بازاز تاریخی زرگر یزد

گردشگریآثار تاریخی

- 97/09/17
بازاز تاریخی زرگر یزد

بازار طلای یزد


فرق نمیکند که شما گردشگر ایرانی باشید یا خارجی، آنچه در تمامی سفر های جزء جدا نشدنی سفر به حساب می آید گشت و گذار در بازار های شهر و خرید سوغات و یادگاری هایی از آن شهر است. شهر یزد در این باره سنگ تمام گذاشته است! چه از نظر بازار و چه سوغات، شهر یزد تقریبا برای هر ذائقه ای پاسخی دارد!

آوازه ی یزد و طلاهایش در تمام ایران زبانزد عام و خاص شده است. طلاهایی با عیار بالا و پرکار که البته باب سلیقه ی خانم های طلا دوست یزدی ساخته میشوند.
بازار خان، بازار زرگری یزد را نیز در بر میگیرد. بازاری با ویترین های چشم نواز که در آن هر نوع طلایی که بخواهید را با عیار بسیار بالا پیدا میکنید. بازار زرگری از جمله بازارهای تاریخی شهر یزد است که قدمت آن به قرن 12 و 13 هجری قمری باز میگردد. مصالح بنای بازار زرگری خشت و گل و آجر میباشد. سقف بازار زرگری به صورت طاق و تویزه با قوس های هلالی و جناغی است. در وسط راسته بازار زرگری نور گیر هایی نیز در سقف تعبیه شده است.
بازاز تاریخی زرگر یزد
این بازار 94 متر درازا دارد و سقف 6 متری آن با قوس های جناقی و هلالی تزئین شده است . این طاق در بخش هایی نورگیر دارد و در وسط بازار بخشی به صورت طاق آهنگ می باشد. 250 مغازه زرگری و طلافروشی در این راسته مشغول فعالیت هستند و به دلیل وجود امنیت بالا در شهر در این مغازه ها همیشه باز است و حتی در بعضی از مغازه ها، جواهرات بدون محافظ در ویترین به نمایش گذاشته شده است.

بازار زرگری در قسمت شمالی خیابان قیام قرار دارد. این بازار تاریخی در سال 1382 به عنوان یکی از آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده است.
advertising