عمارت باغ سپهدار قزوین

گردشگریآثار تاریخی

- 97/11/06
عمارت باغ سپهدار قزوین

عمارت محمد ولی خان سپهسالار تنکابی


قزوین عمارت های تاریخی زیادی را در خود جای داده که تماشای معماری آن ها یکی از بایدهای سفر به این شهر تاریخی ست. یکی از جذاب ترین عمارت های این شهر عمارت باغ سپهدار است که در باغی سرسبز قرار دارد و امروز به موزه کشاورزی تبدیل شده است. باغی که این عمارت در آن قرار دارد یکی از دیدنی ترین باغ های سطح شهر است و طراوت و آب و هوای خوبی دارد.
عمارت باغ سپهدار قزوین
عمارت باغ سپهدار در انتهای خیابان فلسطین غربی شهر قزوین واقع شده و منسوب به محمدولی خان سپهسالار تنکابی ملقب به سپدار اعظم از رجال معروف دوره قاجاریه می‌باشد. این عمارت که در باغی مشجر محصور شده متعلق به اوایل دوران پهلوی می‌باشد و از دو بنای شاهانه و مجلل دوره‌های صفویه و قاجاریه یعنی کاخ چهلستون و مهمانخانه بزرگ قزوین الگوبرداری شده است. این بنا دارای دو طبقه می‌باشد. در طبقه همکف یک راهرو (یا سالن مرکزی) و تعدادی اتاق با کاربری خدماتی و در طبقه بالای آن یک تالار مستطیل شکل کشیده و تعدادی اتاق قرار گرفته است. ضلع شرقی و غربی این بنا دارای هفت ستون و دو ستون مشترک در تقاطع اضلاع است و در اضلاع شمالی و جنوبی آن پنج ستون وجود دارد. کف عمارت مقداری از کف حیاط بالاتر است.

این عمارت در طی جنگ جهانی اول توسط نظامیان روس و انگلیس مورد استفاده قرار گرفت. از آنجا که محمدولی خان تنکابنی به دولت بدهکاری مالیاتی داشت، این بنا به همراه دیگر املاک وی به تصرف دولت درآمد و در نتیجه عدم رسیدگی، دچار آسیب گشت. در سال 1335 خورشیدی این بنا مرمت شد و در اختیار اداره کشاورزی قرار گرفت و اکنون به عنوان موزه کشاورزی مورد استفاده می‌باشد.

در این موزه ابزار و ادوات قدیمی کشاورزی از جمله سم‌پاشی، گاوآهن، خرمن‌کوب، ترازو، حوض‌های سنگی جهت آبشخور چهارپایان، انواع داس، اره، ظروف مسی، کوزه‌های سفالی، قفل و شیرآلات و سنگ‌های آسیاب در معرض دید عموم قرار دارد.
advertising