مجموعه ی گورستان و زیارتگاه خالد نبی استان گلستان جاذبه ی گردشگری مهم شمال ایران

گردشگریآثار تاریخی

- 97/11/21
مجموعه ی گورستان و زیارتگاه خالد نبی استان گلستان جاذبه ی گردشگری مهم شمال ایران

قبرستان و زیارتگاه خالد نبی گلستان


ایران یکی از کشورهای بی‌نظیر دنیا با پتانسیل بالای گردشگری است که جاذبه‌ها و دیدنی‌های زیادی دارد. مقبره و گورستان خالد نبی یکی از دیدنی‌های استان گلستان است که در 90 کیلومتری منطقه کوهستانی گنبد کاووس واقع شده است. با شهرت روزافزون زیارتگاه و گورستان خالد نبی، این مکان به خودی خود به جاذبه‌ای مستقل تبدیل شده است تا جایی‌که سالانه این منطقه باستانی با مناظر و چشم‌اندازهای اطرافش گردشگران زیادی را به سوی خود می‌کشاند. این مجموعه با قدمتی بیش از هزار سال که به دوران پارینه‌سنگی باز می‌گردد، از دو بخش زیارتگاه خالد نبی و گورستان و مقبره‌های سنگی تشکیل شده است

مجموعه‌ی گورستان و زیارتگاه خالد نبی از چند مکان زیارتی و همچنین یک قبرستان تاریخی تشکیل شده است. این مجموعه که در ارتفاعات و مناطق کوهستانی استان گلستان قرار دارد، محل تدفین خالد نبی و همچنین میزبان تندیس‌های سنگی متعدد و کوچک و بزرگی است. همه‌ی این عوامل در کنار چشم‌اندازهای بی‌نظیر مناظر اطراف، این منطقه را به‌عنوان یک جاذبه‌ی گردشگری مهم در شمال کشور مطرح کرده است.
مجموعه ی گورستان و زیارتگاه خالد نبی استان گلستان جاذبه ی گردشگری مهم شمال ایران

زیارتگاه خالد نبی


خالد بن سنان که نزد هموطنان ترکمن با عنوان «خالد نبی» مطرح است، متولد سرزمین عدن در یمن بوده‌اند. بر اساس روایت‌ها، ایشان یکی از چهار پیامبری است که در حد فاصل دوره‌ی حضرت عیسی و پیامبر اسلام زندگی می‌کرده است. در زمان ظهور خالد نبی و عظیمت ایشان به این مکان، برای فرار از دست دشمنانش، ساسانیان بر ایران حکومت می‌کرده‌اند.ز آنجایی‌که خالد نبی از شخصیت‌های محبوب و مورد احترام ترکمن‌ها است، این زیارتگاه در کنار تعدادی اتاق و زائرسرا برای اقامت و استراحت زائرین و همچنین یک مسجد، ساخته شده است که پذیرای علاقه‌مندان است.

گورستان خالد نبی


کمی دورتر از زیارتگاه خالد نبی، بر روی یکی دیگر از تپه‌های این منطقه، تندیس‌های سنگی متعددی در کنار یکدیگر و به طور پراکنده، مانند یک گورستان، از زمین قد برافراشته‌اند. بر اساس مستندات و شواهد، قدمت این گورستان تاریخی به هزاران سال پیش مربوط می‌شود. همچنین به نظر می‌رسد که تعداد این سنگ‌ها در ابتدا در حدود 600 عدد بوده است.

با مطالعاتی که در این منطقه صورت گرفته است، نظریه‌های متفاوتی برای شکل خاص این سنگ‌ها مطرح است. برخی بر این باورند که تندیس‌های بزرگ نشانگر مردانی هستند که کلاه بر سر و شال بر کمر دارند و همچنین تندیس‌های کوچک به شکل زنان هستند. عده‌ای نیز برخی از این سنگ‌ها را به صلیب تشبیه کرده‌اند. از طرفی در یک نظریه‌ی دیگر این تندیس‌های بزرگ و کوچک به اندام‌های مردان و زنان نسبت داده شده‌اند. با تمامی این اوصاف، تقریبا در یک موضوع همه‌ی این نظریه‌ها به اتفاق نظر رسیده‌اند و آن بیانگر این است که این تندیس‌های سنگی حکم سنگ‌مزار قبرها را برای ساکنین این منطقه داشته است.
advertising