باغ محتشم قدیمی ترین پارک رشت

گردشگریمکان های تفریحی

- 97/09/07
باغ محتشم قدیمی ترین پارک رشت

شهر رشت


کلان شهر رشت مرکز استان گیلان و یکی از زیباترین شهرهای ایران است. این شهر بزرگترین و پر جمعیت ترین شهر ایران در سواحل جنوبی دریای مازندران است که با خودِ دریا حدود 25 کیلومتر فاصله دارد. اگر قصد سفر به رشت زیبا را دارید، یکی از مکان هایی که باید از آن دیدن کنید، باغ محتشم رشت است.
یکی از مکان تفریحی رشت پارک یا باغ محتشم می باشد.این باغ که قدمت طولانی دارد و به دوران سلطنت ناصرالدین شاه قاجار می‌رسد.این مکان تفریحی دو منظوره مکانیزه و باغ می‌باشد.

تاریخچه باغ محتشم


قدمت این پارک را به سلسله قاجاریه و دوران حکومت ناصرالدین شاه قاجار نسبت می دهند. یکی از افراد ثروتمند و طراز اول ایران در دوران ناصرالدین شاه به نام اکبر خان بیگلربیگی (که در سال ۱۳۰۷ از دنیا رفت)که اجاره دار گمرکات شمال کشور بود، کمر به همت احداث این پارک بسته است. نهال های کوچک و نحیفی که در آن زمان به دستور اکبر خان کاشته شدند، امروزه درختان تنومندی هستند که مجموعه پارک شهر رشت را تشکیل می دهند. در همان زمان، درون این باغ زیبا را معبر کشی کردند و یک عمارت تابستانی باشکوه به نام عمارت کلاه فرنگی هم در مرکز آن احداث کردند. تمامی اقدامات صورت گرفته در این باغ، زیر نظر نظر شخص اکبر خان صورت گرفت.
باغ محتشم قدیمی ترین پارک رشت
پس از آن که اکبر خان بیگلر بیگی از دنیا رفت، این باغ و عمارت تابستانی درونش به تنها بازمانده او یعنی دخترش رسید. دختر اکبر خان با پسر عموی خود صادق خان اکبر محتشم الملک ازدواج کرده بود، به همین دلیل از آن پس این باغ را باغ محتشم نامیدند. با روی کار آمدن سلسله پهلوی و در دوران رضا خان، دولت این باغ را در ازای بدهی های مالیاتی گزاف به تصرف خود در آورد. از آن تاریخ به بعد این باغ به پارک شهر رشت که مورد استافده عموم مردم بود، تبدیل شد.

این پارک در گذشته هایی دور، وسعت بسیار زیادی داشت، به طوری که اگر بدون راهنما در آن پای می گذاشتید، در آن گم می شدید. رفته رفته با گسترش شهر رشت، لزوم خیابان کشی های جدید بیش از پیش احساس شد، به همین دلیل از وسعت این پارک هم کاسته شد. پس از انقلاب اسلامی ایران هم یک شهر بازی و بنای استانداری گیلان در این پارک احداث شد که منجر به کوچکتر شدن فضای داخلی پارک گردیده است. قرار است تا در همان محل استانداری، کتابخانه ای بزرگ برای مردم شهر رشت احداث شود.

عمارت کلاه فرنگی باغ محتشم


یکی دیگر از دیدنی های رشت و باغ محتشم عمارت کلاه فرنگی است،این عمارت زیبا که برای تابستان ساخته شده است .عمارت کلاه فرنگی که از بیرون ساختمان سه طبقه نشان می دهد,اما چهار طبقه می باشد .این عمارت که از آجر، چوب و گچ ساخته شده است . طبقات اول و دوم هر یک دارای دو اتاق می باشد, که این اتاق دارای پنحره هایی برای تهویه هوا می باشد که در تابستان از انها استفاده می شود.اتاق دیگر این عمارت هشت‌گوش است که دارای پنجره‌هایی است که رو به باغ باز می‌شود.

عمارت کلاه فرنگی که در طبقه اول آن به صورت ایوان و در طبقه دوم به صورت بالکنی چوبی است.این عمارت دارای 68 ستون است .در ساخت این ساختمان از سر شیرهایی چوبی استفاده شده است,زیرا این سرشیر ها که طول دارند باعث می شوند که زیرش برف و باران به داخل ساختمان جلوگیری کنند.
advertising