گورستان وادی السلام عراق از قبرستان‌ های بزرگ جهان

گردشگریآثار تاریخی

- 98/03/28
گورستان وادی السلام عراق از قبرستان‌ های بزرگ جهان

قبرستان وادی السلام نجف


قبرستان وادی السلام در کشور عراق، یکی از قبرستان‌های بزرگ و تاریخی جهان است که در شهر نجف قرار دارد. به دلیل وجود احادیثی درباره فضیلت این قبرستان، این نقطه از نجف در بین شیعیان از اهمیت مذهبی بسیار بالایی برخوردار است، به همین جهت گردشگران و زائران عتبات و عالیات به هنگام سفر به عراق در حین بازدید از دیدنی های نجف به قبرستان وادی السلام رفته و در کنار مزار انبیا و علمای پیشین شیعه همچون هود و صالح ساعاتی را نشسته و دل و جان را با معنویات آنجا صفا می‌دهند.
گورستان وادی السلام عراق از قبرستان‌ های بزرگ جهان
این قبرستان قدیمی 1486 هکتار مساحت دارد و قدمت آن به 1400 سال پیش بر می‌گردد به طوری که در حال حاضر قبر بیش از 5 میلیون نفر از ساکنان نجف و عراق در آنجا واقع شده که بر روی تعدادی از قبور بقعه و گنبدی ساخته شده است. قرارگیری وادی السلام در شمال شهر نجف و در کنار بارگاه امام اول شیعیان، حضرت امیرالمومنین (ع) اهمیت این مجموعه را در بین اهالی شیعه چندین برابر می‌کند، چرا که بسیاری از زائران حرم امام علی (ع) به دیدن این قبرستان رفته و در آن زیارت می‌کنند.

در گشت‌و‌گذاری که در قبرستان وادی السلام دارید ساختمان و گنبدهایی به چشم می‌خورند که ضریح کوچکی را در خود جای داده‌اند که بیشتر اهالی نجف و شیعیان قبور مطهر داخل آن را به حضرت هود (ع) و حضرت صالح (ع) نسبت می‌دهند. در کنار این قبور در قبرستان وادی السلام حیاط کوچکی دیده می‌شود که در گوشه‌ی آن دو شبستان به نام‌های مقام امام صادق (ع) و مقام امام زمان (عج) در کنار هم قرار دارند.
advertising