موزه تاریخ شناسی استانبول سمبل آتاتورک

گردشگریآثار تاریخی

- 97/12/22
موزه تاریخ شناسی استانبول سمبل آتاتورک

حمام رومی استانبول


کشور ترکیه یک کشور نیمه آسیایی نیمه اروپایی است که جاذبه های تاریخی و گردشگری فراوانی را داراست. شهر استانبول به عنوان پایتخت این کشور دارای جاذبه های فراوانی است. یکی از زیبا ترین جاذبه های تاریخی، گردشگری شهر تاریخی استانبول، حمام رومی است که سمبل آتاتورک و مردم در مبارزات استقلال طلبانه است.این بنای تاریخی در قسمت شمالی میدان لوتوس و در خیابان چانکری قرار گرفته است.به عقیده تاریخ شناسان قدمت این بنا به قرن سوم بعد از میلاد مسیح می رسد.
موزه تاریخ شناسی استانبول سمبل آتاتورک

حمام رومی موزه تاریخ شناسی استانبول


این بنای عظیم تاریخی بخش ها و قسمت های بسیار متنوعی دارد که از آن جمله می توان به اتاق سرد، اتاق خنک و یک اتاق گرم اشاره نمود که در زمان امپرطور Caracalla.به افتخار آسلپیوس ،خدای طب ساخته شد. امروزه و با گذشت زمان بسیار زیادی از ساخت این بنا باز هم شما می توانید سیستم گرمایش قدیمی و اطاق مخصوص پوشیدن لباس ها و سایر بخش های این بنای تاریخی و جذاب را از نزدیک مشاهده نمایید.

در حال حاضر از این بنای قدیمی و زیبا به عنوان یک موزه استفاده می شود. موزه ای که توانسته است به سادگی مجموعه ای از بهترین آثار باستان شناسی و تاریخی را گرد همم جمع آوری نماید. در شرق منطقه سيده دش (Side) و در ميان جنگل هاي درختان كاج اقامتگاه سورگون كه شامل تيتريين گل ( Titiyoneol) به معناي گل لرزان با (پرچم آبي و داراي ساحل آرام) و (كيزيل آگاچ) بوده قرار گرفته است كه به دليل دارا بودن سواحل ماسه اي و درياي آرام و آبي خود بسيار مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

عمارت کاشی کاری شده


سومین ساختمان مجموعه موزه، عمارت کاشی کاری فوق العاده‌ سینیلی کوشک (Cinili Kösk) است که یکی از قدیمی ‌ترین ساختمان‌ های باقی مانده از دوران عثمانی در استانبول است. با توجه به زمان ساخت یعنی سال 1472، تاثیر هنر فارسی در معماری آن کاملا مشهود است. این موزه در اصل برای سلطان محمد فاتح به عنوان یک مکان مجلل ساخته شده بود تا سلطان بتواند بازی ها و مسابقات ورزشی را از آنجا تماشا کند. کارهای سرامیکی زیبای ساختمان ( به طور عمده کاشی کاری ایزنیک (İznik) در قرن شانزده ) و تزئینات سفالی قرن 12 تا قرن 19 به طور حیرت انگیزی سالم مانده اند.

تابوت پادشاهان


در میان گنجینه ‌های اصلی موزه باستان ‌شناسی در استانبول، یافته‌ های باستان شناس عثمانی، عثمان حمدی بیگ (Osman Hamdi Bey.) است که از لبنان آورده شده است. این گنجینه‌ های با ارزش، تابوت هایی هستند که او با حفاری در صیدون (Sidon) در جنوب لبنان ، از گورستان پادشاهان صیدون باستان بدست آورده است.

به طور خاص می توان به تابوت الکساندر (Alexander Sarcophagus) بزرگ اشاره کرد با آن تصویر پیچیده از نبرد سپاه مقدونی در برابر ایرانیان و تابوت عزاداران (Sarcophagus of the Mourners ) با نقش هجده زن سوگوار که نمونه های زیبا از این هنر ارزشمند، در قرن چهارم قبل از میلاد هستند.

علاوه بر بخش صیدون، این مجموعه شامل یافته های سراسر امپراطوری عثمانی نیز می شود. از نمونه‌ های بسیار زیبا می توان به تابوت ‌های ساتراپ (Satrap) قرن پنج قبل از میلاد، تابوت لیسیان(Lycian) چهارصد سال قبل از میلاد و تابوت سیدامارا(Sidamara) متعلق به کنیا (Konya ) در قرن سوم اشاره کرد.

گالری استانبول در طول اعصار


علاقه مندان به تاریخ شهر استانبول مطمئن باشند که این گالری، کاری فوق العاده در پوشش تمام دوران انجام داده است. نمایشگاه داستان این شهر را، از افسانه پیدایش تا عصرعثمانی بیان می کند. راهی فوق العاده که اجازه می‌ دهد ذهن تان چرخی در تاریخ این کلان شهر بزند.
advertising