امکاناتی را ارایه می دهد:
سرویس بهداشتی
آسانسور
خدمات ویلچر
دوربین شکاری
آب آشامیدنی رایگان
advertising